Cherity - opfok? update na de handelaar!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ellebel

Re: Cherity - opfok? update na de handelaar!

Bericht door Ellebel » ma 03 aug 2009, 13:47

Cindy+Uniek schreef:
wat moet ik daarvan leren? dat ik maar niks meer moet kopen? dat ik het dan maar met de fjordjes moet doen terwijl ik zo graag een rijpaard wil?
Waarom fok je dan in hemelsnaam nog een fjord???

En natuurlijk misgunt niemand je hier iets maar je kunt niet alles in de zin van dieren, kinderen, geld etc. Ook ben je je baan alweer kwijt, die heb je ook zolang niet gehad en verder neem je nogal impulsieve beslissingen.

Waarom houd je het niet bij Uniek een rijpaard (geen veulen!!) en een leuke part-time baan en wanneer je dat een beetje draaiende krijgt denk je eens aan een kindje (die zijn nu eenmaal ook niet te geef ;) )
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 13:54

ik heb sowieso al gezegd dat ik fok voor de verkoop, dat ik niks meer voor mezelf houd...

als jij eens zou weten hoe het er in die organisatie aan toe gaat, was je ook weg... heb er bijna een jaar gezeten tegen 6,77 per uur, de poten onder mijn lijf vandaan gelopen, gecommandeerd van heb ik jou daar en oh ik was zo'n goede medewerker en na een half jaar zou ik echt wel opslag krijgen...
er zijn in dat (bijna) jaar 10 mensen gekomen en gegaan!!!!! dus dan heb ik het nog lang uitgehouden dacht ik zo...
helaas kwam er opeens een operatie die sneller werd gepland dan verwacht anders liep mijn contract half september gewoon af en zat ik nu betaald thuis met ziektewet!!!
dus dit vind ik echt even te ver gaan om over te oordelen!!!!!!
ik kan een boel hebben, maar hier weten jullie allemaal niks van....
ik ben nu herstellende en hard op zoek naar een baan, maar zelfs bij een supermarkt kom ik niet aan de bak omdat ze me al te oud vinden met 22 jaar!!! ben bij 2 uitzendbureaus ingeschreven dus doe daar rete mijn best voor

en ik zei net ook al dat ik niet nog 1,2,3 zwanger ben, ik wíl ook eerst een vaste baan....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 03 aug 2009, 14:01

Hoho, ik zeg niet dat je per definitie iets aan kunt doen dat je je baan kwijt bent maar geld is wel een fundament voor een dure paardenhobby en andere wensen in het leven zoals wij die hebben!

Gelukkig heb je een lieve man en vader die je maximaal ondersteunen, wat heel uitzonderlijk is.

Het is jouw leven, het zit je nu tegen maar let dan goed op wat je publiekelijk maakt en wat je voor jezelf houdt, het roept nu eenmaal meningen op. En nogmaals niemand misgunt je iets!

Wat ik nog wel kwijt wil over het fokken en verkopen van een fjord voor commerciele doeleinden is zo goed als liefdewerk-oud papier. Tussen ons fjordenliefhebbers gezegd en gezwegen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 14:05

@ ellebel, okee sorry ik reageerde daar misschien ook heftig op, maar het was gewoon kl*te zo....

ik heb idd een hele lieve man en vader en vergeet niet dat de stal hetzelfde kost als één paard op een pensionstal het is zoals esther ook zei hooguit wat meer hooi....

en aan het fokken met uniek hoef ik ook niks te verdienen hoor!
zou haar gewoon graag keur willen krijgen, met een beetje geluk op de keuring nu een keer een 1e klasse model dan is ze ster.... dus dat gaat me echt niet om het geld, daar verlies je nog eerder op dan verdienen idd
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 03 aug 2009, 14:10

Cindy+Uniek schreef:@ ellebel, okee sorry ik reageerde daar misschien ook heftig op, maar het was gewoon kl*te zo....

ik heb idd een hele lieve man en vader en vergeet niet dat de stal hetzelfde kost als één paard op een pensionstal het is zoals esther ook zei hooguit wat meer hooi....
Fine with me :D Snap ook best dat het heel gevoelig ligt.

Je tweede stukje doet mij denken aan mijn vriend... Die heeft alles aan huis maar geen tijd voor de paarden ivm werk. Nu is er weer een drachtig en heeft hij een jaarling en nog twee rijpaarden staan maar ze doen allemaal niks. Verder hebben de dieren een prachtig leven en komen iedere dag buiten, je noemt het hij heeft het :D

Toch zie ik ook bij hem dat het druk geeft als hij eens in stal is om een ieder een aai, borstel, ritje onder het zadel of de longe te geven. Innerlijke rust zeg maar. Ik heb hem een paarden planbord gegeven. Toch zegt hij ook telkens, ach ik heb de ruimte...

Eigen stal is dus superleuk maar ook heel veel werk en verleiding wat betreft het volproppen :D
Krista

Bericht door Krista » ma 03 aug 2009, 14:12

Cindy ja als je haar voor de dood had weggedaan had je ook op zeker commentaar gehad, je doet toch nooit alles goed in de ogen van iedereen. Daar moet je je keuzes ook niet op baseren. Ik zeg alleen wat ik met dat diertje had gedaan. Je huidige keuze is het verleggen van het probleem, voor het paard iig.

Wij hebben 2 jaar geleden ook een manke draver opgeruimd hoor. Was de miskoop van het jaar. Voor aankoop waarschijnlijk "behandeld" zodat ie fijn liep. Had ook vast nog wel aan gesleuteld kunnen worden en voor mij was het een lief paard. Het was echter ook een mannenhater en een freak en kreeg achter de ene poot niet meer voor de andere. Van zoiets maak je geen recreatiepaard en bij ons gaat zoiets niet voor de handel weg. Das gewoon einde oefening, het meest humane in mijn ogen.

En misschien moet je niet alles op inet zetten. Afgezien van dat ik nog nooit zulke toestanden heb meegemaakt met katten, paarden en honden waar ik me geen raad mee weet, zou ik zulke storys niet gaan uitmeten op internet. Waarom niet? Omdat ik geen advies nodig heb behalve van een behandelend veearts en omdat ik geen bevestiging zoek voor mijn handelen. Sommige dingen moet je misschien voortaan wat meer onder de pet houden thuis en goed met je man doorspreken en samen beslissingen nemen. Je maakt zo ook zelf een beetje een karikatuur van jezelf. En dat bedoel ik niet vervelend hoor!

Tsja en ten aanzien van je kinderwens ik begrijp dat een baby er niet 1-2-3 is hoor. Maar als ik nu al weer lees dat je terug moet vallen op anderen, om mest op te ruimen, een verzorgstertje en dat soort dingen dan bekruipt mij iig het gevoel van als dat maar goed gaat. Je kunt niet op anderen bouwen in je leven. Je moet zelf voor je dieren kunnen zorgen in de breedste zin des woords. Mensen kunnen ook de handdoek in de ring gooien. Afspraken niet nakomen, verzin het maar. En dan zit je mooi te kijken. Mijn advies is zorg dat je zelf voor je gezin en je dieren kan zorgen, zowel in praktische als in financiele zin. Afhankelijkheid kan je duur komen te staan. Want als ik dit zo lees kan jij straks alleen op je paarden rijden als er anderen verzorgen, bijrijden en oppassen. Behalve dat laatste lijkt me dat een wankele basis....
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 14:14

hahaha nee maar het is ook niet mn bedoeling om niks met ze te gaan doen hoor!
er komt sowieso wel weer iemand bij om te gaan helpen, nu kan ik alleen nog op uniek, volgend jaar rustig dj erbij pakken en zodra wannahave oud genoeg is kijk ik even wie wat waar voor de fjordjes... er zijn altijd genoeg meiden die willen helpen/rijden/verzorgen en ik hoef er niks voor te hebben dan, dat scheelt

en bertus is van min vader :D daar kan de kleine van mijn zus zich mee gaan bemoeien zodra hij 3 is, alyssa is nu 3 en bertus 1 dus dan is zij 5 als we hem eens gaan beleren :D

dus het is niet zo dat ik alles maar aan wil laten lopen :D
ik wíl ook niks meer erbij dat had ik nu voorlopig eigenlijk al niet gewild tot mijn pa zei dat hij dit een genereus aanbod vond en dat ik dat maar moest doen..... :D
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 14:19

@ krista, maar wat jij omschrijft van dat paard is ook wel heel erg dan....
cherry was verder prima voor zowel mannen, vrouwen als kinderen... en dus geen pijn en ook niet kreupel! ze deed juist zelfs nog vaak lekker gek ook!

wat betreft het zelf kunnen doen, ik kan alleen niet de mest opruimen?!
ik zou geen verzorgster hoeven, die fjorden vermaken zich wel zolang ze eten en vrijheid hebben..... ik zal ze natuurlijk niet iedere dag alledrie gaan berijden dus een verzorgster zou puur voor extra beweging zijn en niet noodzakelijk

en oppassen?! als leen zelf 's avonds thuis blijft noem ik dat geen oppassen als het je eigen kind is, als hij is werken ben ik er toch ook bij :D dan ben ik toch ook niet aan het 'oppassen' en als ik overdag wil rijden kan ik moeilijk mijn kind in wagentje ernaast zetten?! dus als dan mn schoonma wil oppassen is dat toch ook niet raar?!

ik zie dat niet als 'geheel afhankelijk van een ander'

en idd ik denk ook niet dat ik nog eens zulke dingen zal plaatsen, maar soms zitten dingen je ook zo hoog dat je het kwijt wilt en wat ik ook al eerder zei, dan komen de vragen op een gegeven moment ook vanzelf van 'maar waar is die gebleven dan?'
Krista

Bericht door Krista » ma 03 aug 2009, 14:25

Cindy nee het oppassen bedoel ik er ook niet mee dat had ik er ook bijgezet, "behalve dat laatste" dat lijkt me ook vrij normaal als ouders dat de een thuis blijft als de ander wat wil.
Ach ja mij heeft nooit iemand op internet gevraagd waar die ruin is gebleven :D En wie het had gevraagd had gewoon antwoord gekregen. Er is niks vreemds aan aan zon verhaal.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 14:30

Krista schreef:Cindy nee het oppassen bedoel ik er ook niet mee dat had ik er ook bijgezet, "behalve dat laatste" dat lijkt me ook vrij normaal als ouders dat de een thuis blijft als de ander wat wil.
Ach ja mij heeft nooit iemand op internet gevraagd waar die ruin is gebleven :D
Dus misschien valt dat ook wel mee... ;)
hahaha tja dat was dan misschien een beter idee..... maar ik weet niet ik ben gewoon graag open en eerlijk al lijkt dat soms dus ook niet de beste eigenschap....

en sommige reacties doen me ook echt wel pijn en maak ik me echt druk om, maargoed heb de keuze nu al gemaakt, kan er weinig meer aan veranderen...

als ik haar op MP had gezet met hele verhaal erbij is er ook niemand die kan garanderen dat ze daar haar hele leven blijft, of dat die alsnog het gebit netjes bij zouden houden noem maar wat, of zoals een vriendinntje had paard verkocht aan een lieve vrouw die de merrie als gezelschap zou gaan houden, bleek achteraf een handelaarster en beestje is nog minimaal 2 x doorverkocht en schijnt nu in het buitenland te zijn... dus dan denk je er goed aan te doen en dan gaat het nog fout... nou was die ook kreupel en oud en kon je niks meer mee....

maar cherry is niet kreupel, wordt misschien zelfs nog wel sterker van achter, heeft geen pijn en zou prima bereden kunnen gaan worden, dus dat vind ik nogal een wereld van verschil....
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » ma 03 aug 2009, 14:36

Misschien moet je indertijd als je kids hebt inderdaad een oplossing zoeken in het verhuren van je paardjes of een bij rijder. Op mijn grote paard rijdt ook iemand anders omdat ik met mijn rug zit dat gaat op dit moment wel goed en ik wil na mijn operatie aan mijn schouder dan ook het paard rijden weer op gaan pakken maar ik heb ook twee kinderen en ik vind als paardrijden echt je grote hobby is kun je het combineren ik heb het ook gekund. Tuurlijk doe je dan vaker wat alleen met je paard als je gewend bent om het met je man te doen maar het zijn ook zijn kinderen en ik vind je hoeft niet je hobby op moet geven als je kinderen hebt.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Krista

Bericht door Krista » ma 03 aug 2009, 14:40

Je hebt je keuzes gemaakt en daar moet je het dan denk ik ook voor jezelf bij laten. Misschien had je het achteraf anders gegaan maar daar zou ik mezelf nu niet mee gaan lopen kwellen. En dat ik en een aantal anderen niet voor de handel zouden kiezen voor zo een paardje wil niet zeggen dat dat de juiste beslissing is dat is gewoon een keuze die ik zou maken. Misschien was die ruin ook wel opgeknapt als ie een jaar het land ingegooid was wie zal het zeggen. Dat is koffiedik kijken dat weet je nooit. Wij verzamelen iig geen paarden, als er wat goeds over staat waar een ander plezier van kan hebben wordt er echt een fatsoenlijk tehuis voor gezocht bij een particulier, maar er iig blijft niks staan en me kaalvreten wat niet gebruikt kan worden voor het doel waarvoor het is aangeschaft, rijden of koersen :D
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » ma 03 aug 2009, 14:47

Mijn vorige paard had een pees blessure ik kon hem gewoon op de wei laten lopen want we hebben een boerderij maar als je stalgeld moet betalen plus de dierenarts zegt dat je voor 80%kans hebt dat het niet beter wordt zijn en de kosten wel heel hoog en wordt het paard beter zulke dingen zijn altij hele moeilijke keuzes.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Leentje

Bericht door Leentje » ma 03 aug 2009, 16:17

ik ga nog 1 keer reageren,en dan stop ik mee:
Lieve Cindy,
het is niet dat ik je het niet gun,ik gun iedereen de hele wereld.
en ik kan het juist wel respecteren dat je het hier neerzet allemaal,waarom erover leigen/verzwijgen.
maar je kunt je toch wel voorstellen dat ik, en anderen hier wel even achter de oren krabt.

het is denk ik, ook alles nu bij elkaar:je katten,die je nog niet lang hebt,de hond,die pony,de een is de deur nog niet uit,of de ander komt.
ook al krijg je alles kado,JIJ moet er de zorg voor kunnen dragen,en je "basis" is (nog) niet eens in orde
daarmee bedoel ik je gezondheid,je werk,je thuissituatie.
ik zou dan zeggen:
eerst een baan,dan,als die katten en/of hond dan toch weg moeten,dat eerst regelen,dan die nieuwe stal/wei op poten zetten,en als ik dan zover dit mogelijk is,mijn gezondheid het toelaat en er is financieel de ruimte,en mijn lichaam kan het aan, DAN kijk ik weer voor een ander paardje.
dan de kinderwens erboven op,je bent dan wel niet 123 zwanger,maar het zit wel in de planning,dus je ziet jezelf binnen 5 jaar oid wel als moeder,dit zijn dingen die je NU al weet,dus rekening mee kan houden.
kun je straks je werk EN kids,EN dieren,EN eigen stal met jou aandoening combineren?
natuurlijk zie je alles rooskleurig in, omdat je het zo graag wil(dat bedoel ik neit gemeen,dat is iets menselijks)
maar is het realistisch?
een baas zit niet te wachten op iemand die in dat 1e jaarcontract zwanger is,niet flexibel is door dieren,zorgen,gezondheid,etc.
de kans van een contractverlenging word zo steeds kleiner.
vandaar de tip: zorg eerst dat die basis er is,rust in de tent,vooral voor jou met jou pech(lichamelijk) heel belangrijk.

zo! heel verhaal.
ik bedoel dit echt goed hoor,wat je er mee doet moet jij weten.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 16:29

dankjewel heleen,

nogmaals ik snap het ook allemaal wel...
en misschien wil ik ook wel teveel, maar als de dieren eruit zijn thuis geeft me dat al een heel stuk minder stress/zorgen (klinkt voor een ander misschien raar, maar zo voelt het voor mij nou eenmaal)
en dan hoef ik thuis niet meer zoveel te doen/zo vaak

ik hoop snel op een baantje ben druk aan het solliciteren en als het wat langer duurt voor ik een vast contract heb, wacht ik met kinderen, dat is ook mijn voornemen, eerst een baan en vastigheid...

ik weet ook wel dat ik soms erg in mijn schoot geworpen krijg in tegenstelling tot anderen, maar fouten maken is menselijk, ik dacht toen een leuk paardje aan cherry te hebben, heb haar notabene nog na laten kijken door de DA om geen fouten te maken!!! maar dat mens heeft niks gezien.... anders was heel cherry nooit in het verhaal gekomen.... helaas
misschien te snel besloten ivm handelaar, maar leen werkt zich ook kapot en ik had tot nu toe nog niks anders dan kosten telkens aan haar en dat werd steeds meer dus ik dacht ook eerlijk te zijn tegenover hem, zo snel mogelijk dan maar toen we dat eenmaal besloten....

ik heb al een vriendin die mest wil gaan scheppen :D moet alleen eerst een baantje anders zijn dat nu al extra kosten

dus dat is dan ook al geregeld en gelukkig heb ik aan de nieuwe voorlopig nog weinig te doen

nogmaals ik snap jullie reacties ook echt wel...
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » ma 03 aug 2009, 18:03

Ik ben wel een beetje geschrokken hoor, toen ik las dat je nu alweer een ander paardje erbij heb. Ik gun je het van harte, maar misschien moet je er toch nog even over nadenken om het niet te doen, ook al staat je vader voor je klaar als er wat is, maar er komt een tijd dat dat niet meer kan en dat alles wel op je eigen schouders terecht komt, het moet wel een hobby blijven. ik ben al blij dat ik 1 paardje kan onderhouden ipv 5!

Ik zou als ik jou was eerst lichamelijk er weer boven op komen, en het aanstaande veulen van uniek afwachten, en dan eens beslissen wat je verder wilt.

Mijn partner heeft 4 friesen waarvan de 5e onderweg is en dean erbij dat is 6, meisje, je hebt er een hele dagtaak aan. Wij hebben amper tijd voor elkaar doordat we alsmaar bezig zijn met de paarden, voeren, hooien, verweiden, poep scheppen, 5 stallen uitmesten ga zo maar door!

Nu ik zwanger ben en mijn moederkoek zo laag zit mag ik nog weinig, mag niet tillen en gekke dingen doen, waardoor alles op de schouders van mijn vriend komt, je neemt geen kind, die krijg je en geloof me we zitten nu al erover te praten hoe we dat gaan oplossen met al die paarden, we moeten op een gegeven moment toch een beslissing nemen, mijn vriend neemt ook van alles aan terwijl ik er soms aan denk om dean te verkopen omdat we volgend jaar de kleine erbij hebben en ik het niet eerlijk tegenover mijn bleekscheet vind om hem minder aandacht te geven als de kleine er is, maar mijn vriend zegt dean blijft en 1 van de friezen gaat weg.

Ik vind dat je er nogmaals heel goed moet over nadenken, voordat je weer een paard erbij koopt, ik weet dat je graag een rijpaard wilt maar is het dan geen idee om dj weg te doen naar een goed tehuis waar je hem eens kan opzoeken! zo kun je alles ook een beetje onderdrukken!

knap eerst zelf maar eens op voordat je weer aan wat anders begin, of doe het aanstaande veulen eerst in de opfok zodat je komende 3 jaar weinig omkijken er naar heb.

dit is geen commentaar maar ik vind toch dat je er over moet nadenken :(:)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 03 aug 2009, 18:15

hey bren, ik snap je gevoel hoor, wat betreft wannahave hebben we al ja gezegd en daar ben ik ook heel blij!
wat betreft de stal, ik kom nu 's ochtends voeren en 's avonds dat kost me nog geen half uur?! ze hebben gewoon onbeperkt een baal hooi dus dat hoef ik allemaal niet te doen/te verslepen
dus zoveel werk heb ik niet en het poepscheppen ga ik uit besteden :D

dus daar hoef ik het echt niet om te laten, al helemaal niet als we dat grote weiland erbij kunnen gaan huren! dan kan hij samen met dj en bertus het grote land op!

verder hoeft er dus echt nisk te gebeuren... ik rol gewoon een baal van 150 kg de wei in, maak m open en sleep m in die kooi :D gaat prima alleen en is 10 minuten werk! doen ze een week mee ongeveer

natuurlijk weet ik dat mijn vader niet eeuwig er zal zijn, maar daar ga ik voorlopig nog maar even niet vanuit en mocht dat ooit wel gebeuren kan ik altijd nog verkopen, maar voor alsnog ga ik er vanuit dat als ik weer aan t werk ben en de andere plekjes op stal heb verhuurd, we kunnen gaan sparen/over houden!

dus daar voorzie ik verder geen problemen in! en nieuwe stalgenoten willen ook altijd wel helpen als er wat moet gebeuren wat leen en ik niet samen kunnen, heb nu al een aantal vrienden die overal mee willen helpen, de bak komen er ook een boel helpen
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » ma 03 aug 2009, 18:19

Ik gun je het van harte meis.maar zorg ervoor dat het niet boven je hoofd groeit :(:) !!!
Plaats reactie