'angst'springen...
'angst'springen...
We nemen een jong paard, genaamd Ekdal. Hij doet heel stoer maar ondertussen.....
Een probleem..
(ter info; je moet vanaf de stal, door de bak een lang pad af en de bocht door voordat je bij het land bent. Vanaf de bak kan je de paarden in het land niet zien)
Als Ekdal bijv even alleen staat en schrikt springt ie over het (bak)hek heen. Het is puur als hij alleen is, want als hij in de groep staat springt ie niet over het hek heen.
Als hij met Danc staat en hij schrikt dan gebeurt er niks en gaat hij ook niet springen.
Is dit een fase en gaat het over...?Want jullie begrijpen wel dat ik blij ben dat ie geen benen gebroken heeft.(hij is wel erg flexibel...dat wel...)
Of zou het puur zijn dat hij weet dat achter in het land paarden staan(de groep).?
Een probleem..
(ter info; je moet vanaf de stal, door de bak een lang pad af en de bocht door voordat je bij het land bent. Vanaf de bak kan je de paarden in het land niet zien)
Als Ekdal bijv even alleen staat en schrikt springt ie over het (bak)hek heen. Het is puur als hij alleen is, want als hij in de groep staat springt ie niet over het hek heen.
Als hij met Danc staat en hij schrikt dan gebeurt er niks en gaat hij ook niet springen.
Is dit een fase en gaat het over...?Want jullie begrijpen wel dat ik blij ben dat ie geen benen gebroken heeft.(hij is wel erg flexibel...dat wel...)
Of zou het puur zijn dat hij weet dat achter in het land paarden staan(de groep).?
Re: 'angst'springen...
Beide.
Het is een fase, hele vervelende fase dat wel. Kdies klom gewoon over het bakhek heen, die raakte voledig in paniek alssie alleen in de bak stond.
Daarbij weet hij dat achter de bocht zn maten staan dus tsja als je je niet veilig voelt wil je bescherming van de groep, heel begrijpelijk.
Het is een fase, hele vervelende fase dat wel. Kdies klom gewoon over het bakhek heen, die raakte voledig in paniek alssie alleen in de bak stond.
Daarbij weet hij dat achter de bocht zn maten staan dus tsja als je je niet veilig voelt wil je bescherming van de groep, heel begrijpelijk.
- kristelhans
Wij hadden een haflingerveulen vroeger en die sprong ook echt ooooveral overheen als ze alleen in de wei moest blijven..leek wel een soort verlatingsangst. Misschien kun je gewoon eens met een stoeltje en een boekje bij hem in de bak gaan zitten..dan buiten de bak en steeds een stukje verder weg..moet je misschien wel een flinke tijd voor uittrekken maar ik denk dat het een kwestie van wennen is voor hem..en dan inderdaad ook een fase..een hele stomme fase! Succes!
Pff gelukkig dat het een fase is
Vandaag haalde ik Danc uit de bak en moest Ekdal bij de groep blijven. Ging eigelijk best goed, alleen als ie in zijn uppie staat gaat het nog niet helemaal goed.

Vandaag haalde ik Danc uit de bak en moest Ekdal bij de groep blijven. Ging eigelijk best goed, alleen als ie in zijn uppie staat gaat het nog niet helemaal goed.
Oefenen oefenen oefenen. Gaat toch wel over denk ik. Ik heb vanaf dag 1 dat Ulvy kwam RB gewoon mee genomen. Ter afleiding een flinke berg hooi voor Ulvy haar snuiterd en gaan met die banaan. Ulvy hinnikt nog steeds wel als RB weg gaat, maar gaat absoluut niet door het lint. RB daarentegen wil nog wel eens een flinke sprint trekken als Ulvy weg gaat, maar hij springt gelukkig niet over draden en omheiningen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Dat doet Elvis ook hoor als hij alleen staat..Vandaar dat we dan in de paddock lint met palen voor het iets lagere hekje gaan zetten,dat heeft in het land ook geholpen.En in mijn geval zet ik hem gewoon vast als hij vervelend gaat lopen doen als er iemand weg gaat.Hij word dan vanzelf wat rustiger..En ja paarden staan nou eenmaal niet graag alleen.
In jou geval zou ik ook zeggen oefenen,dat moeten nancy en ik ook weer is snel gaan doen namelijk.
Mijn ervaring is ook wel dat het wat rustiger word hoor als ze er eenmaal een beetje aan gaan wennen dat zag ik met me vorige paard die hinnekte nog wel en maakte een sprintje als Imka weg ging maar vervolgens ging ze eten.
In jou geval zou ik ook zeggen oefenen,dat moeten nancy en ik ook weer is snel gaan doen namelijk.
Mijn ervaring is ook wel dat het wat rustiger word hoor als ze er eenmaal een beetje aan gaan wennen dat zag ik met me vorige paard die hinnekte nog wel en maakte een sprintje als Imka weg ging maar vervolgens ging ze eten.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Ekdal staat ook nooit alleen hoor, altijd in de groep. Alleen dat geval van hier boven raakte hij in paniek en wilde hij naar de groep toe achter in het land