Orlinde is vanaf april dit jaar vrijwl continu in endurance training, best intensief. Geen 90km zoals Uck, maar ook voor 35km met een leuk tempo heb je training (3-4x pw rit van 2-4u), energie en spieren nodig.
Ze staat op de wei, elke dag een strookje gras bij. Ik geef haar elke dag een pavo-koek. Als ze hard gewerkt heeft een of twee handjes muesli (zonder haver) erbij. En af en toe een droog broodje of appel of wortel.
Als ik meer meusli geef, eet ze het niet op. Rare fjord, maar t is niet anders. Ik was van plan om voor een wedstrijd meer te geven, met het idee van Do, dat ze dan net wat scherper is, maar dat werkt dus niet, ze laat t staan en wil weer de wei op. Hooi eet ze wel graag, dus dat mag ze van mij extra knagen tijdens borstelen, opzadelen e.d..
Ze is mooi in vorm, voor een fjord slank, je ziet de ribben niet, kunt ze wel voelen.
Maar het belangrijkste vind ik hoe ze aanvoelt. Genoeg energie voor het werk en nog wat over voor af en toe gekke dingen (kabouters e.d.).
Dat zal per paard verschillen. Laat Fjordy het je vertellen... als hij anders voelt kun je het voer aanpassen.
Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor extra ruwvoer (ipv meer krachtvoer) omdat dat het koppie en de darmen meer bezig houdt.
Genoeg energie uit gras ?
Re: Genoeg energie uit gras ?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Die heb ik ook. Ze zitten er allemaal regelmatig bij. Meline krijgt ook 2 maal daags biks (Ferro eet een beetje mee) maar Celony en Djambo krijgen over de voorjaar en zomermaanden geen biks bijgevoerd.Esther schreef:Ik weet van mijne dat ze ze niet bijzonder lekker vinden, maar er wel bij gaan als ze het nodig vinden. Ik heb dan overigens ook niet met appel of banaansmaak o.i.d maar gewoon zo'n grote rode liksteen.Anita45 schreef:Zou vaak bij een liksteen gaan echt alleen maar zijn omdat ze iets te kort hebben of zou het ook kunnen dat ze het gewoon lekker vinden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- Ilonka
Ik denk dat je niet perse 'wedstrijdvoer' hoeft te voeren, Ilonk heeft haar hele leven op sportbrok (van Master/van Cooten) gelopen en haver. Tijdens de heel intensieve wedstrijden (de 90 km met 30 graden samen met Uck) kreeg ze ipv sportbrok prestatiebrok omdat die beter helpt de melkzuren af te voeren. Ze kreeg qua hoeveelheid hetzelfde.
Ilonk had veel nodig om de gevraagde inspanning te kunnen leveren zonder zichzelf 'op te eten' . De kreeg 1 kg haver + 1 kg brok met niets doen, 2 kg haver en 2 kg brok met rijden en tot 4 kg haver en 4 kg brok met lange westrijden (80+).
Brass krijgt nu niets, af en toe een halve pavokoek, voor vitaminen en mineralen. Wellicht zou dat wat voor Fjordy kunnen zijn? Het zet niet aan maar geeft wel wat ze nodig hebben. Ben het helemaal met je eens dat een paard niet teveel vetjes mee moet slepen.
Ilonk had veel nodig om de gevraagde inspanning te kunnen leveren zonder zichzelf 'op te eten' . De kreeg 1 kg haver + 1 kg brok met niets doen, 2 kg haver en 2 kg brok met rijden en tot 4 kg haver en 4 kg brok met lange westrijden (80+).
Brass krijgt nu niets, af en toe een halve pavokoek, voor vitaminen en mineralen. Wellicht zou dat wat voor Fjordy kunnen zijn? Het zet niet aan maar geeft wel wat ze nodig hebben. Ben het helemaal met je eens dat een paard niet teveel vetjes mee moet slepen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.