leuke casus over het fjordenpaard???
leuke casus over het fjordenpaard???
Ik moet voor school een fokbesluit maken. En dat is naar aanleiding van een casus over het fjordenpaard.
Wie weet een leuke. Ik zat zelf te denken naar het luxer fokken ofzo.
Wie weet een leuke. Ik zat zelf te denken naar het luxer fokken ofzo.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
Re: leuke casus over het fjordenpaard???
Tja Luxer fokken is wel in. Persoonlijk zou ik graag betere been kwaliteiten zien in de Fjordenfokkerij.
Bijna alle hengsten die goedgekeurd zijn hebben magere cijfers op been kwaliteiten.
Misschien dat het weer breder en grover fokken nog niet eens zo slecht is. Maar proberen wel de hoogte te behouden.
Bijna alle hengsten die goedgekeurd zijn hebben magere cijfers op been kwaliteiten.
Misschien dat het weer breder en grover fokken nog niet eens zo slecht is. Maar proberen wel de hoogte te behouden.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
neem voorbeeld aan raika, die heeft een beroerde galop, die zou vebeterd mogen worden, dus hengst erbij zoeken die dat punt verbeterd enj e hebt het beste paard ooit.
Of bedoel je zoiets niet. Ik heb de ballen verstand van fokken
Of bedoel je zoiets niet. Ik heb de ballen verstand van fokken
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ja, is wel een goede denk ik. Ben het er ook mee eens hoor.janna schreef:Tja Luxer fokken is wel in. Persoonlijk zou ik graag betere been kwaliteiten zien in de Fjordenfokkerij.
Blijf bij de fokstandaarden en probeer uit te vogelen wat en het stamboek graag wil zien en ga bedenken waar het fjordenpaard voor gefokt word. Vroeger werden ze voor het land gebruikt, tegenwoordig meer voor de sport. De eigenaren veranderen, vroeger boeren, tegenwoordig meer jonge meiden.. Ik ben het allemaal niet zo eens met het luxer fokken, krijg je straks hetzelfde als bij de haflinger, na mijn idee veel te luxe.. een fjord moet een fjord blijven anders koopt men maar een new forest als ze zo graag een luxe paard willen
Ctje 

Ja zoiets ga ik denk ik maar doen. bedankt
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
Alinde mijn ster!!
In het laatste of enerlaatste uitgave van het fjordenpaard stond een artikel over de fokkerij en het luxer fokken in combinatie met de afzetmarkt, daar valt natuurlijk enorm veel over te schrijven en discussieren
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Je kunt ook schrijven over het vastgestelde fokdoel vs wat je nu op keuringen tegen komt. Oftewel, in hoeverre wordt er door de fokkers voldaan aan het fokdoel of in hoeverre wordt er van het fokdoel afgeweken en welke eisen moet je stellen vanuit het stamboek om tóch weer te fokken naar het gestelde fokdoel of in hoeverre dient het fokdoel aangepast te worden.
Geluk is de vrucht van intens werk