Dan zou ik 2 keer per week 15 min los longeren en dan daarnaast fietsen....Ik blijf wel meelezen..misschien dat ik nog met hetzelfde probleem te maken krijg...*en toen ik Ekdal net had was het een ribberig paardje...*Dreeke schreef:Los longeren heb ik al geprobeerd en pakt hij goed op, zo maar 15 minuutjes stappen en wat draven.
Hij krijgt geen brokken
24/7 op de wei en een plak hooi krijgt hij.
Hoe jong paard laten afvallen?
Re: Hoe jong paard laten afvallen?
Ipv longeren kun je hem beter in de bak lekker opjagen. Loopt hij op zn eigen benen en kannie lekker sprintjes trekken. En verder idd lekker lange einden gaan wandelen (stap vallen ze ook van af).
Indien mogelijk hooi geven vóór ze het land op gaan 's morgens, dan eten ze niet zoveel voedingsrijk gras.
En tsja de ene heeft nu eenmaal meer aanleg voor spekkies dan de ander helaas.
Indien mogelijk hooi geven vóór ze het land op gaan 's morgens, dan eten ze niet zoveel voedingsrijk gras.
En tsja de ene heeft nu eenmaal meer aanleg voor spekkies dan de ander helaas.
Ook als ik geen honger heb sta ik vooraan in de rij voor een ijsjeDreeke schreef:Tja dikpropje of niet, er staat bijna geen gras op de wei, dus zoveel is er niet te knabbelen. De paarden staan hier te dringen als er een plak hooi de wei in komt.

Dat ze staan te dringen wil nog niet zeggen dat ze wat te kort komen.
Maar ik snap dat het moeilijk is om 1 niet te voeren als ze in een groep staan.

100 kilo lijkt mij ook een beetje overdreven...misschien wat meer (overjarig) hooi geven, geeft wel buikvulling maar misschien dat ie daardoor minder gras opneemt....beweging is natuurlijk alleen maar goed mits verantwoord. Ik zou m niet op zand zetten, een jong paard moet zich wel kunnen vermaken en veel ondeugden komen voort uit verveling.
Mocht het allemaal niet werken, de voedzame periode van gras loopt bijna tegen het einde en het winterseizoen is dan iets makkelijker om hem af te laten vallen. Als hij tot die tijd niet zwaarder wordt en niet hoefbevangen raakt is het misschien te rekken.....
Mocht het allemaal niet werken, de voedzame periode van gras loopt bijna tegen het einde en het winterseizoen is dan iets makkelijker om hem af te laten vallen. Als hij tot die tijd niet zwaarder wordt en niet hoefbevangen raakt is het misschien te rekken.....
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik zat nog ff te denken, misschien dat je samen met de DA of een andere deskundige een plan op kunt zetten en hem 2 wekelijks of maandelijks onder controle hebt om te evalueren en bij alle mogelijkheden de te stellen wat het effect is?
Wanneer je met hem moet fietsen loopt hij dan in de berm of op het asvalt en wat voor effect heeft dat op zijn pezen/gewrichten in combinatie met dit overgewicht....
Op zand zetten met alleen maar hooi, moeten we dan bloed blijven controleren om te zien of hij geen vet in het bloed krijgt.
Krijgt hij alle vitamines en mineralen binnen bij een dieet enz enz
Tis wel lastig, je wilt zo'n jong paard niet te veel belasten maar aan de andere kant worden zijn pezen en gewrichten nu ook flink belast door het overgewicht en dat is zeker in de groei, ook niet goed..
Hoop dat je iets vind waar je wat mee kunt!
Wanneer je met hem moet fietsen loopt hij dan in de berm of op het asvalt en wat voor effect heeft dat op zijn pezen/gewrichten in combinatie met dit overgewicht....
Op zand zetten met alleen maar hooi, moeten we dan bloed blijven controleren om te zien of hij geen vet in het bloed krijgt.
Krijgt hij alle vitamines en mineralen binnen bij een dieet enz enz
Tis wel lastig, je wilt zo'n jong paard niet te veel belasten maar aan de andere kant worden zijn pezen en gewrichten nu ook flink belast door het overgewicht en dat is zeker in de groei, ook niet goed..
Hoop dat je iets vind waar je wat mee kunt!

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
@ Ingele: ik ga hem niet in de bak zetten, dan moet hij alleen staan en verveelt hij zich de pletter, dat doet hij nu op het land al omdat er niets te eten staat. Een ander paard erbij zetten is geen optie, ik denk niet dat mijn stalgenoten hun paard(en) van de wei gaan halen omdat die van mij af moet vallen (zou ik zelf ook niet doen).
Voor nu hou ik het voorlopig even bij extra beweging en kijk ik hoe dat gaat.
Voor nu hou ik het voorlopig even bij extra beweging en kijk ik hoe dat gaat.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- nancy imka
Ik weet niet of het wat voor Dakota is maar Imka draagt (als het niet zo heet is als nu) een graaskorf. Ze kan hier wel mee eten maar 75% minder als voorheen. Imka doet verder ook weinig tot niks en valt nu toch beetje bij beetje wat af. Ik vind het geen ideale oplossing maar dat vond ik van alleen in de paddock op twee plakjes hooi per dag ook niet...
Het is altijd lastig een paardje en overgewicht. Je wilt ze toch graag op het land houden omdat dit maar een klein gedeelte van het jaar kan.
Succes!
Het is altijd lastig een paardje en overgewicht. Je wilt ze toch graag op het land houden omdat dit maar een klein gedeelte van het jaar kan.
Succes!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Nou met een graaskorf krijg hij helemaal niks meer binnen, hij moet het beetje gras wat er staat al van de grond knagen. Echt eten kan je het niet eens noemen. Maar bedankt voor het meedenken.
- Machteld&Falco
ik vind hem eigenlijk echt wel veel te dik (niet naar bedoeld hoor, je kijkt elke dag naar je paard en dan valt het je niet op dat ie stukje bij beetje kilo's vergaart). Die 100 kilo van je DA vind ik zo overdreven nog niet. Je kan zijn hals niet meer van zijn boeg onderscheiden en ook op zijn schouders en kont zitten de nodige vetjes. Het is alsof ik naar mijn eigen paard sta te kijken toen ik hem 4 jaar geleden kocht. Die is ondertussen ruim 100 kilo kwijt. Dat heeft wel jaren geduurd! Bereid je dus voor op een langdurig (wellicht levenslang) afslankingsbeleid. 50 kilo is daarin een heel goed begin! Ik schat dat hij zo'n 70 kilo makkelijk kwijt kan zonder dat hij te mager wordt.
Van die 10 minuten dat je hem opjaagt in een bak gaat hij echt niet vermageren. Effectiever zijn lange stapwandelingen met hier en daar een helling en een afdaling. Best van al zou je hem inderdaad met een vriendje op zand parkeren, maar ik begrijp dat dat niet tot de mogelijkheid behoort.
Hou wel in gedachte dat die pavokoeken enorm veel melasse bevatten en voor 24% uit zetmeel bestaan. Allemaal suikers en snelle energie die zonder voldoende beweging resoluut in vetjes worden omgezet. Iets wat de fabrikanten je vergeten te melden, maar je wel ziet aan het etiket
Ben sowieso al geen pavofan...
Van die 10 minuten dat je hem opjaagt in een bak gaat hij echt niet vermageren. Effectiever zijn lange stapwandelingen met hier en daar een helling en een afdaling. Best van al zou je hem inderdaad met een vriendje op zand parkeren, maar ik begrijp dat dat niet tot de mogelijkheid behoort.
Hou wel in gedachte dat die pavokoeken enorm veel melasse bevatten en voor 24% uit zetmeel bestaan. Allemaal suikers en snelle energie die zonder voldoende beweging resoluut in vetjes worden omgezet. Iets wat de fabrikanten je vergeten te melden, maar je wel ziet aan het etiket

http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakota staat vanaf vandaag de nachten in de bak, dus geen 24/7 op de wei meer. Hij gaat morgen rond 11.00 op de wei tot 's avonds een uur of acht. In de bak krijgt hij wat hooi en staat hij samen met zijn 2 weide maatjes. Daarnaast krijgt hij beweging d.m.v. ronde mee aan de fiets of dijken beklimmen of wat losgooiwerk in de bak.
Ik hoop dat ik hem hier mee toch wat spekkies kwijt kan laten raken.
ik denk dat dit aardig werkt hoor Dree.
Mijn pony's zijn ook pas goed afgeslaknt toen ze volledig op zand gingen, maar nachten naar binnen hielp wel.
Maar die hebben de afgelopen weken dus echt op 1 plak hooi met zijn2tjes per dag gestaan he... echt noodrandsoen, maar waren echt te vet, en konden via het hek nog bijscharrelen in de wei.
Ik ben altijd van veel ruwvoer maar bij die 2 van mij heeft het heel goed geholpen.
Mijn pony's zijn ook pas goed afgeslaknt toen ze volledig op zand gingen, maar nachten naar binnen hielp wel.
Maar die hebben de afgelopen weken dus echt op 1 plak hooi met zijn2tjes per dag gestaan he... echt noodrandsoen, maar waren echt te vet, en konden via het hek nog bijscharrelen in de wei.
Ik ben altijd van veel ruwvoer maar bij die 2 van mij heeft het heel goed geholpen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ik vind het van de wei halen ook weer zo drastisch want dat heeft een jong paard ook weer nodig zijn beweging in de wei dus het is gewoon dingen tegen elkaar afwegen, en waar doe je goed aan en waar niet.
"Gelukkig" is het weideseizoen al een heel eind voorbij, misschien nog 2 maandjes op de wei en dan is het klaar. Dan gaat hij weer op stal en overdag in de paddocks.
Ik hoop dat dit voorlopig even genoeg is, we zullen het zien.
"Gelukkig" is het weideseizoen al een heel eind voorbij, misschien nog 2 maandjes op de wei en dan is het klaar. Dan gaat hij weer op stal en overdag in de paddocks.
Ik hoop dat dit voorlopig even genoeg is, we zullen het zien.
Dat is ook zo, ik heb het natuurlijk nu over 2 oude knarren laten afslanken 

Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Dit gaat echt al wel een boel helpen denk ik hoorDreeke schreef:Dakota staat vanaf vandaag de nachten in de bak, dus geen 24/7 op de wei meer. Hij gaat morgen rond 11.00 op de wei tot 's avonds een uur of acht. In de bak krijgt hij wat hooi en staat hij samen met zijn 2 weide maatjes. Daarnaast krijgt hij beweging d.m.v. ronde mee aan de fiets of dijken beklimmen of wat losgooiwerk in de bak.

Die spekjes die

Kun je hem niet als handpaard meenemen als je met je bijrijdpaard rijdt ofzo? Wel fijn dat hij aan de fiets gewend is.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Nee dat gaat echt niet samen, we hebben dat wel geprobeerd maar Dakota loopt dan steeds te klieren. Aan de fiets is het zelfde idee en dat gaat prima 

Tja, hij is wat aan de stevige kant maar dan wil je coen op het moment niet zien.(die is gewoon vet)
Ik denk dat je er alles aan doet om hem te vermageren.
Vergeet ook niet dat hij nog in de groei is en dat dat zeker nog wel een jaartje of 2 gaat duren.
Minder als wat hij nu krijgt zo ik ook niet doen.
Lekker lange lijnen met hem fiesten is toch een super beweging.
Ik denk dat je er alles aan doet om hem te vermageren.
Vergeet ook niet dat hij nog in de groei is en dat dat zeker nog wel een jaartje of 2 gaat duren.
Minder als wat hij nu krijgt zo ik ook niet doen.
Lekker lange lijnen met hem fiesten is toch een super beweging.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- sweetwendy
ik vind die 100 kilo teveel eigenlijk wel wat overdreven. Dan is daisy wel dikker
. Maar goed dat de zomermaanden bijna voorbij zijn hihi. Daisy is nu ook echt TE dik.
Maar goed, ik zou dus ook gewoon lekker veel gaan wandelen! En spelenderwijs longeren, 15min en max 2 x in de week. Ga ik ook mee beginnnen met daisy
Veel succes en natuurlijk veel plezier

Maar goed, ik zou dus ook gewoon lekker veel gaan wandelen! En spelenderwijs longeren, 15min en max 2 x in de week. Ga ik ook mee beginnnen met daisy

Veel succes en natuurlijk veel plezier

R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)