Hoe kun je zien of er JKK in je hooi zit?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Megan

Hoe kun je zien of er JKK in je hooi zit?

Bericht door Megan » di 24 feb 2009, 21:19

Je hoort wel eens van die nare verhalen over Jacobs Kruiskruid in hooi. Ik heb laatst 4 grote pakken hooi laten bezorgen. Ze kwamen van een man hier uit de buurt die ik verder niet ken. Het hooi ziet er goed uit, lekker grof en ruikt goed. Nu vraag ik mij gewoon af hoe je JKK in gedroogde vorm kunt herkennen. Ik weet hoe de plant er uitziet, maar in gedroogde vorm zou ik het niet weten. Iedereen die hooi verkoopt meldt uiteraard dat het gegarandeerd JKK-vrij is. Bestaat er zoiets als een garantiebewijs voor boeren en handelaren? Ik weet dat er in Engeland hoge boetes op staan als je daar hooi verkoopt waar het inzit. Maar hier in Nederland heb ik daar nog niet van gehoord.
Ik ken ook niet alle mensen echt persoonlijk waar ik hooi van koop en ben de afgelopen tijd aan het zoeken geweest naar goed hooi, waardoor ik bij verschillende mensen terecht ben gekomen. Je moet er dan maar op vertrouwen dat het goed is, maar ik zit toch altijd in het hooi te loeren of ik niet iets vreemds vind ... :roll: Ik heb te weinig land om zelf te hooien.

Ben benieuwd hoe jullie weten, als je hooi koopt, of het vrij is van JKK. :?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
leoensuzanne

Re: Hoe kun je zien of er JKK in je hooi zit?

Bericht door leoensuzanne » di 24 feb 2009, 22:08

Wij dachten vorig jaar ook dat wij het erin hadden zitten. Ik heb het nagevraagd bij de fouragehandel en zij gaven aan dat het er niet in kon zitten, omdat dat daar waar het hooi vanaf komt, niet zou groeien.
Ik vertrouwde het toch niet, dus heb het met foto's hierop FW gezet. Er zat bij ons nl wel een klein geel bloemetje in met stugge stengels. Wat bleek, het zou boerenwormkruid kunnen zijn. Dus weer gegoogled en idd.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Megan

Bericht door Megan » di 24 feb 2009, 22:12

Ja, boerenwormkruid lijkt er een beetje op, maar dat vinden ze (bij mij) lekker. Heeft ook een heel sterke geur. Ik ben juist bang dat je het dus niet kunt ontdekken, tenzij je precies weet van welke akker het hooi komt.

Gelukkig maar dat het geen JKK was!
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 25 feb 2009, 06:16

wat ik begrepen heb, zitten er dan in het hooi dikkere paarsachtige stengels.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 25 feb 2009, 09:14

Ook boerenwormkruid is giftig dus daar ook niet te veel van laten eten. Gedroogd is JKK moeilijk te herkennen inderdaad. Ben daarom ook blij dat ik aankomend jaar zelf mijn wei kan laten hooien. Weet ik zeker wat ik voer.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
claudia

Bericht door claudia » wo 25 feb 2009, 12:04

Als je twijfelt kun je een zakje opsturen naar de gezondheidsdienst voor dieren en die onderzoeken het en vertellen je precies water in zit.
Duurt maar een paar dagen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Esther

Bericht door Esther » wo 25 feb 2009, 13:49

Maar dan weet je het alleen van het monster. Vaak zit het in bepaalde pakjes omdat het in bosjes groeit.
Het is echt op basis van vertrouwen.. of testen, maar dat is vaak niet de bedoeling, aangezien je paard dan wel kassie wijlen is.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 25 feb 2009, 14:12

Het best kun je het hooi kopen van weilanden die je kent, en op gaan halen in de hooi tijd. Je weet dan of je van schone of vuile weilanden hooi hebt. Dus van te voren al afspreken met betreffende eigenaar dat je in de zomer b.v 200 pakjes af wilt nemen en je spreekt dan evnt af van welk weiland en dat je zel zelf gaat opladen.
Dat is o.a. de reden dat ik zelf mijn eigen weidebeheer doe en eigen hooi en voordroog heb.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Megan

Bericht door Megan » wo 25 feb 2009, 15:45

@aurora: ja, da's ook een manier. Ik had altijd hooi bij een vast adres. Boer hier uit de buurt. Daarvan wist ik precies waar het vandaan kwam. Vorig jaar is zijn hooioogst gedeeltelijk mislukt en had hij dus niets over. Bij deze man kon ik ook zo'n 200 pakjes bij hem op de hooizolder laten liggen. Ik kan zelf maar 50 pakjes kwijt.
Ik weet nu inmiddels ook van welk land mijn hooi komt, dat zit wel goed, maar het is ook wat Esther zegt, het hoeven maar kleine bosjes te zijn die "toevallig" in je pakje terecht komen.
@deedee: zo lekker vinden ze het gelukkig ook weer niet hoor. Zo heel af en toe een hapje. Ik maai de plekken altijd weg.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ilona

Bericht door Ilona » wo 25 feb 2009, 20:18

JKK heeft inderdaad paarsachtige stengels. Boerenwormkruid niet. Er zijn nog een aantal soorten die op JKK lijken. De meeste 'giftige' kruiden verliezen hun giftige stof ongeveer 6 weken na het maaien. Daarom adviseert men ook om vers hooi eerst een week of 6 te laten liggen voor je het gaat voeren (JKK verliest zijn giftige stof niet zoals bekend).
Een beetje boerenwormkruid eten is niet erg. Sommige paarden in natuurgebieden eten er soms expres wat van tegen wormen!
Ik zit ook wel eens te kijken of JKK in het hooi zit, maar volgens mij is het erg moeilijk te ontdekken omdat verdroogd alles er anders uitziet plus dat het vaak kapot gemaaid is..

Het wordt of erop vertrouwen dat je hooileverancier goed en betrouwbaar hooi levert, of zelf het land inspecteren voordat gemaaid gaat worden.
De hooileverancier zal aansprakelijk gesteld worden wanneer deze hooi levert met JKK erin. De hooileverancier past dus ook wel op wat hij verkoopt.
Helaas neemt JKK steeds meer toe overal. Dit gaat over een paar jaar echt nog een probleem vormen voor de grazers/hooiers...
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Megan

Bericht door Megan » wo 25 feb 2009, 21:18

Ilona schreef:Helaas neemt JKK steeds meer toe overal. Dit gaat over een paar jaar echt nog een probleem vormen voor de grazers/hooiers...
ja, en dat alles voor het behoud van de Jacobs Kruiskruidvlinder. Ben echt gek op de natuur maar dat men in het verleden de bermen heeft ingezaaid voor dit beestje... :n
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ilona

Bericht door Ilona » do 26 feb 2009, 10:49

De bermen zijn met een bloemenmengsel ingezaaid (dus ook het JKK) voor de natuurbeleving en vooral voor fourageren van insecten en vlinders. Veel insecten en vlinders kunnen geen grote afstanden afleggen en hebben die tussenplekken nodig om bij te tanken.
Helaas hadden ze toen ze dit zaadmensel introduceerde niet goed onderzocht dat JKK een 'plaag' kon worden... Giftig voor grazers en een veel te goede vermeerderaar..
Nu is het wachten op een plaag van de Jacobs vlinder/rupsen (die overingens niet zo heet, maar wel zo genoemd wordt) zodat alle planten opgevreten worden en de aantallen weer af gaan nemen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Balou

Bericht door Balou » do 26 feb 2009, 12:23

Ik maai zelf mee en kan dus van tevoren al zien hoe of wat er in staat en weet dus ook zeker dat er geen JKK in zit. Hier wordt sowieso altijd op gelet bij ons. Wel zo gemakkelijk! Maar als je het ergens anders moet gaan halen, is het wel zo fijn als je weet van welk land het af komt.
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 26 feb 2009, 14:18

Ik weet niet of ik het zou herkennen in hooi. In het gras wel. Ik koop mijn hooi alleen van mensen die ik ken en waarvan ik weet van welk perceel het komt. Ik haal het nu bij die boer waar ik altijd gewerkt heb. Bij hem in de omgeving komt helemaal geen JKK voor. Ik zou het nooit bij iemand hier uit het dorp halen, wij zitten rondom in natuurgebied, waar heel veel JKK groeit.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jankeke

Bericht door Jankeke » vr 27 feb 2009, 09:08

Vlin staat ook in een natuurgebied in een wei van natuurmonumenten. Zijn wei staat 'zomers vol met JKK. Vooral de randen. Nou blijven paarden er zelf al van nature van af maar zijn wei is vrij schraal waardoor elk groen sprietje wordt afgeknabbeld en zodoende ook het JKK. Wij zijn in die tijd voortdurend bezig het kruid te verwijderen uit de wei. Het is een k....karwei maar het moet. Ik hoop ook maar dat het niet in het hooi zit en kijk het regelmatig even na op paarsachtige stengels. Maar het is ook een kwestie van vertrouwen in je leverancier.
Ik ben ook een groot natuurliefhebber maar dit kruid hadden ze van mij mogen overslaan want het is al hard op weg om een plaag te worden mat alle vreselijke gevolgen van dien.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 01 mar 2009, 09:04

ik meende laatst gelzen te hebben, dat hoe luguber ook, schapen het wel eten en zo sommigen van hun jkk af komen. Dit is natuurlijk niet goed voor de schapen.
In de wintermaanden schapen laten grazen op het land, poos volhouden en je bent er van af.ik doe het zelf natuurlijk niet zo
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 01 mar 2009, 09:34

Dat heb ik ook eens gelezen. Schapen zouden er minder gevoelig voor zijn. (let wel....MINDER gevoelig is uiteindelijk ook gevoelig)
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Plaats reactie