(laten)inrijden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
roos

(laten)inrijden

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 12:10

Jaja ik ben er vroeg bij, maarja beter te vroeg...;)
(ekdal is immers nog geen eens 16 maanden...)
Hoe duur is het om een fjord te laten inrijden. Ik snap dat als het paard al gewend is aan een zadel etc dat het dan vaak sneller gaat. En het ligt natuurlijk ook aan het paard zelf.

En hebben jullie misschien goede ervaringen met fjordenkenners in de buurt van zuidholland die fjorden in rijden onder het zadel?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Cindy+Uniek

Re: (laten)inrijden

Bericht door Cindy+Uniek » wo 09 sep 2009, 12:12

wil je het niet zelf gaan doen?
met goede begeleiding kom je een eind hoor...

het is denk ik wel goed om alvast te gaan zoeken informeren naar goede/betrouwbare mensen

maar ook niet geheel onbelangrijk welke rijstijl bij jou past..... misschien handig als je eerst ook eens bij iemand kan lessen (desnoods op diens paard) of je kan kijken of de rijmethode jou aanstaat....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 sep 2009, 12:16

Afhankelijk van de persoon kan het hier tussen de 200 en 400 euro, dan heb je een zadelmak paard met de stap en draf bevestigd, een degelijk stuur en een rem tot een paard wat de stap, draf en galop goed kent, een goed stuur, een rem en wat buiten-/weilandrijervaring.
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 12:17

Nou ik geef eerlijk toe dat Ekdal geen heel makkelijk paard is en ik niet altijd een mega held. Misschien dat het nog veranderd, wat we natuurlijk hopen ;)
Misschien als ie braaf is doe ik het zelf met begeleiding en anders breng ik hem liever weg om hem in te laten rijden. Dat ie weet wat gas, rem, stap en draf is en als het kan galop. De basisdingen dus.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 12:18

@Annabel; misschien moet ekdal maar even een aantal weekjes bij paps slapen haha
Kan je ook laten beleren en laten inrijden of is dat te veel gevraagd?
Ik vind 200 a 400 erg meevallen!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 sep 2009, 12:23

Vanalles is mogelijk Roos (vanuit mijn kant gesproken)...gewoon even polsen tegen die tijd ;). Als hij een beetje van zijn mama heeft dan is allebei zéker geen probleem :D
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 12:30

Hij mag eerst nog 1.5 jaar gek doen, daar is namelijk erg goed in haha ;)

Kan ik alvast gaan sparen ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 09 sep 2009, 13:20

Ik vind 3,5 een mooie leeftijd voor een fjord om te beginnen. Ligt ook wel wat aan ze bouw en gedrag. Zie Cadiz van Vivian, die is echt heel volwassen van bouw. Sommige 3 jarige lijken echter nog pups en die zou ik zo nog een jaar laten staan.

Over 1,5 zou ik gewoon eens rondkijken. Al ben je zelf geen held, kijk eens of iemand je kan helpen met inrijden.

Ik ben voor een springruiter om ze zadelmak te maken. Even het zadel erop, stappen/draven/galopperen en dan lekker zelf rijden. Een dressuurruiter zit me de eerste tijd veel te veel aan de teugels en mond en zijn vaak te dressuur gericht voor een 3/4 jarige na mijn idee.

Iemand die specifiek fjorden rijd hoef je in mijn ogen niet te nemen.
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 13:22

Ekdal wordt pas in mei 2011 3, dus ik heb alle tijd. Maar misschien eerst voor de wagen..ik weet het nog niet. Wat ik wel weet is dat ik kan gaan sparen haha ;)

Bedankt voor de tips!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 09 sep 2009, 13:24

Annabel hoe lang zijn jullie bezig met zadelmak maken/aanrijden?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 09 sep 2009, 13:38

rocky&moby schreef:
Ik ben voor een springruiter om ze zadelmak te maken. Even het zadel erop, stappen/draven/galopperen en dan lekker zelf rijden. Een dressuurruiter zit me de eerste tijd veel te veel aan de teugels en mond en zijn vaak te dressuur gericht voor een 3/4 jarige na mijn idee.
ben ik het niet mee eens, daarom zei ik, ga eens kijken hoe diegene rijden of lesgeven...
iedere ruiter die teveel in de mond zit is fout, alleen hebben de de meeste dat nog niet door :+

er zijn ook zat springruiters die hun paarden vrij hardhandig rijden, dus denk niet dat de discipline uitmaakt, als je maar goed oplet hoe ze met jonge dieren omgaan!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 sep 2009, 13:44

Ilonka schreef:Annabel hoe lang zijn jullie bezig met zadelmak maken/aanrijden?
Bij mij verschilt het...afhankelijk van hoeveel tijd ik heb, janna/bart heeft om me te helpen, wat het weer doet (en of ik mezelf niet blesseer met een ander paard) en wat het paard 'aankan'.

Maar over het algemeen durf ik na 10 keer gereden te hebben wel iemand anders er mee te laten rijden. Dan zit stap en draf er goed in, is het stuur redelijk goed te vertrouwen, evenals de rem (ala wel afhankelijk van rijtalent, spanning/ontspanning). Galop bewaar ik vaak tot ze zeker genoeg over 4 benen door de bak lopen met mij er bovenop. Dat kan in sommige gevallen betekenen dat ik bijv in de tweede of derde week een keer galloppeer maar daarna ook zo een week niet, omdat je dan teveel zou moeten afdwingen (en aangezien ze galop vaak al lastig vinden, moet het leuk blijven, dus doen we het spelenderwijs).

Verder rijd ik ze nooit dagelijks..houdt niet van dat gejaag. Heel soms twee dagen achter elkaar, maar dan hebben ze daarna sowieso weer 2 dagen om er over na te denken. En dat houdt ze enthousiast (tenminste...ze willen érg graag mee :roll: ) Dus al met al als het allemaal meezit kan het met vier tot zes weken zadelmak en licht ingereden.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 09 sep 2009, 13:49

Klinkt wel heel goed. Is de 200 tot 400 euro die je vraagt per week of maand?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 sep 2009, 14:13

Eh totaal... :x
Dennis

Bericht door Dennis » wo 09 sep 2009, 17:39

Je kunt ook eerst het tuig er op doen en aan de lange teugel werken, als hij gewend is aan het bit ben je ook al weer een stap verder
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Keandra

Bericht door Keandra » wo 09 sep 2009, 18:54

wij hebben Githa laten inrijden in Maldegem (is niet ver van Nederlandse grens) en wij hebben 450€ gegeven, met stalgeld, rijden, longeren, ... Hier zat ook bij dat ze me les gegeven hebben als ik met Githa reed en dat we altijd welkom waren om te kijken als ze Githa bezig waren.

vondhet super zo, ze werd de wei op gegooid, we konden genieten dan van een spiksplinter nieuwe accomodatie

Bij ons in België is dat ogeveer de prijs
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 09 sep 2009, 19:45

Bella schreef:Eh totaal... :x
Incl. stalling??
Mafkees!!! Daar kan ik hier niet eens mijn paard alleen maar voor stallen!!!!!
Da's very cheap...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 10 sep 2009, 10:06

Cindy+Uniek schreef:
rocky&moby schreef:
ben ik het niet mee eens, daarom zei ik, ga eens kijken hoe diegene rijden of lesgeven...
iedere ruiter die teveel in de mond zit is fout, alleen hebben de de meeste dat nog niet door :+

er zijn ook zat springruiters die hun paarden vrij hardhandig rijden, dus denk niet dat de discipline uitmaakt, als je maar goed oplet hoe ze met jonge dieren omgaan!
Helemaal mee eens hoor cindy maar ik heb het niet echt over inrijden maar over
het zadelmak maken. Verder rij ik ze zelf, enkel de eerste stappen heb ik er graag even
iemand op en dna gaat mijn voorkeur na een springruiter toe. De dressuurstallen waar ik ben
gaan kijken maakte er veel te veel poes pas van en ik vond al deze ruiters veel te veel willen
al de eerste stappen. Natuurlijk moet je iets uitkiezen waar je zelf het beste gevoel bij hebt en,
let er ook op dat je kan komen kijken. Er zijn adressen waar dit niet mag, dat vind ik al wel de grootste
onzin.

Sta je niet heel stevig in je schoenen en vind je het spannend neem dan evt van de gene die je
paard echt inrijd wat lessen, zo dat je weet wat je kan vragen en wat je kan verwachten.
Plaats reactie