Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Tass
Bericht
door Tass » wo 05 aug 2009, 08:52
Hoi
Ik heb mijn fjordsel nu al een paar keer "bitloos" gereden, met een halster en touwen eraan. Ze reageert hier heel goed op. Ze is een stuk "rustiger" en dramt minder, zelfs op buitenrit. Nu ben ik dus aan het rond kijken om een bitloos hoofdstel te kopen. Maar welk hoofdstel is nu het "beste"??? En wat zijn jullie ervaringen met bitloos rijden???
Groetjes Natascha.
-
Tamara
-
Contacteer:
Bericht
door Tamara » wo 05 aug 2009, 09:08
ikheb karev gereden met een halsring(dik halstertouw om de nek), dat werkt goed, durf het alleen in de bak. Ook een gewoon stalhalster geprobeerd, werkte meinder, omdat je alleen maar aan dat halster loopt te sorren. Nu heb ik een dr.cook lookalike, die gaat gekruisd onder de kaak door, dus als jij ahw aan de linker teugel 'trekt', krijgt je paard aan de rechterkant druk op zijn hoofd, en wijkt voor die druk naar links.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » wo 05 aug 2009, 11:41
Google eens op bitloos rijden dan kom je op forums en lees je hun ervaringen met verschillende bitlooshoofdstellen.
Erna rijd ik zowel met bit als met halsring als met een knoophalster. Je zou voor je zelf het één en ander uit proberen welke bij jou en nog belangrijker bij je paard past.
Het is even een zoektocht!
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
kristelhans
Bericht
door kristelhans » wo 05 aug 2009, 20:23
ik heb een sidepull hoofdstel zonder release-systeem..het is een hoofdstel dat veel op een stalhalster lijkt.. ik heb m besteld via een website met veel handige info..
http://natuurlijkmetjepaard.come2me.nl/
Als je zelf weinig tot geen ervaring hebt met bitloos is dit een goede om mee te beginnen..niet te heftig voor je paard met druk op neus, kaak en/of achter zijn oren.
Succes en plezier!
-
Sjolvir
Bericht
door Sjolvir » wo 05 aug 2009, 21:13
Sjol snapte geen moer van het crosslink systeem (cookalike), nou ja, wel links rechts, ho, galop, draf etc. Maar niet op het niveau dat ze het kan. Ik vond het een te traag systeem.
De rest van de systemen snapte ze een stuk beter.
Je moet gewoon even kijken wat je van mensen kan lenen om uit te proberen en dan gaan kopen wat werkt voor jou en je paardje.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
-
Viv
Bericht
door Viv » do 06 aug 2009, 04:46
je kunt via
www.bitloosrijden.nl hoofdstellen huren en uitproberen geloof ik.
Ik heb verschillende geprobeerd maar merk toch dat het per paard verschilt waar ze lekker op reageren.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Tass
Bericht
door Tass » do 06 aug 2009, 07:33
Bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken op de site waar je de hoofdstellen kan huren, eerst maar proberen dan kopen

.