vroege vogels..........en eten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jankeke

vroege vogels..........en eten

Bericht door Jankeke » zo 24 mei 2009, 21:25

Ik ben een vroege vogel en vaak al om een uur of 5/6 wakker. Ik lig dan altijd wat rond te kijken en bedenk me dan vaak "zal ik met Vlinnie een rondje gaan rijden". Toch doe ik dat niet. Want ik weet niet hoe dat zit met het eten. Vlin staat dag en nacht in een schraal weitje. Er valt niet veel van af te halen dus wordt hij en de rest bij gevoerd met hooi.
"s Morgens krijgt hij dat tussen 8.00 en 9.00 uur in de weekenden. Door de week veel vroeger i.v.m. werktijden. Vlin kan dus de hele tijd door knabbelen aan sprietjes gras. Maar nu komt het......het paard (een NRPSser) waar ik voor Vlin op reed heeft hetzelfde leven als Vlin. Daar zijn we eens voor het hooi voeren mee gaan rijden en kreeg prompt een koliek aanval. Vlgns de DA kwam dat door het rijden op lege maag. Terwijl hij op wei staat (welliswaar een schrale)

Mijn vraag is nu....Kan ik Vlin rustig om een uur of 7 mee naar buiten nemen voordat hij zijn hooi heeft gehad. Of moet hij eerst gegeten hebben. Is het dan misschien een oplossing om hem uit een hooinetje te laten knabbelen terwijl ik hem borstel, troetel en optuig. Duurt alles bij elkaar een dik half uur. Heeft hij dan wel genoeg in de maag om mee te gaan rijden.
Hoe doen andere vroege vogels dat????? :o? :o? :o? :o?
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Esther

Re: vroege vogels..........en eten

Bericht door Esther » ma 25 mei 2009, 00:57

Ik heb ook wel eens een vroeg ritje gemaakt, maar nog nooit last gehad van koliek.. Wist niet eens dat dat kon..
Maar mijn paarden staan wel in het land waar vaak wel wat te vreten valt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » ma 25 mei 2009, 03:01

Ik nam neidy ook altijd mee op een vroege rit, vooral in de zomer als het te heet werd.
Zij stond 's nachts gewoon op stal en kwam er overdag uit,en ze heeft ook nooit last gehad van koliek.
Heb hier ook nog nooit van gehoord.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Viv

Bericht door Viv » ma 25 mei 2009, 04:44

Heb jarenlang ponykampen gedaan en dat was altijd 1x per week standaard dauwtrappen om 5uur. Nooit geen paard met koliek gehad.
Ga je nou endurance rijden, tsja dan is wat maag en darmvulling wel gewenst, maar dat gaat toch op een iets ander tempo denk ik ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 25 mei 2009, 07:47

Ik vind het een raar antwoord van de dierenarts. Paarden hebben eigenlijk nooit de darmen leeg als het goed is en hun maag is gebouwd op steeds kleine beetjes eten, bv van een schrale wei. Rijden op een volle maag ( en dan vooral krachtvoer) is wel slecht. Ik zou het gewoon doen als ik jou was. Dat uit het hooinet knabbelen terwijl jij poetstis overigens wel een goede tussenoplossing.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 25 mei 2009, 09:05

vind het een vreemd verhaal van je DA

Ik ga zelf regelmatig vroeg erop uit. Nooit problemen mee gehad.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 25 mei 2009, 10:54

ik voer ze pas nadat ik heb gereden, dit doe ik al 4 jaar zo en nog nooit iets van koliek oid mee gehad, heb r ook nog nooit van gehoord wat je da zegt
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
roos

Bericht door roos » ma 25 mei 2009, 10:55

je krijgt denk k eerder koliek als je wel voer geeft. Danc staat s nachts op stal en krijgt 2 handjes omdat de rest van de stal ook krijgt. Daarna poetsen en dan rijden
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 25 mei 2009, 12:52

Bedankt meiden voor al jullie reacties. Ik ga het nu gewoon met zo'n hooinetje doen en go with the flow.
Ik heb het net nog eens nagevraagd bij de eigenaresse van het paard. Zij zei dat de DA dat idd gezegd had maar dat het een combinatie was van teveel zand, niets gegeten, wormkuur (paar dgn van te voren gegeven) en gevoeligheid (van de darmen). Dus ik wist er maar de helft van, had alleen dat "lege maag "van hem gehoord en de rest niet opgepikt. Had ook zo'n medelijden met dat grote lieve dier wat daar lag te kreunen op de grond.
Dus dankzij jullie antwoorden en die van de eigenaresse ben ik weer een hoop gerustgesteld en ga ik zo een hooinetje halen. Thanks!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Plaats reactie