waarom barebackpad

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dennis

waarom barebackpad

Bericht door Dennis » za 15 aug 2009, 16:12

Ik zie de naam barebackpad veel voorbij komen hier op het forum en zag zojuist ook foto's ervan...ik heb hier helemaal geen ervaring mee maar het lijkt mij heerlijk rijden en het lijkt me dat je erg veel contact hebt met je paard....

Alleen aan de andere kant komt bij mij ook de vraag naar boven of je met een barebackpad je paard wel goed over de rug kunt los rijden, lijkt mij dat je niet kunt lichtrijden en dat je daarmee de rug best belast tijdens het los rijden, vooral bij jonge paarden? misschien dat ik het verkeerd zie maar ik hoor het graag want misschien vind ik het wel iets voor de toekomst
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Aurora
Contacteer:

Re: waarom barebackpad

Bericht door Aurora » za 15 aug 2009, 16:47

Goeie vraag, ik ben ook benieuwd.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Viv

Bericht door Viv » zo 16 aug 2009, 10:51

Als je kunt rijden kun je met een BBP hetzelfde als met een zadel. let er wel op dat je een goede pad koopt dus een goede dikke die de druk goed verdeelt (en die zijn niet goeiekoop). Dus niet zo'n veredeld shabrakje want daar heb je niks aan.
Verder ben ik geen voorstander van beugels aan een BBP omdat dit een druk geeft op de rug dus niet opgevangen wordt door een kamer en kussens en dus op de ruggegraad drukt (of je doet er een HAFpad onder).

Ik heb bij Tjo van jongs af aan af en toe een BBP erop gelegd, juist omdat je idd meer contact hebt en zithulpen beter door kunt geven. Als ze jong zijn voornamelijk bij het stap en beetje drafwerk en als ze ouder zijn ook galop.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 16 aug 2009, 12:14

ik heb er ook een, van barefoot, dat is een mooie dike. Ik heb hem gebruikt in de tijd dat ik op mijn zadel wachtte. Krev liep er zeer ontspannen onder. Mijn instructeur(die toch echt een dressuurprikker is) gaf zelfs aan dat als ze allemaal zo zouden lopen als dat karev liep met de bbp, dan zou hi er nooit een zadel meer op gooien. als je fijn met de beweging mee kunt gaan, en netjes stil zit, zie in niet in waarom je je paard in de weg zo zitten, en meer zou belasten.

of je nou licht rijdt, of doorzit, het gewicht van jou zit toch op die rug
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 17 aug 2009, 15:56

lichtrijden belast de rug niet meer of niet minder dan doorzitten. Tenminste, toch als je een goeie, onafhankelijke zit hebt.. Maar als je geen onafhankelijke zit hebt, dan moet je ook niet aan een bbp beginnen.

rij maar eens "licht" terwijl je op een weegschaal staat (een analoge dan, met zo'n wijzertje, zo'n voorhistorisch modelletje). Je gewicht schiet zowel bij het op- als bij het neergaan pijlsnel de hoogte in. Dat ondervindt je paard ook.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Plaats reactie