2 vraagjes: staart scheef en welk deken al op leggen?
2 vraagjes: staart scheef en welk deken al op leggen?
ja zoals titel al zegt heb ik er hier direct 2
1
Gisteren zijn we op keuring geweest, en voor ons was het de eerste keer en voor githa de 2e keer (maar dat was als veulen). Kregen we de opmerking dat ze een 5 gekregen heeft op gangen omdat ze haar staart scheef hield in draf. dat moet een teken zijn dat ze niet in balans met haar achterhand loopt en dat zou dan weer een foutje zijn van ergens in haar hersenen en daardoor moet ze haar balans corrigeren. Nou zij die aap er nog bij dat dat evengoed kan zijn omdat ze eens als veulen aan haar staart serieus getrokken is geweest. maar nu kreeg ze er geen meer punten op, ookal dat ze echt super liep.
Nu is ons dat ook al opgevallen dat ze dat altijd doet in haar hengstigheid. Telkens als ze naar paarden naartoe loopt, gaat de staart opzij.
en ja hoor op de keuring mocht ze vlot gaan draven naar waar? naar de andere fjorden toe
wat kan dit zijn? betert dit met de tijd?
2
ons githa staat voor het ogenblik nog op de weide, dag en nacht, maar tegen eind oktober verhuizen ze terug naar stal en zal ze weer meer moeten gereden worden. Dus heb ik liever da ze geen te dikke wintervacht aanmaakt.
Nu heb ik niet veel dekens (vriend is daartegen) maar wat ik heb is dit: katoenen deken, fleece dekens (2) (1 met en 1 zonder hals) en 1 nieuw zeelands deken. Dat laatste heeft ze vorig opgehad van in oktober en enkel dat en dan heeft ze nog een mooie dikke vacht gemaakt hoor. Nu ben ik aan het denken en ik weet het nu toch zeker niet meer hoor. Ik zou haar een staldeken willen kopen zodat ze met die nieuw zeeland naar buiten kan op de droge dagen.
Maar ik zou echt niet weten wat ik haar nu al kan opleggen omdat ze nu al bezig is met de wintervacht te creëren.
weten jullie raad?
dankje
1
Gisteren zijn we op keuring geweest, en voor ons was het de eerste keer en voor githa de 2e keer (maar dat was als veulen). Kregen we de opmerking dat ze een 5 gekregen heeft op gangen omdat ze haar staart scheef hield in draf. dat moet een teken zijn dat ze niet in balans met haar achterhand loopt en dat zou dan weer een foutje zijn van ergens in haar hersenen en daardoor moet ze haar balans corrigeren. Nou zij die aap er nog bij dat dat evengoed kan zijn omdat ze eens als veulen aan haar staart serieus getrokken is geweest. maar nu kreeg ze er geen meer punten op, ookal dat ze echt super liep.
Nu is ons dat ook al opgevallen dat ze dat altijd doet in haar hengstigheid. Telkens als ze naar paarden naartoe loopt, gaat de staart opzij.
en ja hoor op de keuring mocht ze vlot gaan draven naar waar? naar de andere fjorden toe
wat kan dit zijn? betert dit met de tijd?
2
ons githa staat voor het ogenblik nog op de weide, dag en nacht, maar tegen eind oktober verhuizen ze terug naar stal en zal ze weer meer moeten gereden worden. Dus heb ik liever da ze geen te dikke wintervacht aanmaakt.
Nu heb ik niet veel dekens (vriend is daartegen) maar wat ik heb is dit: katoenen deken, fleece dekens (2) (1 met en 1 zonder hals) en 1 nieuw zeelands deken. Dat laatste heeft ze vorig opgehad van in oktober en enkel dat en dan heeft ze nog een mooie dikke vacht gemaakt hoor. Nu ben ik aan het denken en ik weet het nu toch zeker niet meer hoor. Ik zou haar een staldeken willen kopen zodat ze met die nieuw zeeland naar buiten kan op de droge dagen.
Maar ik zou echt niet weten wat ik haar nu al kan opleggen omdat ze nu al bezig is met de wintervacht te creëren.
weten jullie raad?
dankje
Re: 2 vraagjes: staart scheef en welk deken al op leggen?
Hoi,
1.) Vaak (niet altijd) staart scheef, door probleem met gangwerk.
Aangezien staart scheef zichtbaar is kost je dat punten, net zoals mijn pony een door een hengst erin getrapte bult op haar kruis heeft.
Het zit er, dus kost punten... (in mijn geval op exterieur, in jouw geval op gangwerk)
Buiten dat veulen om, ze moeten nogal staart slopen soort van breken, voordat ie scheef blijft,
zou ze dus echt last van d'r staart moeten hebben gehad.
Maar je paard liep toch ook voor zijn ijzers met zooltjes niet zo lekker?
Door raar te lopen omdat je tijd lang last hebt van je voeten, kan je je houding gaan veranderen om dat te compenseren.
En daardoor je staart anders gaan dragen..
Zo zijn er nog 300 mogelijkheden.
Echter staart scheef wordt inderdaad niet alleen op fjrodenkeuringen, maar ook als je paard door dierenarts
zou laten keuren bij aankoop bemert, en voorzien van commentaar.
2.) deken, tja..
Mijne is vorige week geschoren, staat dus al onder deken, maar schiet gewoon door met haar haren, aangezien temperatuur een trigger is, maar ook daglengte...
Dus heb je fjord die goed is in haren maken, kan je hem best onder deken zetten, maar haren maken zal ie toch blijven doen...
Ook even op letten dat de deken die je erop gooit niet te warm is!!
Aangezien het voor ons nu fris is, maar voor een paard eigenlijk helemaal nog niet...
1.) Vaak (niet altijd) staart scheef, door probleem met gangwerk.
Aangezien staart scheef zichtbaar is kost je dat punten, net zoals mijn pony een door een hengst erin getrapte bult op haar kruis heeft.
Het zit er, dus kost punten... (in mijn geval op exterieur, in jouw geval op gangwerk)
Buiten dat veulen om, ze moeten nogal staart slopen soort van breken, voordat ie scheef blijft,
zou ze dus echt last van d'r staart moeten hebben gehad.
Maar je paard liep toch ook voor zijn ijzers met zooltjes niet zo lekker?
Door raar te lopen omdat je tijd lang last hebt van je voeten, kan je je houding gaan veranderen om dat te compenseren.
En daardoor je staart anders gaan dragen..
Zo zijn er nog 300 mogelijkheden.
Echter staart scheef wordt inderdaad niet alleen op fjrodenkeuringen, maar ook als je paard door dierenarts
zou laten keuren bij aankoop bemert, en voorzien van commentaar.
2.) deken, tja..
Mijne is vorige week geschoren, staat dus al onder deken, maar schiet gewoon door met haar haren, aangezien temperatuur een trigger is, maar ook daglengte...
Dus heb je fjord die goed is in haren maken, kan je hem best onder deken zetten, maar haren maken zal ie toch blijven doen...
Ook even op letten dat de deken die je erop gooit niet te warm is!!
Aangezien het voor ons nu fris is, maar voor een paard eigenlijk helemaal nog niet...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- Cindy+Uniek
staart scheef is idd vaak een scheefheidsprobleem
de staart is tenslotte het laatste stukje van de ruggengraat
er zijn uitzonderingen (zoals ik laatst van een paard hoorde die al vanaf geboorte een stukje 'iets' mist, waardoor hij zijn staart niet recht kán houden
had jij niet laatst een topic dat ze kreupel liep?
zou heel goed met elkaar te maken kunnen hebben
(zie site van mijn fysio http://www.horseinmotion.nl/html/info_osteopathie.html)
hengstigheid is een heel ander verhaal, dan moeten ze de staart opzij doen als de hengst naar binnen wil, daarom doen ze het tijdens die periode ook....
de staart is tenslotte het laatste stukje van de ruggengraat
er zijn uitzonderingen (zoals ik laatst van een paard hoorde die al vanaf geboorte een stukje 'iets' mist, waardoor hij zijn staart niet recht kán houden
had jij niet laatst een topic dat ze kreupel liep?
zou heel goed met elkaar te maken kunnen hebben
(zie site van mijn fysio http://www.horseinmotion.nl/html/info_osteopathie.html)
hengstigheid is een heel ander verhaal, dan moeten ze de staart opzij doen als de hengst naar binnen wil, daarom doen ze het tijdens die periode ook....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
jep, ik heb een topic daarover gehad, kreupel liep ze niet meer, en ja ik ben ook aan het denken dat ze achter uit balans was omdat ze ijzers op had op nat gras, dan schuift ze altijd giga en is het altijd bijsturen
we zullen zien volgend jaar, en mss tegen dan ijzers vragen met gaten, en kalkoenen in draaien om meer stabiliteit maar weet niet of dat mag
allemaal eens bevragen, maar ben al blij dat het maar een moment opname is en dat ze voor de andere dingen toch nog mooie punten heeft voor type en bespiering en geheelindruk. aan het andere, de gangen kan aan gewerkt worden. En dat hengstig zijn, we gaan proberen dat ze volgend jaar drachtig is tegen de keuring, ka ze haar staart daarom toch al niet meer opzij houden

we zullen zien volgend jaar, en mss tegen dan ijzers vragen met gaten, en kalkoenen in draaien om meer stabiliteit maar weet niet of dat mag
allemaal eens bevragen, maar ben al blij dat het maar een moment opname is en dat ze voor de andere dingen toch nog mooie punten heeft voor type en bespiering en geheelindruk. aan het andere, de gangen kan aan gewerkt worden. En dat hengstig zijn, we gaan proberen dat ze volgend jaar drachtig is tegen de keuring, ka ze haar staart daarom toch al niet meer opzij houden

- Cindy+Uniek
Keandra schreef:jep, ik heb een topic daarover gehad, kreupel liep ze niet meer, en ja ik ben ook aan het denken dat ze achter uit balans was omdat ze ijzers op had op nat gras, dan schuift ze altijd giga en is het altijd bijsturen![]()
allemaal eens bevragen, maar ben al blij dat het maar een moment opname is en dat ze voor de andere dingen toch nog mooie punten heeft voor type en bespiering en geheelindruk. aan het andere, de gangen kan aan gewerkt worden. En dat hengstig zijn, we gaan proberen dat ze volgend jaar drachtig is tegen de keuring, ka ze haar staart daarom toch al niet meer opzij houden![]()
scheefheid komt 9 van de 10 keer door het rijden, het kán natuurlijk altijd even door iets anders komen, maar meestal moet je de oplossing in jezelf zoeken
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Het scheef dragen van de staart kan ook een aanwijzing zijn voor ataxie.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Yfke-lover
Mijn gelderspaard heeft ook de staart scheef en kreupelt ook niet maar ik ben naar de fsio geweest en dat heeft echt geholpen hij loopt nu ook beter en met meer impuls 

Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
ik ben vandaag (tijdens het werk) aan het denken gegaan.
ze draagt de staart scheef als:
1 ze hengstig is
2 op ongekend terrein loopt, en dan enkel in stap
tijdens het rijden houdt ze haar staart mooi waar hij zijn moet
denk dat er dan toch mss eens een fysio mag komen, midden oktober gaat ze terug naar stal en ga het dan eens bespreken met de stalbaas, die kent altijd de beste van bij ons en dan komen ze wat liever als ze de stal kennen
(was ook zo met de tandarts, we bellen gewoon een willekeurig iemand op en het bleek die te zijn die altij daar op stal kwam, dus hij kende haar al van de jaarlijkse inspectie ronde, lol
)
ze draagt de staart scheef als:
1 ze hengstig is
2 op ongekend terrein loopt, en dan enkel in stap
tijdens het rijden houdt ze haar staart mooi waar hij zijn moet

denk dat er dan toch mss eens een fysio mag komen, midden oktober gaat ze terug naar stal en ga het dan eens bespreken met de stalbaas, die kent altijd de beste van bij ons en dan komen ze wat liever als ze de stal kennen

Tjerky een van onze vroegere fjordenruinen ging na het onderuit gaan met het in de wei sprinten ook zijn staart scheef dragen, ook liep hij niet zuiver meer en kwam in protest tijdens het rijden. Ook voor de wagen liep hij niet netjes recht. Na een bezoek aan een orthomanueel therapeut was dit euvel na een paar klappen met een rubberen hamer en rubberen plug verholpen en liep hij de sterren weer van de hemel. Na de val was er blijkbaar iets verschoven.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten