ook hier een dekendillema!
ook hier een dekendillema!
Ja ik kan echt niet beslissen. Twijfels twijfels...
Volgende situatie:
Alinde heeft nu al een redelijke teddy vacht. We rijden redelijk veel de laatste tijd en ik wil dat eigenlijk wel gaan vol houden zoveel mogelijk deze winter. Ze gaat eind deze maand naar Bart voor de abop oefenen. Daarna komt ze gewoon weer terug bij ons op stal. Nu staat ze gewoon 24/7 buiten en dat als het goed is bij bart ook en wij hebben geen schuilmogelijkheid helaas. Dus ze staat dag en nacht buiten. Nu zit ik dus te dubben of ik wel of niet een deken op zal doen. Ze is dan wel mooi droog als ik wil rijden en het regent. ( we hebben binnenbak) en in de binnenbak is het altijd vrij warm dus zweet ze sneller en als ze wat minder in het haar zit duurt dat langer en ook kwa opdrogen daarna. Nadelen: als het dagen achter elkaar regent heeft de deken geen kans om te drogen tussendoor, moet elke dag gecheckt worden oftie nog goed zit en evt. plekken (schuurplekjes of iets dergelijks is ook kans op) tsjah wat ga ik doen? ik weet het echt niet iemand tips????
Volgende situatie:
Alinde heeft nu al een redelijke teddy vacht. We rijden redelijk veel de laatste tijd en ik wil dat eigenlijk wel gaan vol houden zoveel mogelijk deze winter. Ze gaat eind deze maand naar Bart voor de abop oefenen. Daarna komt ze gewoon weer terug bij ons op stal. Nu staat ze gewoon 24/7 buiten en dat als het goed is bij bart ook en wij hebben geen schuilmogelijkheid helaas. Dus ze staat dag en nacht buiten. Nu zit ik dus te dubben of ik wel of niet een deken op zal doen. Ze is dan wel mooi droog als ik wil rijden en het regent. ( we hebben binnenbak) en in de binnenbak is het altijd vrij warm dus zweet ze sneller en als ze wat minder in het haar zit duurt dat langer en ook kwa opdrogen daarna. Nadelen: als het dagen achter elkaar regent heeft de deken geen kans om te drogen tussendoor, moet elke dag gecheckt worden oftie nog goed zit en evt. plekken (schuurplekjes of iets dergelijks is ook kans op) tsjah wat ga ik doen? ik weet het echt niet iemand tips????
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
Re: ook hier een dekendillema!
Ik heb zelfde gehad met Fjordy 
Die stond ook 24/7 buiten, en ik was van mening dat zowat enkele deken op gegeven moment zou door lekken. Bij vorige Fjord was dat het gevoel, had ik zon Rhino, en toch nat eronder.
Dus ik hield ze wintervacht, maar ook dan na dagen regenen stond hij te rillen als een gek. Dus ik heb toch een deken gehad. Ook half geschoren en dan 200 gram waterdicht. En dat ging super, dus vanaf van weekend gaat ook Fjordy onder de dekens
.

Die stond ook 24/7 buiten, en ik was van mening dat zowat enkele deken op gegeven moment zou door lekken. Bij vorige Fjord was dat het gevoel, had ik zon Rhino, en toch nat eronder.

Dus ik hield ze wintervacht, maar ook dan na dagen regenen stond hij te rillen als een gek. Dus ik heb toch een deken gehad. Ook half geschoren en dan 200 gram waterdicht. En dat ging super, dus vanaf van weekend gaat ook Fjordy onder de dekens

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Lastig lastig, en het is deze week ook gewoon weer 25 graden, dan staattie de hele week te zweten onder zijn deken!
Zolang het zo warm is nog even niet en daarna weer lekker verder twijfelen haha.
Zolang het zo warm is nog even niet en daarna weer lekker verder twijfelen haha.
Had Sjol dus al geschoren, stond onder deken, maar nu wordt het droog en redelijk warm..
Dus deken weer afgepakt... (haren zitten er ook al bijna weer)
Blijf het zeker in de overgangs periode ook altijd drama vinden.
En effe tussendoor heeft ze vandaag mijn goede deken gesloopt, kleine rat!!
Moet dus naar de schoenmaker, sluiting van 1 van de kruissingels eraf..
Dus deken weer afgepakt... (haren zitten er ook al bijna weer)
Blijf het zeker in de overgangs periode ook altijd drama vinden.
En effe tussendoor heeft ze vandaag mijn goede deken gesloopt, kleine rat!!
Moet dus naar de schoenmaker, sluiting van 1 van de kruissingels eraf..
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
-
Tja, ik heb dat nu ook. Ik wil er ook een deken op gaan leggen, ik ben alleen bang dat ik een dekensloper ernaast heb lopen....in de vorm van Isco. Tja en hoe krijg ik hem dat afgeleerd? Of het risico lopen dat hij mijn dekens gaat slopen. Moet eigenlijk zeggen dat ik daar weinig zin in heb.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Sjol valt normaal wel mee met dekens slopen, alleen blijbaar nu met rollen of zo been tussen kruis singel gestopt? geen idee, sluiting is voor deel losgescheurd...
Maar als collega paard de sloper is, dat is lastig..
vies smakens spul erop smeren?
Maar als collega paard de sloper is, dat is lastig..
vies smakens spul erop smeren?
-
@Sjolvir. Het is zelfs zoon, die sloopt. Tja, mama voedt hem niet zo op, moet ik zeggen. En dat ik er de hele dag bij ga zitten... zie ik ook niet gebeuren. Mss is het wel iets om er op te smeren, maar ja dat regent er ws wel weer van af. Ik weet het nog niet hoe ik het ga doen.
Ullwinn heeft vorig jaar een Bucas op gehad toen hij dag en nacht buiten stond. Mét dekensloper in de wei overigens. Ging echt heel goed, hoe veel het ook regende hij bleef waterdicht en hij was ook niet kapot te krijgen door Shetlief. 

-
@Marloes, dat is dan mss wel iets. Nou ja, als het goed is gaat Isco rond de CK van Anca af. Dus tot die tijd moet ze (en vooral haar dekens) het maar uitzingen.
- kristelhans
Beer is ook een harige man... Wij hebben ook alleen een binnenbak (oh wat erg) en dit weekend, na de warmte, gaat er eerste 0 grams regendeken op..dan kijk ik het even aan en dan rap daarna een wat dikkere deken denk ik..tis voor ons ook nieuw.. Beer staat wel 's nachts altijd binnen dus ik hoop dat hij niet zo'n schaap wordt als afgelopen winter..dat was abnormaal! Stalbaas kijkt mee en geeft advies met dekens dus dat is wel fijn.. Succes!
Ik weet het nog steeds niet haha. Aan de ene kant denk ik: laat toch lekker een teddy worden van lange haren van 8 cm, maar aan de andere kant denk ik toch maar niet zo lastig oftie wel goed zit en als ie zo nat word en pff moeilijk moeilijk. En idd het is nu warm alinde zweette ook best wel snel vandaag met dr teddy
Alinde mijn ster!!
Alinde mijn ster!!
hier gaat er een ongevoerde rgendeken op wanneer het echt te nat gaat worden, dat de paarden altijd nat zijn. Lijkt mij niet fijn voor paardjes en op die natte modderruggen kan ik geen zadel leggen, dus is voor groot gedeelte ook eigen belang dat ze een regendeken op hebben in de wintertijd. Een deken is bijna gesloopt vorig jaar en 1 deken is ongeschonden de winter door gekomen.
Ik geloof dat ze er begin december op gekomen zijn vorig jaar, maar kan ook november zijn geweest
Ik geloof dat ze er begin december op gekomen zijn vorig jaar, maar kan ook november zijn geweest
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Klein stukje scheren en zonder deken laten?
Ik zou er niet voor kiezen om met dekens te gaan werken als je geen mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten...
Ik zou er niet voor kiezen om met dekens te gaan werken als je geen mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik zou in ieder geval wachten met deken tot ze weer terug is van bart. Aangezien we daar gewoon de tijd niet hebben om als ze buiten staat elke keer naar die deken te kijken. En ik vrees ook dat de kans dat de deken de weidegenootjes overleeft niet heel groot is. 

Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Zelfs de hengsten gaan we proberen zo lang mogelijk zonder deken te houden. Het is niet dat ze dagelijks zeiknat van het zweet getraind worden, dus dan is in principe een deken ook niet nodig. (en scheelt ons weer dekens wassen, maken, steeds goed leggen en noem maar op)
Tja en die paarden vinden het toch ook wel heerlijk zónder deken....
Tja en die paarden vinden het toch ook wel heerlijk zónder deken....
Geluk is de vrucht van intens werk
Kijk annabel een daarom twijfel ik zo erg...
Alinde mijn ster!!
Alinde mijn ster!!
Dan kun je toch ook besluiten altijd nog een deken op te leggen. Hoe hard men ook schreeuwt dat zoiets niet kan...zie bijna ieder jaar weer het tegendeel bewezen worden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Vind ik ook begin je nu gewoon zonder, vind je dat toch niets,Bella schreef:Dan kun je toch ook besluiten altijd nog een deken op te leggen. Hoe hard men ook schreeuwt dat zoiets niet kan...zie bijna ieder jaar weer het tegendeel bewezen worden.
pas je je plan aan..
Deken kan altijd nog..
Scheren kan ook altijd nog.. (helemaal of deels)
Onze paarden staan nu nog dag en nacht op het land. Als het slechter weer wordt, gaan ze overdag naar het land, s nachts op stal en dan vanaf eind november op stal en overdag in de bak.
Ik ga Danc pas scheren als ze op stal gaan en overdag buiten. Hij maakt vanaf juni al een wintervacht aan en om dan al dekens op te gaan doen...
Danc krijgt echt een megavacht(een vuilniszak vol!)en vaak moet ik ook 2 keer scheren. Moet wel zeggen dat het nu niet zo'n ramp is als ie wat vacht krijgt, want hij is al met pre-pensioen.
Ik heb expres nog oude dekens met scheuren of haken nog laten liggen, die doe ik het eerste op, kijken hoe Ekdal erop reageert. Niet dat meteen mijn nieuwe (nouja 2dehands)dekens worden gesloopt.
Danc vindt scheren trouwens erg lekker en hij is ook echt blij dat ie zijn vachtje kwijt is. Hij valt altijd erg in als ie een vacht aan gaat maken, daar is niet tegenop te eten.
Ik ga Danc pas scheren als ze op stal gaan en overdag buiten. Hij maakt vanaf juni al een wintervacht aan en om dan al dekens op te gaan doen...
Danc krijgt echt een megavacht(een vuilniszak vol!)en vaak moet ik ook 2 keer scheren. Moet wel zeggen dat het nu niet zo'n ramp is als ie wat vacht krijgt, want hij is al met pre-pensioen.
Ik heb expres nog oude dekens met scheuren of haken nog laten liggen, die doe ik het eerste op, kijken hoe Ekdal erop reageert. Niet dat meteen mijn nieuwe (nouja 2dehands)dekens worden gesloopt.
Danc vindt scheren trouwens erg lekker en hij is ook echt blij dat ie zijn vachtje kwijt is. Hij valt altijd erg in als ie een vacht aan gaat maken, daar is niet tegenop te eten.
scheren was ik eigenlijk niet van plan eerlijk gezegd. Het kan altijd nog alleen dehals ofzo, maar dat was eigenlijk niet mijn bedoeling, maar wel goed idee annabel ik wacht gewoon kan altijd nog wat op doen!! Danku
Alinde mijn ster!!
Alinde mijn ster!!