Met deze kou zet ik afsoluut geen paard bezweet op de wei (uitgestapt of niet) zonder bescherming van een zweetdeken of luchtdoorlatende deken.
Maar dat moet ieder voorzich weten

Ik heb het gelezen maar ben het er toch niet 100 % mee eens.Marijke_ schreef:Lees het artikel wat ik er neergezet heb maar eens een stukje door. Dan zie je dat het niet klopt wat je zegtEvaliensvenna schreef:Als de haren nat zijn, kunnen ze geen warmte vasthouden. Ik zou het dus nooit doen!.
Precies.Marijke_ schreef:Ik zeg ook helemaal niet dat een zweetdeken gebruiken niet ok kan zijn hoor dat doet ieder voor zich, ik zeg alleen maar dat ik het anders doe.
Ik vind een paard vergelijken met een mens altijd een beetje raar, een paard is geen mens en gaat anders met kou en warmte om dan wij. Vandaar dat ik dat zeg, het was geen aanval hoor ik heb alleen een andere mening.
Zeiknat is nooit goed om ze zomaar op de wei te gooien. Doe ik zelf ook nooitleoensuzanne schreef:Zoals Marijke al zei, er is een verschil tussen nat en nat. En ik wil ook niet zeggen, dat Filou eigenwijs is of zo, maar ze vroeg het. En ik had het idee, dat je ze dus niet zeiknat in de wei moet gaan zetten.
Ik heb voor mijn gevoel ze ook altijd goed uitgestapt en afgekoeld, voordat ik ze buiten zet. En zoals Pablo al zegt, voordat ze echt droog zijn, ben ik uren verder. Bij mij zullen de haren ook echt niet altijd droog zijn, als ze weer naar buiten gaan, maar ik probeer ze wel op temperatuur te hebben.
Maar dan spreek je van oververhitting, niet van "normaal" zweet. en dat is inderdaad nooit goed... Maar dan is het ook aan de ruiter om ofwel de arbeid in te perken, ofwel zoals je zelf aangeeft scheren en dekens. Kan altijd voorvallen dat je paard onverwacht veel zweet. Ik heb er met mijn dikzak gelukkig geen last vanDaphne schreef:Ik gebruik nu de wintervacht erop staat ook geen zweetdeken. Ik pas me qua arbeid (héél groot woord in ons geval) gewoon aan aan de vacht. Dat betekent dus wat rustige buitenritjes en niet natrijden. Hoogstens dat ze wat warm/klam wordt, dat heb je gewoon niet altijd in de hand. Het laatste stuk stap ik dan en dan zadel ik haar af (buiten), krijgt ze een appel en dan parkeer ik haar gewoon weer vrolijk in de wei. Dat doe ik al jaren en er heeft er nog nooit één wat van gekregen. Maar zoals al eerder gezegd is, er is een verschil tussen warm en nat. Een compleet warm en bezweet paard zou ik ook eerst even rustig op stal zetten om op temperatuur te laten komen met een zweetdekentje of iets dergelijks. Maar mi ben je al niet goed bezig als je je paard na het rijden al zo snel afgezadeld en op stal hebt dat ie nog helemaal warm/nat is. Pas dan de arbeid aan of scheer je paard en werk met dekens. Zo heeft iedereen denk ik een manier die het beste bij jou manier van met je paard omgaan past.
helemaal mee eens!Viv schreef:Ik zeg maar zo: 1x een dusdanige kou op de spieren en een maandenlange relavidatie tot gevolg en je denkt wel anders over zweetdekens en bezweet in de wei zetten(en dat was nog in de zomer).
Met deze kou zet ik afsoluut geen paard bezweet op de wei (uitgestapt of niet) zonder bescherming van een zweetdeken of luchtdoorlatende deken.
Maar dat moet ieder voorzich weten
Natuurlijk koelt zweet af, anders zouden paarden niet zweten, maar bij mensen verdampt zweet op de huid, bij paarden niet. Dat is het verschil. Wij vatten koud, paarden met een "normale" hoeveelheid zweet niet. Daarom vind ik het zo fout om mensen en paarden te gaan vergelijken.zweet koelt af