Hoefschoenen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
BassieVjunna

Hoefschoenen?

Bericht door BassieVjunna » ma 13 apr 2009, 08:08

Hoi,

Wie heeft ervaring met hoefschoenen?
Waarom wel hoefschoenen, waarom niet?
Vertel alsjeblieft wat je er over kwijt kan :) .

Groetjs
Machteld&Falco

Re: Hoefschoenen?

Bericht door Machteld&Falco » ma 13 apr 2009, 10:16

Ik heb easyboot epic's. Dat zijn de standaard easyboots, maar dan met "gaiters" die je met velcro bevestigt.

Afbeelding

Toen ik Falco kocht had hij geen ijzers. Op platvoeten (van hoefbevangenheid in het verleden) na, had hij enorm goeie hoeven. Ik heb hem een tijdje blootvoets gehouden, maar ben dan uiteindelijk met de mainstream meegegaan en heb hem op ijzers laten zetten, en dan uiteraard direcht rondom... Zijn goede hoeven werden er niet beter op, begonnen na een aantal jaar overal te brokkelen en dat was dus geen optie meer. Hij struikelde ook veel meer met ijzers dan zonder. Ik had ondertussen al lang spijt dat ik mijn paard, dat helemaal geen ijzers nodig had, op ijzers had laten zetten.

Paard weer van de ijzers af, maar uiteraard gevoelige voeten tot gevolg.. Vooral vooraan had hij er last van, zijn achterhoeven zijn altijd van een betere kwaliteit geweest. Tja, wat doe je dan? Het antwoord lag voor mij in hoefschoenen. Enige punt was: de maat. Falco's voorhoeven zijn perfect rond, waardoor hij helemaal op het uiteinde van maat 3 kwam vooraan. Ik heb toen iemand laten langskomen (Fred van Cabcalor hoofcare) om ze te laten aanmeten en gelukkig zaten ze als gegoten! Ik heb ze gekocht om de overgangsperiode te overbruggen, tot Falco's hoeven helemaal afgegroeid waren. Het voordeel van hoefschoenen is dat ze het hoefmechanisme veel meer intact laten en dat je ze alleen maar aandoet wanneer je ze nodig hebt. Voor korte ritjes gebruik ik ze zelfs niet meer. Het vergt alleen wat handigheid bij aan- en uitdoen. En zelf moet ik Falco's hoeven goed bijhouden, want als ze de breedte ingaan, dan krijg ik zijn schoenen niet meer om :D (de smid controleert trouwens regelmatig hierbij hoor). De zolen gaan ongeveer 1000 km mee en is dus echt een langeafstandsschoen. Daarna moet je de schoen vervangen (je ziet wanneer het profiel van de zool op is). Verder zijn alle onderdelen (sluitingen, ijzerdraad, straps en gaiters) te vervangen. Qua prijs spaar je erg veel uit zo.

Ik heb al een aantal verhalen gehoord van verloren schoenen en ken ook iemand waarbij ze zelfs ronddraaiden. Meestal wil dat zeggen dat de schoen te groot is. Een easyboot mag eigenlijk zelfs niet ronddraaien op de voet wanneer de sluiting nog niet dicht is. Zelf heb ik er in ieder geval nog geen last van gehad.

Niet alle paarden doen het goed met easyboots. De zolen zijn nl. tamelijk hard, waardoor sommige paarden alsnog gevoelig lopen. Sommige krijgen ook wondjes aan de ballen van de hoef. Dan is een ander merk misschien een goede oplossing. Of een ander model.

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 13 apr 2009, 10:25

Ilonk heeft in de winter meestal EB's aan. Ik rijd haar met EB's zonder gaithers. Mijn eerste paar is ruim 5000 km mee gegaan. Ilonk loopt niet graag op de weg, dat scheelt. Ben heel tevreden over de EB's. Andere schoenen sluiten in de koot en daar kom je geheid mee in de problemen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
fjordido

Bericht door fjordido » ma 13 apr 2009, 15:53

volgens mij heb ik nog een stel EB ergens liggen voor als je interesse hebt. maat 2 dacht ik zo uit mn hoofd
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 14 apr 2009, 05:55

Ik heb easyboots voor Red Bull gehad. Helaas kreeg ik ze voor de voorhoeven niet passend. Maat 2 is te klein, maat 3 ging draaien zoals hierboven gezegd is. Toen heb ik hem voor op ijzers laten zetten en heb ik ze alleen achter gebruikt. Nu staat RB weer helemaal blootsvoets. Achter heb ik niet eens meer schoenen nodig! Voor zou ik ze nog wel graag hebben (hij heeft 1 voorhoef die sinds vorig jaar iedere keer scheurt, daar heeft een hoefzweer gezeten) maar helaas ze passen dus niet. Gelukkig rij ik niet veel over de weg dus het gaat wel goed zo.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
sunhild

Bericht door sunhild » di 14 apr 2009, 08:46

Heb ook easyboots epics maat 2 voor alle 4 de hoeven. Heb alleen bij de voorhoeven het hielbandje eruit gehaald. Zou gewoon even goed rondkijken en overal een beetje informeren. De hoeven van je paard opmeten en dan een beetje gaan kijken waar wil je ze voor gebruiken en hoe vaak. En gaan kijken welke schoenen het beste bij jou en je paard passen.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Vera

Bericht door Vera » di 14 apr 2009, 09:46

ik had ze voor vera, maar omdat ze op speciaal beslag moest heb ik ze verkocht.
Ze bevielen mij op zich goed, maar soms trapte ze er zelf wel eens eentje af (ze waren niet te groot) Dat had met de gaithers misschien opgelost kunnen worden, maar dat vind ik weer zo schuren als je vaak stukken met zand hebt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » di 14 apr 2009, 11:33

Hey, volgens mij ben jij nieuw hier, of niet?
Je hebt al flink wat bruikbare tips gehad zie ik, misschien dat je je even nader kan voorstellen? Is wel zo handig voor ons.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
BassieVjunna

Bericht door BassieVjunna » di 14 apr 2009, 13:44

Bedankt voor de reacties :)
Ik zal me in een ander topic nog wel voorstellen :) .
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 14 apr 2009, 13:59

Ik heb Pablo op Old Macs gehad aan de voorkant. Maar heb ze een aantal keer gebruikt en hem toen toch maar weer rondom op ijzers gezet.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 14 apr 2009, 14:00

ik heb ook voor onze paarden easyboots, heb 1 paard met een hele historie slechte voeten. easyboots waren altijd het beste, marquis vind ik waardeloos en dallmark was ik ook altijd wel blij mee. de hoef is aan de onderzijde dan open en er zit een soort kunstof ijzer onder.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 14 apr 2009, 16:49

Vera schreef:ik had ze voor vera, maar omdat ze op speciaal beslag moest heb ik ze verkocht.
Ze bevielen mij op zich goed, maar soms trapte ze er zelf wel eens eentje af (ze waren niet te groot) Dat had met de gaithers misschien opgelost kunnen worden, maar dat vind ik weer zo schuren als je vaak stukken met zand hebt.
valt mee hoor, ik heb al een aantal keren mijn EB's onder het zand gehad en onder de gaiters was het gewoon schoon. Is hetzelfde als met peesjes denk ik.
Jowien

Bericht door Jowien » di 14 apr 2009, 17:16

Ik heb ook EasyBoots, de 'Bare' dus zonder gaithers. Ik gebruik ze alleen voor mennen op de weg. Een enkele keer gaat er eentje uit, maar dat is omdat Orlinde normaal al vrij nauw staat en als ze druk loopt te doen trapt ze met de ene hoef de schoen ernaast wel eens uit. Maar die is ook zo weer aan, ik vind ze heel makkelijk in gebruik. En als ze niet bevallen... kun je ze verkopen, want het zijn standaardmaten. Orlinde heeft voor maat 2 en achter maat 1. Ze loopt met de schoenen zonder enige twijfel over grind op het erf, wat ze op blote voeten echt niet doet. Ik krijg er wel vaak opmerkingen over 'He, dat paard heeft schoenen aan', dat is wel grappig.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
BassieVjunna

Bericht door BassieVjunna » di 14 apr 2009, 17:29

Oke :)
Ik heb op de site van een ruitersportzaak hier dichtbij gekeken en daar verkopen ze ook 3 soorten schoenen. Mijn moeder (ze heeft geen verstand van paarden) is er ook positief over. Als we zelf gaan informeren bij die zaak en zelf wat gaan passen, dan wil ze het wel betalen. Van de week even kijken :) .
Fran

Bericht door Fran » di 14 apr 2009, 17:38

BassieVjunna schreef:Oke :)
Ik heb op de site van een ruitersportzaak hier dichtbij gekeken en daar verkopen ze ook 3 soorten schoenen. Mijn moeder (ze heeft geen verstand van paarden) is er ook positief over. Als we zelf gaan informeren bij die zaak en zelf wat gaan passen, dan wil ze het wel betalen. Van de week even kijken :) .
Doe mijn zo'n moeder ;)
Iemand op stal heeft ze gehad, maar rijdt nu weer zonder. Ze had haar paard lange tijd op ijzers, ging brokkelen, ijzers eraf, gevolg: gevoelig. Toen heeft dus een tijdje EB's gehad en nu zijn de hoeven weer helemaal goed en gaat het prima zonder.
Wat ik er niet helemaal uithaal: waarom wil je hoefschoenen en geen ijzers of 'kale' hoeven?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Suus

Bericht door Suus » di 14 apr 2009, 18:17

Bij Morris was het hetzelfde als boven. Zijn hoeven waren te kort en brokkelig. Ik heb toen schoenen gekocht, EB. Op zich vond ik het wel fijn, maar ze pasten niet goed. Zeker na een bezoekje aan de hoefsmid (en die kon er niks afhalen, alleen vijlen) vlogen ze in een uur 5 keer uit. Ik had de 'ijzerdraadjes' al om de sluiting gewonden en (kwam ik later achter) beide ijzeren staafjes (waarmee de schoen sluit) kapot gemaakt met dichtdoen, dus strak zaten ze wel!
Ook kreeg hij aan de zijkant beschadigingen aan de hoef door de ijzeren 'krammetjes' . Bij de nieuwe zit daar een rubbertje overheen. De smid was hier niet blij mee!
Nu staat hij al een tijd zonder ijzers en de hoeven zijn eindelijk weer gegroeid! Hij is voor nog wel gevoelig, maar ik rijd bijna alleen in het bos dus dat lukt wel.
Morris, mijn superfjord!
Viv

Bericht door Viv » wo 15 apr 2009, 04:35

Tjo heb ik altijd op Smitjes gehad (op maat gemaakte). In die tijd was er niet veel keus en de EB had van die ijzeren haken die precies in dr vel haakten.
Heb er vele kilometers plezier van gehad. Heb nog 4 bijna nagelnieuwe liggen, maarja die moeten maar net passen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » wo 15 apr 2009, 10:40

Machteld&Falco schreef:
Vera schreef:ik had ze voor vera, maar omdat ze op speciaal beslag moest heb ik ze verkocht.
valt mee hoor, ik heb al een aantal keren mijn EB's onder het zand gehad en onder de gaiters was het gewoon schoon. Is hetzelfde als met peesjes denk ik.
Die gebruik ik om dezelfde reden dus ook eigenlijk nooit :D
(wij gaan veel naar het strand en met zout water en zand is het geen succes)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 16 apr 2009, 07:47

Die gebruik ik om dezelfde reden dus ook eigenlijk nooit :D
(wij gaan veel naar het strand en met zout water en zand is het geen succes)
Haha, ja ok, daar is wel heul erg veel zand :+
Plaats reactie