buitenbak aanleggen
Re: buitenbak aanleggen
Als je op klei zit kan het inderdaad wel eens een duur geintje worden..
Wij zitten hier op 12 meter klein ofzo, geen bak dus..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Cindy+Uniek
hoe bedoel je dat?Esther schreef:Als je op klei zit kan het inderdaad wel eens een duur geintje worden..
dus jullie maken helemaal geen bak, omdat er 12 meter klei grond onder zit?
iemand via bokt had een pb gestuurd dat het minimaal zo'n 15.000 euro zou gaan worden :S dan denk ik ook niet dat het een bak wordt hahahaha
er zijn toch vast wel goedkopere oplossingen? de paddock van dj en bertus blijft al redelijk goed... weet niet wat de vorige mensen daarmee gedaan hadden, maar dat is nog een redelijk paddock..... dus het zou toch haast wel moeten lukken...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Cindy+Uniek
voor de mede-geinteresseerden, dit kreeg ik op bokt van iemand:
Je moet een laag van minimaal 20 cm zand, maar liever nog 30 cm aanbrengen, dat betekent dus al 160 of 240 m3 zand. Dat speciale paardenbakkenzand kost al snel een euro of 15 per kuub. Dat is dan dus al een kostenpost van 2400 of 3600 Euro, exclusief wel te verstaan.
Dat is dan alleen nog maar het benodigde zand.
Echter de uitgegraven grond moet ook nog afgevoerd worden, storten van (schone) grond (met verklaring) kost afhankelijk van de regio (schat ik) zo'n 8 euro per ton, daar komen dan nog transportkosten bij.
Wanneer ik uitga van 20 cm uitgraven, komt er 160 m3 grond vrij, dit is zo'n 224 ton. Stortkosten zijn dan dus 1792 Euro.
Transport moet je bij een afstand van 20 km rekenen op zo'n 12 Euro per m3, dus transport kost dan 1920 Euro.
Dan heb je dus al een bedrag van op z'n minst 6112 Euro voor alleen de kosten van de bodem.
Al deze kosten zijn naar inschatting gebaseerd op mijn ervaring en exclusief BTW.
Drainageslang kost zo'n 2 Euro per meter, en in een dergelijke bak heb je zo'n 160 meter nodig. Naast de slang komen hier nog dingen bij als diverse koppelstukken en vaste stukken pijp voor het op elkaar aansluiten van de slangen en het aansluiten op bijv. een drainageput.
Uiteraard komt hier nog arbeid en inzet van machines bij, en dat is dan alleen het grondwerk.
Naast het grondwerk heb je natuurlijk ook nog vele andere kosten waar je in eerste instantie misschien geen rekening mee houdt, maar wat dacht je van de kosten voor de omheining en eventuele verlichting voor in de avond.
Je moet een laag van minimaal 20 cm zand, maar liever nog 30 cm aanbrengen, dat betekent dus al 160 of 240 m3 zand. Dat speciale paardenbakkenzand kost al snel een euro of 15 per kuub. Dat is dan dus al een kostenpost van 2400 of 3600 Euro, exclusief wel te verstaan.
Dat is dan alleen nog maar het benodigde zand.
Echter de uitgegraven grond moet ook nog afgevoerd worden, storten van (schone) grond (met verklaring) kost afhankelijk van de regio (schat ik) zo'n 8 euro per ton, daar komen dan nog transportkosten bij.
Wanneer ik uitga van 20 cm uitgraven, komt er 160 m3 grond vrij, dit is zo'n 224 ton. Stortkosten zijn dan dus 1792 Euro.
Transport moet je bij een afstand van 20 km rekenen op zo'n 12 Euro per m3, dus transport kost dan 1920 Euro.
Dan heb je dus al een bedrag van op z'n minst 6112 Euro voor alleen de kosten van de bodem.
Al deze kosten zijn naar inschatting gebaseerd op mijn ervaring en exclusief BTW.
Drainageslang kost zo'n 2 Euro per meter, en in een dergelijke bak heb je zo'n 160 meter nodig. Naast de slang komen hier nog dingen bij als diverse koppelstukken en vaste stukken pijp voor het op elkaar aansluiten van de slangen en het aansluiten op bijv. een drainageput.
Uiteraard komt hier nog arbeid en inzet van machines bij, en dat is dan alleen het grondwerk.
Naast het grondwerk heb je natuurlijk ook nog vele andere kosten waar je in eerste instantie misschien geen rekening mee houdt, maar wat dacht je van de kosten voor de omheining en eventuele verlichting voor in de avond.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Het kan wel zo zijn dat er onder de klei witzand zit, maar dat weet ik niet.
Ik zou kunnen kijken of er iets in mijn bodemboek staat, daar staat veel in over bodemlagen in Nederland, maar niet van overal.
Misschien is er iets op internet te vinden via de Universiteit Wageningen, of Alterra.
Ik zou kunnen kijken of er iets in mijn bodemboek staat, daar staat veel in over bodemlagen in Nederland, maar niet van overal.
Misschien is er iets op internet te vinden via de Universiteit Wageningen, of Alterra.
- Cindy+Uniek
nou ik twijfel nu eigenlijk ook, want ze zijn er vlak naast een huis aan het bouwen en volgens mij is daar een flinke zandbult uitgekomen, want die ligt ernaastJanine schreef:Het kan wel zo zijn dat er onder de klei witzand zit, maar dat weet ik niet.

dus dan zou ik wel eens geluk kunnen hebben

- Rosantjuh(L)banjer
Wij zijn omdit moment al een tijdje met een bak bezig.
Het loonbedrijf hoeft het nu alleen nog maar af te maken.
Wij zitten dus op klei grond.
Als de bak klaar is dan is het zonder verlichting zijn we zown dikke 6000 a 7000 euro verder.
En misschien nog wel meer maar dat weet ik nog niet precies.
groetjes rosanna
Het loonbedrijf hoeft het nu alleen nog maar af te maken.
Wij zitten dus op klei grond.
Als de bak klaar is dan is het zonder verlichting zijn we zown dikke 6000 a 7000 euro verder.
En misschien nog wel meer maar dat weet ik nog niet precies.
groetjes rosanna
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ga iig eerst achter een vergunning aan voor je verder gaat informeren. Veel gemeentes willen geen wildgroei aan paardenbakken dus als je er illegaal een aanlegt heb je dikke kans dat je hem weer vrolijk in oude staat mag herstellen.
Neem aan dat ze anders wel al een bak hadden aangelegd
En vergeet niet dat je het spul maar tijdelijk huurt (was toch voor een jaar ofzo?) dus ga geen grote uitgaven doen.
Neem aan dat ze anders wel al een bak hadden aangelegd

- Cindy+Uniek
dat zullen we uiteraard doen, maar denk niet dat het een probleem is, de vorige huurders hadden naast het toenmalige woonhuis een soort rijbak gecreeerd van houtsnippers, maar dat stuk grond is verkocht!Viv schreef:Ga iig eerst achter een vergunning aan voor je verder gaat informeren. Veel gemeentes willen geen wildgroei aan paardenbakken dus als je er illegaal een aanlegt heb je dikke kans dat je hem weer vrolijk in oude staat mag herstellen.
Neem aan dat ze anders wel al een bak hadden aangelegdEn vergeet niet dat je het spul maar tijdelijk huurt (was toch voor een jaar ofzo?) dus ga geen grote uitgaven doen.
enne ik had er natuurlijk nooit 2 paarden bij gekocht als ik niet zeker wist wat er na dat jaar gebeurd, alleen kan ik daar nog weinig uitspraken over doen verder