Wat zouden jullie doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
colunder

Wat zouden jullie doen?

Bericht door colunder » wo 18 feb 2009, 17:55

Ik heb bij mijn pony's in de hoek van de wei een zandstuk(zwart zand).
Nou heb ik van de boer toestemming om dit stuk door een loonwerker om te laten keren zodat ik daar dan kan rijden(zwart zand naar onder wit zand naar boven).
Maar nou twijfel ik of ik het stuk deze grote laat houden,het is nu 15 bij 25 meter of dat ik het toch nog wat groter zal maken en dus wat weiland inleveren.
20 bij 40 is natuurlijk het mooist maar dat kost me net iets teveel wei,ik zat te denken aan 18 bij 30 ofzo(dan gaat er van 1 weitje een strook van 3 meter af en van de andere wei een strook van 5 meter).
Mijn totale grond is ong 100 bij 40 meter.
Ik zal er even een foto van bij plaatsen van hoe het nu is:
Afbeelding
Afbeelding
het zandstuk

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Er komen hoogstens 2 pony's tegelijk in te rijden.

Afbeelding
Afbeelding
de hele wei,is normaal nog in stukken verdeeld.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Anita
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht door Anita » wo 18 feb 2009, 18:01

Ik zou het wel een beetje in verhouding maken met normale maten van een rijbak. Jij hebt het over 18x30, ik zou dan kiezen voor 15x30 bijv.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Fran

Bericht door Fran » wo 18 feb 2009, 18:36

Lastig. die 15 heb je al, dus dat kun je dan zo laten en dan maakt wat Anita zegt van 25 naar 30. Hoef je minder wei in te leveren, maar ik weet hoe fanatiek je rijdt.
Of je de ruimte nodig hebt om bijvoorbeeld figuren te oefenen voor wedstrijden of zulke dingen? Of dat je veel springt en daar ruimte voor nodig hebt. (dan zou ik toch voor de 20 x 40 gaan)
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Tanja

Bericht door Tanja » wo 18 feb 2009, 20:22

Ik zou een bak van 20x40 maken dat rijd veel prettiger,wij hebben een kleine rijbak op stal maar ik vind dat niet fijn rijden,
je mist dan met bepaalde oefeningen toch de ruimte.
Je zou de bak kan je ook kunnen gebruiken om de paarden erin te zetten bij een dag met veel regen dan bespaar je het land weer.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Marloes

Bericht door Marloes » wo 18 feb 2009, 21:07

Ik zou inderdaad toch proberen de 20x40 aan te houden. Een bak betekent natuurlijk niet per se het inleveren van wei. Je kan je paarden er best op zetten af en toe, bijvoorbeeld bij bepaalde weersomstandigheden. Op zich is in een bak van 15x30 ook wel te rijden hoor, maar het is wel minder handig.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 18 feb 2009, 22:26

Wij hebben ook ongeveer zoveel land als jij hebt. En ik moet zeggen, dat als ik dat nu lees, ik ook kriebels krijg. Ik word er zo vervelend van dat ik bijna niet kan rijden of er schroeven onder moet draaien!!! Ik zou dan ook een 20x40 mtr doen. Dan heb je in ieder geval de ruimte. En je kunt ze er in de winter of bij nat weer in zetten. Dat zou ik dan in ieder geval ook doen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 19 feb 2009, 12:46

ja ik ga mee met de rest en zou r n nette 20 x 40 bak van maken, op die 2 meter komt t niet zo nauw wat je weitje betreft
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 19 feb 2009, 15:23

Een iets te kleine of smalle bak rijdt echt niet zo prettig als je denkt. 20x40 of minimaal 18x36 is echt verstandiger, anders heb je later spijt!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Viv

Bericht door Viv » do 19 feb 2009, 18:20

Kom ik weer: 15x30 is ook prima in te rijden (ook met een paard van 1,82 hoog), belangrijkste is dat de verhouding klopt, en zo'n gigantisch groot paard heb je niet dat scheelt.

Mijn bakje op mn privestal was 12x24 en daar kon ik met Tjo ook prima uit de voeten. Cadiz was een heel ander verhaal die werd er knettergek in.

Succes met bedenken welke maat je wilt hebben hihihi
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » do 19 feb 2009, 19:04

wij hadden vroeger ook een bak van 15 x 30, maar toen we gingen verkavelen hebben we daar 20X 40 van gemaakt en ik ben er nu toch wel heel blij mee hoor.
Annemarie wil eigenlijk wel 20 x 60, maar dat zit er echt niet in.
We zetten zomers wel een baantje uit in het land van 20 x 60
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 20 feb 2009, 12:41

Anita45 schreef:Ik zou het wel een beetje in verhouding maken met normale maten van een rijbak. Jij hebt het over 18x30, ik zou dan kiezen voor 15x30 bijv.
Ik had mijn eerste antwoord gebasseerd op jouw wens om niet te veel land in te leveren. Maar als ik zelf zou mogen kiezen zou ik wel gaan voor 20x40. Zoals als meer reacties aangaven kun je de bak dan ook gemakkelijk gebruiken om de paarden in te zetten bij slecht weer en in de winter en ze daar te voeren. Op die manier spaar je het land dat je nog over hebt.
Je schreef dat je stuk ongeveer 100x40 is. Als je nu die 40 meter gebruikt als lange zijde van je bak en je neemt 20 meter van de 100 voor de korte zijde dan houd je ook geen rare stukjes over die nog bij het land horen. Mocht er dan een stuk huidige zwarte grond buiten de bak vallen dan kun je dat opnieuw inzaaien met graszaad.
Op die manier heb je een ruime bak waarin je goed uit de voeten kunt, ook met 2 paarden, en je houdt een mooi rechthoekig stuk over van 80x40 dat je mooi kunt verdelen in 4 perceeltjes van 40x20.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » vr 20 feb 2009, 18:43

Ik wil wel het zandstuk gebruiken zoals het nu ligt.
Ik denk dat ik voor 18 x36 ga.
Zoals hij nu is,15x25 heb ik er ook een paar keer in gereden en ging best goed(tot we vielen,maar dat lag aan de ondergrond).
Als ik voor 18 x36 ga hou ik nog 4 weitjes over,er gaat dan van 1 weitje een strookje van 3 meter af en van 1 weitje een strook van 11 meter.
Ik weet ook niet of de boer het goed vind als ik hem echt 20 x 40 maak.
Ik twijfel nog even door.
Zodra de scheiding achter de rug is en alles geregeld is ga ik het laten doen(ik kan bijna niet wachten tot het zo ver is, kan ik ook in een "bak"rijden,en Danielle natuurlijk ook!!)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Plaats reactie