Hoelang hengstig?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
priztwir

Hoelang hengstig?

Bericht door priztwir » zo 16 aug 2009, 15:04

Heeee,

Een pony bij ons op stal was in april hengstig nou rond die tijd worden eigenlijk alle merrie's hengstig. En een maandje later was ze weer hengstig. En nu is ze af en toe nog hengstig. En ze is toen ook heel lang hengstig geweest. Maar ik weet niet als ze ooit eens een veulen gehad heeft maar volgens mij niet.

Maar hoelang en hoevaak zijn ze hengstig?
En hoe zit dat denken jullie met haar?

gr
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Charret

Re: Hoelang hengstig?

Bericht door Charret » zo 16 aug 2009, 17:22

Merries kunnen gedurende het hele jaar om de drie tot vier weken hengstig zijn, maar het duidelijkst tussen de maanden februari en augustus. De hengstigheid duurt ongeveer vijf dagen, gevolgd door de eisprong. De laatste twee dagen van de hengstigheid gelden als het beste moment voor een dekking.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 16 aug 2009, 17:24

Bij krev valt het me in de maanden juni/juli duidelijk op dat ze hengstig is, dan staat ze echt wijdbeens in het land te lonken. Verder het jaar door eigenlijk geen last
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Viv

Bericht door Viv » ma 17 aug 2009, 05:40

verschilt per merrie, die van mij was het het hele jaar door,in de winter wel ietsje minder. Doorgaans gewoon het hele zomerseizoen dus van maart-september meestal en dan om de 21 dagen net als bij de mensch.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 17 aug 2009, 07:01

Gemiddeld genomen start de cyclus weer rond maart en eindigd zo rond oktober. Om de 18 a 21 dagen begint er weer een nieuwe cyclus, waarbij de hengstigheid dus ook binnen die cyclus valt. Daarbij is een merrie gemiddeld 5 dagen hengstig, maar het kan voorkomen dat een merrie langer hengstig is. Een reden hiervoor kan zijn dat het ei op de ene eierstok precies na het ei op de andere eierstok rijpt...gedurende deze rijping is een merrie hengstig. Op elke eierstok kan iedere cyclus een ei rijpen en zo is het ook mogelijk dat er in een cyclus tegelijkertijd beide eieren gerijpt zijn en 'springen'. Bij een dekking op zo'n moment is er een kans op een tweelingdracht, doordat beide eieren dan bevrucht worden.

Door het steeds meer gedomesticeerd raken van het paard wordt hun levensstijl ook aangepast. Hierdoor komt het ook steeds vaker voor dat een merrie jaarrond hengstig blijft of maar een hele korte winterstop heeft.
Geluk is de vrucht van intens werk
priztwir

Bericht door priztwir » ma 17 aug 2009, 09:03

Bella schreef:Gemiddeld genomen start de cyclus weer rond maart en eindigd zo rond oktober. Om de 18 a 21 dagen begint er weer een nieuwe cyclus, waarbij de hengstigheid dus ook binnen die cyclus valt. Daarbij is een merrie gemiddeld 5 dagen hengstig, maar het kan voorkomen dat een merrie langer hengstig is. Een reden hiervoor kan zijn dat het ei op de ene eierstok precies na het ei op de andere eierstok rijpt...gedurende deze rijping is een merrie hengstig. Op elke eierstok kan iedere cyclus een ei rijpen en zo is het ook mogelijk dat er in een cyclus tegelijkertijd beide eieren gerijpt zijn en 'springen'. Bij een dekking op zo'n moment is er een kans op een tweelingdracht, doordat beide eieren dan bevrucht worden.

Door het steeds meer gedomesticeerd raken van het paard wordt hun levensstijl ook aangepast. Hierdoor komt het ook steeds vaker voor dat een merrie jaarrond hengstig blijft of maar een hele korte winterstop heeft.
Okey thanks voor de reactie's.:)
Die van mij is nooit zo lang hengstig en als ze hengstig is dan springt ze boven op andere merrie's.xD Maar met het rijden voel ik gelukkig weinig verschil.:)
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Plaats reactie