hooi of kuil

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anouska

Re: hooi of kuil

Bericht door Anouska » wo 25 feb 2009, 20:35

Bij ons op stal krijgen ze ook voordroog, Bjørn doet het er super op.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 25 feb 2009, 20:42

Op de manege kreeg Nis altijd kuil, ging prima. Nu eet ze hooi en gras als ruwvoer en gaat ook goed. Ik heb het idee dat er nogal negatief over kuil gedacht wordt, maar paardenkuil of koeienkuil is nogal verschillend. Koeienkuil is idd niet goed voor paarden. Nis lust ook beide wel :D . Maar als je weinig paarden hebt en lang met een baal doet is hooi wel practischer, zoals gezegd bederft kuil wel veel sneller dan hooi :j .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
anika

Bericht door anika » wo 25 feb 2009, 20:48

Er zit veel verschil tussen kuil en kuil, maar ook tussen hooi en hooi. Belangrijk is hoelang het gelegen heeft, welke snede en of er bemest is. In kuil zit doorgaans meer 'troep' wat een paard eerder kwaad dan goed doet.

Dus mijn voorkeur gaat absoluut naar hooi :D
Murphy :+: Ysha
Esther

Bericht door Esther » do 26 feb 2009, 19:48

Negatief ben ik niet meteen tegenover Kuil, maar voor paarden geef ik echt de voorkeur aan hooi.
Ze zijn er langer mee bezig, je kunt er meer van voeren, zeker voor sobere rassen vind ik het beter.
Ook de zuurgraad is beter.

Kuil is wel weer ideaal als je paard last heeft van stof o.i.d. en ze vinden het vaak lekkerder.

Bij het verschil tussen hooi en hooi geef ik de voorkeur aan stengelig hooi, het liefst van de natuurweide. Uiteraard met een minimum aan stof.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie