wat voer jij je veulen/jaarling?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Suzanne

wat voer jij je veulen/jaarling?

Bericht door Suzanne » ma 10 aug 2009, 16:54

het is wel leuk.. met zo'n jonkie is het met sommige dingen weer een nieuwe ontdekkingstocht.. zoals: wat ga je hem voeren?

Kobalt zal iig onbeperkt ruwvoer krijgen, het liefst wil ik zo min mogelijk krachtvoer bijvoeren en ook het liefst iets zo natuurlijk mogelijks :) zit al de hele middag zoveel voer te bekijken en meningen erover te lezen dat ik nu op het punt ben gekomen om enkel Pavo Podo supplement (s'winters) te gaan bijvoeren. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ze raden 300gr per dag aan, voor pony de helft, dus 150gr per dag zou dat dan worden..

Of gebruik jij iets anders waar je veulen/jaarling het goed op doet?
Ik zoek puur iets voor de vitaminen en mineralen :)
Met de weidegang in de zomer en het onbeperkte ruwvoer in de winter ga ik er vanuit dat hij genoeg buikvulling heeft :+ :D
Afbeelding
roos

Re: wat voer jij je veulen/jaarling?

Bericht door roos » ma 10 aug 2009, 17:01

Ekdal staat nu op het land dag en nacht en krijgt 1/3 biks 2 keer in de week(zondag en woensdag). Zodra ze s nachts op stal gaan krijgt ie wat meer, maar hoeveel precies moet ik nog kijken aangezien hij bij mij alleen nog maar in het land heeft gestaan ;)

Ik geef Pavo Grow 3(voor paarden van 8 tot 30 maanden)en als je ziet hoeveel ze eigenlijk moeten krijgen...vind ik te veel in kilos ;)
Ekdal is nu bijna 15 maanden
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ilona

Bericht door Ilona » ma 10 aug 2009, 17:20

Ik gaf Castor ook Pavo Podo Supply.
Hij hoefde geloof ik inderdaad maar iets van 100 of 150 gram te geven. Omdat ik hem dan bijvoorbeeld wel 2x per dag iets wilde geven gaf ik hem 's ochtends een half bekertje Supply en een half bekertje veulenopfokkorrel. En dit 's avonds weer. Zo kreeg hij toch alle bouwstoffen binnen, maar werd hij niet zo dik.

Eerst heb ik nog even redelijk de aanwijzingen gevolgd wat ik volgens het etiket van de veulenkorrel moest geven. Maar hij werd veel te zwaar. Was duidelijk niet meegerekend dat het een fjord kon zijn die ook nog eens volop gras kon eten.. Met die Supply ging het super.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 10 aug 2009, 18:05

Hoi Suzanne,

Leuk he die speurtocht! Ik geef Emy een halve kilo podo grow 3 van Pavo en een kwart muslie voor het lekkere erbij. Hier doet ze het super op! Van de winter moet ik even kijken hoeveel ik ga geven, ligt er denk ik ook aan hoe het kuil is en of ze te dik of te dun word. Naar mijn weten staat er op de zak van Pavo ook dat ze een halve kilo in de zomer moeten hebben ervoor. Ik vind het zelf wel belangrijk in deze fase van hun leven er zitten toch vitamines en mineralen in plus calcium die ze nodig hebben om te kunnen groeien en sterke botten pezen en gewrichten te krijgen. Dus niet alleen om er vol uit te zien. Ik denk dat ik mij wel zo veel mogelijk op de aangegeven dosis ga houden. Desire wil het dacht ik wel zo laten en dan een pavo koek erbij geven. Ik moet daar nog even over denken... Mijn gevoel zegt toch meer bix geven dan. Maar zoals overal je moet voeren met je ogen :)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » ma 10 aug 2009, 18:12

Fjella krijgt op het moment alleen melk en gras. In de winter krijgen ze vaak pony of basisbrok bij.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » ma 10 aug 2009, 18:12

Ik ga ook idd voeren door goed te kijken. Het ligt er ook geheel aan of het land rijk is etc..
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 10 aug 2009, 18:31

Dank jullie wel voor de reacties!

Ilona ik ga er van uit dat Podo ook brokjes zijn, klopt dat? :+
Roos ik heb ook naar dat grow en start gekeken, maar die waarden verschillen nauwelijks, vind het beetje marketinggedoe :o

Het is inderdaad wel kijken en voelen, ik wil proberen het met zo min mogelijk bijvoeren te gaan doen iig. :)
Afbeelding
roos

Bericht door roos » ma 10 aug 2009, 18:47

Ik heb er niet heel nauwkeuring naar gekeken moet ik zeggen...oeps
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » ma 10 aug 2009, 18:53

Pavo Podo Supply zijn inderdaad brokjes. Het is best prijzig, maar je geeft er ook maar weinig van en doet er dus best lang mee (zit in een emmer).
Er zit een handig bekertje bij waarop met een streepje staat aangegeven hoeveel je moet geven. Wel makkelijk dus.
Ik gaf het Castor vooral omdat hij zijn moeder met 2 weken al is verloren en ik hem met melk grootgebracht heb. Wilde toch echt na het 'van de melk af zijn' zorgen dat hij voldoende vit, min en bouwstoffen binnen kreeg. Van de voorgeschreven hoeveelheid brokken werd hij echt te zwaar. De supply vond ik een mooie oplossing.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 10 aug 2009, 20:40

heb nog verder zitten neuzen maar de marstall optimal spreekt me ook wel aan.. :D geen E-nrs e.d.
*neust nog even verder*
Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 11 aug 2009, 05:47

Dakota kreeg in de winter Pavo Grow 3 en in de zomer voerde ik hem naast de weide Pavo Supply bij.
Van de Grow 3 kreeg hij 1 kilo per dag.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Anna

Bericht door Anna » wo 12 aug 2009, 00:07

Fugo krijgt op dit ogenblik al bix bij en melk van mama en gras, de ene keer eet hij wel alles op en de andere keer niet, hij krijgt veulenbix.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Tass

Bericht door Tass » wo 12 aug 2009, 07:21

Fiorano krijgt nu ongeveer 3/4 handjes Pavo Podo Start. Als hij straks 8 maanden is gaan we over op Pavo Podo Grow :j. Verder lekker veel gras en hooi :D.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Plaats reactie