recht richt oefeningen
recht richt oefeningen
zoals de titel zegt, wat zijn leuke rechtricht oefeningen? Karev wil in het begin van het rijden nogal es wat uitzwenken met het kontje. Wat zijn nou leuke oefeningen hier voor?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: recht richt oefeningen
Ik weet ze zo niet, maar Antoine de Bodt werk heel veel met rechtrichten. Ik heb er zelf een heel interessante dvd over..
Misschien kun je op google o.i.d. zoeken op Antoine de Bodt..
Misschien kun je op google o.i.d. zoeken op Antoine de Bodt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Machteld&Falco
Bij rechtrichten hoort stelling en buiging. "Een paard zonder stelling hoort niet in een piste" hoor je weleens. Moeilijk om zo even over de computer uit te leggen.. Basisoefeningen beginnen bij voltes in spiraal vergroten en verkleinen, het wijken op een kleine cirkel (achterhand wordt hierbij verplaatst) en later kan je je cirkel vergroten door de achterhand mee te nemen. Zo bouw je verder op naar wijken op de hoefslag/vanaf de middellijn, naar schoudervoor en schouderbinnenwaarts (schouderbuitenwaarts neem ik ook mee, maar niet iedereen kent die oef. blijkbaar) en uiteindelijk naar renvers, travers en appuyementen. Les en begeleiding is hier echt belangrijk bij (ik merk dat ik al enige tijd niet echt meer op die oefeningen les...), zeker in het begin.
Contrastelling vragen is overigens ook een goede oefening. Moest ze naar binnen vallen in het begin wanneer je binnenstelling vraagt. Zo leert ze dat naar binnen kijken niet automatisch afwenden betekent en heeft ze wat steun aan de kant (weet niet hoe ver ze al staat in training). Een leuke oefening is ook: 5 passen linkerstelling, omstellen, 5 passen rechterstelling enz. De mogelijkheden zijn eindeloos. Fantaseer! Zorg er gewoon voor dat je met een doel traint en ergens naartoe traint. Veel ruiters vergeten dit. Betrek je instructeur er ook bij, die kan je zeker begeleiden!
Als je meer wil lezen over rechtrichten moet je je verdiepen in de klassieke dressuur. Bent Branderup, Phillipe Karl, Nuno Oliveira (maar diens boeken zijn enkel in het spaans en het frans te verkrijgen), Sue Oliveira, ... ADB ben ik niet zo in thuis, maar de resultaten zijn er. Daar weet Cindy je wellicht meer over te vertellen.
Contrastelling vragen is overigens ook een goede oefening. Moest ze naar binnen vallen in het begin wanneer je binnenstelling vraagt. Zo leert ze dat naar binnen kijken niet automatisch afwenden betekent en heeft ze wat steun aan de kant (weet niet hoe ver ze al staat in training). Een leuke oefening is ook: 5 passen linkerstelling, omstellen, 5 passen rechterstelling enz. De mogelijkheden zijn eindeloos. Fantaseer! Zorg er gewoon voor dat je met een doel traint en ergens naartoe traint. Veel ruiters vergeten dit. Betrek je instructeur er ook bij, die kan je zeker begeleiden!
Als je meer wil lezen over rechtrichten moet je je verdiepen in de klassieke dressuur. Bent Branderup, Phillipe Karl, Nuno Oliveira (maar diens boeken zijn enkel in het spaans en het frans te verkrijgen), Sue Oliveira, ... ADB ben ik niet zo in thuis, maar de resultaten zijn er. Daar weet Cindy je wellicht meer over te vertellen.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Ik moest met Nan beginnen met contrastelling en daarna uitbreiden met oefeningen.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Ga eens lezen op de site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl , dat is echt een superleuke informatieve en actuele site.
ADB is passe in mijn leven sinds ik via deze methode rijd.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Veel op de binnenhoefslag rijden, en wat Machteld&Falco zegt: Een leuke oefening is ook: 5 passen linkerstelling, omstellen, 5 passen rechterstelling.
Zijn denk ik de makkelijkste oefeningen om te doen.
Zijn denk ik de makkelijkste oefeningen om te doen.
Mijn neefje staat op de stal waar zij haar boxen huurt en lest bij haar. Zijn paard is een beetje stuk gereden doordat de vorige eigenaar jan en alleman er maar op liet wat het paard niet ten goede kwam. Sinds hij les krijgt van Marijke de Jong, paard heeft laten kraken etc. gaat het echt super. Ik heb de site nadat we daar op stal waren geweest eens doorgenomen en er staat inderdaad heel veel informatie op. Er wordt ook veel uitgebeeld door middel van afbeeldingen wat je wat meer inzicht kan geven dan alleen het lezen van tekst.Pablo schreef:Ga eens lezen op de site van Marijke de Jong http://www.paardenbegrijpen.nl , dat is echt een superleuke informatieve en actuele site.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- Cindy+Uniek
ik heb iig geleerd in het begin van mijn instructrice (opgeleid volgens AdB)
dat je scheefheid absoluut niet met je benen moet corrigeren, dus als het paard de kont naar binnen of buiten gooit, niet met je benen terug willen zetten, want het is dan niet de kont die uitzwenkt, maar de hals die over de schouder gaat, of juist naar binnen wil vallen
ik heb ik het begin alleen maar contra stelling gereden om uiteraard de te korte spieren langzaam op te rekken en de andere kont op, om haar niet telkens op het binnen voorbeen te laten vallen
daarna komen de slingertjes (en dat houdt niet in 5 passen links 5 passen rechts) je wend af ergens bij a of c en kijk welke kant je paard op wilt, wil hij naar rechts, stuur je naar links, volgt hij naar links (dus niet vallen of over de schouder) stuur je terug naar rechts volgt hij stuur je weer naar link etc
het is hierbij niet van belang waar in de bak je lijn eindigt, maar dat je goed voelt wanneer je paard valt of volgt, als hij volgt heb je dus stelling als hij valt, heeft hij moeite met stelling en buiging en moet je dus direct terug sturen anders belast je teveel, zo is uniek dus rechtsgebogen dus wij sturen veel vaker naar rechts, omdat ze links vrijwel gelijk 'valt' dus dan mag je maar hele kleine stukjes vragen
in stap is het dan ook al fijn om een rechte lijn te rijden, stelling naar links te vragen zonder dat ze in het lijf veranderen en dán pas daadwerkelijk de buiging naar links door te zetten, zo ook voor rechts
wij rijden absoluut nooit op de hoefslag en zijn dus continue bezig met rechtstellen, corrigeren en zodra uniek ontspant geven we even een paar passen lang, dan briesen ze ook vaak en dan pak je het weer op, want als ze te lang een lange teugel krijgen, maken ze zich op een gegeven moment weer 'scheef'
uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard heel snel recht is en dat je telkens maar heel weinig (contra)stelling hoeft te vragen om hem recht te maken op dat moment zal je paard dan ook lekker ontspannen in aanleuning gaan zonder dat je hoeft te trekken, zagen (ophoudingen maken) of voorwaarts te schoppen.... ow ja het voorwaarts blijven gaan is wel belangrijk ook tijdens de oefeningen, een paar wat niet voorwaarts is kan ook niet recht worden (gemaakt)
dus 1 x drijven en dan concequent je benen stil houden tot het nodig is, dan weer 1 x drijven en anders tikje, dit heel concequent volhouden en je zal merken dat je na een paar dagen amper meer hoeft te drijven
(en dat terwijl ik alle mogelijke sporen in het verleden gebruikt heb, nu rijden we zonder sporen en ze is voorwaartser dan ooit)
als je nog ergens vragen over hebt, stel ze gerust en als iemand er anders over denkt mag dat uiteraard ook uitgesproken worden
dat je scheefheid absoluut niet met je benen moet corrigeren, dus als het paard de kont naar binnen of buiten gooit, niet met je benen terug willen zetten, want het is dan niet de kont die uitzwenkt, maar de hals die over de schouder gaat, of juist naar binnen wil vallen
ik heb ik het begin alleen maar contra stelling gereden om uiteraard de te korte spieren langzaam op te rekken en de andere kont op, om haar niet telkens op het binnen voorbeen te laten vallen
daarna komen de slingertjes (en dat houdt niet in 5 passen links 5 passen rechts) je wend af ergens bij a of c en kijk welke kant je paard op wilt, wil hij naar rechts, stuur je naar links, volgt hij naar links (dus niet vallen of over de schouder) stuur je terug naar rechts volgt hij stuur je weer naar link etc
het is hierbij niet van belang waar in de bak je lijn eindigt, maar dat je goed voelt wanneer je paard valt of volgt, als hij volgt heb je dus stelling als hij valt, heeft hij moeite met stelling en buiging en moet je dus direct terug sturen anders belast je teveel, zo is uniek dus rechtsgebogen dus wij sturen veel vaker naar rechts, omdat ze links vrijwel gelijk 'valt' dus dan mag je maar hele kleine stukjes vragen
in stap is het dan ook al fijn om een rechte lijn te rijden, stelling naar links te vragen zonder dat ze in het lijf veranderen en dán pas daadwerkelijk de buiging naar links door te zetten, zo ook voor rechts
wij rijden absoluut nooit op de hoefslag en zijn dus continue bezig met rechtstellen, corrigeren en zodra uniek ontspant geven we even een paar passen lang, dan briesen ze ook vaak en dan pak je het weer op, want als ze te lang een lange teugel krijgen, maken ze zich op een gegeven moment weer 'scheef'
uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard heel snel recht is en dat je telkens maar heel weinig (contra)stelling hoeft te vragen om hem recht te maken op dat moment zal je paard dan ook lekker ontspannen in aanleuning gaan zonder dat je hoeft te trekken, zagen (ophoudingen maken) of voorwaarts te schoppen.... ow ja het voorwaarts blijven gaan is wel belangrijk ook tijdens de oefeningen, een paar wat niet voorwaarts is kan ook niet recht worden (gemaakt)
dus 1 x drijven en dan concequent je benen stil houden tot het nodig is, dan weer 1 x drijven en anders tikje, dit heel concequent volhouden en je zal merken dat je na een paar dagen amper meer hoeft te drijven

als je nog ergens vragen over hebt, stel ze gerust en als iemand er anders over denkt mag dat uiteraard ook uitgesproken worden

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
karev gaat op de rechterhand met de kont van de hoefslag af, en buigt dan met de hals naar de bakrand toe, een hoe heet dat, travers? (weet ik niet zo goed. Dit terwijl ik voor mijn idee beide handen even recht heb, en beide benen even veel aan. Ze heeft geen moiete met links inbuigen, hoewel ze wel vaak over de linker schouder weg wil lopen op de volte, maar de rechtervolte is lastiger, dan is de buiging moeiijker, en bgaat ze bijv. ook in galop 'plat 'door de bocht.
hoe kan je voor jezelf checken dat je paard netjes loopt, recht, en spoort?
- Machteld&Falco
das geen oefening wat Karev doetTamara schreef:karev gaat op de rechterhand met de kont van de hoefslag af, en buigt dan met de hals naar de bakrand toe, een hoe heet dat, travers? (weet ik niet zo goed. Dit terwijl ik voor mijn idee beide handen even recht heb, en beide benen even veel aan. Ze heeft geen moiete met links inbuigen, hoewel ze wel vaak over de linker schouder weg wil lopen op de volte, maar de rechtervolte is lastiger, dan is de buiging moeiijker, en bgaat ze bijv. ook in galop 'plat 'door de bocht.

Je handen en benen kunnen dan wel gelijk zijn, maar hoe zit het met je gewicht? Dat is iets wat alleen je instructeur kan controleren. Ga dus eerst na wie van jullie twee de scheve hak is

http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
nee zo bedoelde ik het ook niet mach, haha. zo loopt ze, weet alleen niet hoe die oefening heet, kont van de hoefslag af. Zou niet weten hoe het moet.
maar we gaan met sb aan de slag.
maar we gaan met sb aan de slag.
- Cindy+Uniek
waarschijnlijk is ze dus linksgebogen, als het linksom allemaal wat makkelijker gaat
vraag dan op de rechterhand niet te veel stelling, maar begin dan dus juist met op de linkerhand wat contrastelling te gaan vragen
en denk er idd héél goed aan dat je gewicht mee moet met de richting, ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik recht zat en dat was dus niet zo omdat uniek me zo scheef zette.... dus ga als je rechtsom stuurt maar eens overdreven op je rechterbeugel staan, goed mee naar binnen draaien, of thuis op een houten stoel oefenen om op je rechterzitbeenknobbel te gaan zitten!
vraag dan op de rechterhand niet te veel stelling, maar begin dan dus juist met op de linkerhand wat contrastelling te gaan vragen
en denk er idd héél goed aan dat je gewicht mee moet met de richting, ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik recht zat en dat was dus niet zo omdat uniek me zo scheef zette.... dus ga als je rechtsom stuurt maar eens overdreven op je rechterbeugel staan, goed mee naar binnen draaien, of thuis op een houten stoel oefenen om op je rechterzitbeenknobbel te gaan zitten!
@cindy: op die manier rek je de rechter kant wat meer op dus? Maar ze loopt nu juist in contra stelling op de rechter hoefslag.
- Machteld&Falco
Neen, ze loopt gewoon scheef. Als ze in contrastelling zou lopen, dan zou ze haar achterhand niet naar binnen brengen. Daarom dat ik vermoed dat jij ook een beetje scheef zit, omdat een paard normaal de achterhand juist niét naar binnen brengt, maar eerder tegen de hoefslag zou plakken.Tamara schreef:@cindy: op die manier rek je de rechter kant wat meer op dus? Maar ze loopt nu juist in contra stelling op de rechter hoefslag.
Ik zou zeggen vraag het aan iemand die het ook echt kan beoordelen. Ik vind dit hierboven allemaal best link om zelf maar wat te proberen. Vooral omdat ik dus zelf andere ervaringen en daarop toegespitste oefeningen kreeg.
Nan pakt bijv. op de linkerhad heel erg vast en wil haas niet buigen. Ik moest toen op de AdB manier. op de rechterhand gaan rijden met contrastelling. Totdat ze genoeg ging zakken en losliet en dan mocht je van hand veranderen en wederom op die hand contrastelling.
Beide handen goed? dan kon je de oefeningen als volte ed. oppakken met gewone stelling.
Het werkte heel goed, maar wel met begeleiding van iemand die er verstand van had en kon adviseren.
Nan pakt bijv. op de linkerhad heel erg vast en wil haas niet buigen. Ik moest toen op de AdB manier. op de rechterhand gaan rijden met contrastelling. Totdat ze genoeg ging zakken en losliet en dan mocht je van hand veranderen en wederom op die hand contrastelling.
Beide handen goed? dan kon je de oefeningen als volte ed. oppakken met gewone stelling.
Het werkte heel goed, maar wel met begeleiding van iemand die er verstand van had en kon adviseren.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Sas deed dit ook altijd...travers-achtig lopen (is het niet, maar zo lijkt het)
Daar moest ik zorgen dat ik zelf recht bleef zitten, voor mijn gevoel zelfs tegen zitten, want ze gooide mij naar de andere kant. Verder soms express buitenstelling vragen, maar vooral veel 'gewoon' blijven rijden. Niet constant willen corrigeren in de houding.
Daar moest ik zorgen dat ik zelf recht bleef zitten, voor mijn gevoel zelfs tegen zitten, want ze gooide mij naar de andere kant. Verder soms express buitenstelling vragen, maar vooral veel 'gewoon' blijven rijden. Niet constant willen corrigeren in de houding.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Cindy+Uniek
daar ben ik het dan niet mee eens... je moet misschien niet gaan focussen, maar een scheef paard moet gecorrigeerd worden (en een scheef zittende ruiter dus ook) uniek gooide ook haar kont naar binnen, of haar schouders naar buiten en iedereen hier weet inmiddels denk ik wel als ik gewoon was door gereden dat ik nu niks meer met haar had kunnen doen....Bella schreef:Sas deed dit ook altijd...travers-achtig lopen (is het niet, maar zo lijkt het)
ik ben het wel met joyce eens dat het het beste is om met iemand te doen die het kan zien en jou kan begeleiden... ik dacht al heel vaak dat ik op rechts zat of juist op links en dan bevestigde mijn instructrice dat of juist niet!