kaptoom/hoofdstel
kaptoom/hoofdstel
Ik weet het, ben er al erg vroeg bij, maar ben me alvast aan het verdiepen in het longeren van een jong paard. Baranna wordt volgend jaar 3 en dan willen we natuurlijk rusitg beginnen met longeren. Ik heb voor Jw alvast een dubbele longe van Lammert Haanstra gekocht, die krijgt hij straks voor sinterklaas. Hij is ook gauw jarig en nu zit ik te twijfelen tussen een kaptoom of hoofdstel. Wat zijn jullie ervaringen? Is een kaptoom handig? Ik zag dat je er ook een bit aan vast kan maken. Op zich lijkt het mij dat je veel meer te vertellen hebt als de longe op de neus vastzit, je kan dan het hoofd naar binnen houden. Diëgo had vaak stelling naar buiten en ik kon er dan niks aan houden.
maar als ik een kaptoom geef heeft hij weer niks aan de dubbele longe, toch?
maar als ik een kaptoom geef heeft hij weer niks aan de dubbele longe, toch?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ik ben begonnen met Bente aan het halster wat te longeren, daarna hoofdstel met halster erover en dan nog weer aan het halster longeren. Ben nog niet begonnen met longeren aan het hoofdstel, maar dat is de volgende stap..
Zie niet meteen voordeel van een kaptoom..
Zie niet meteen voordeel van een kaptoom..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik ga met Esther mee. Als je kaptoom niet helemaal lekker zit en je paard trekt er een keer aan zitten een van de bakstukken zo in je paard zn oog omdat het ding scheef draait. Wij deden vroeger op stal altijd met kaptoom en die ging ook over het hoofdstel heen, maar nu gewoon aan halster.
Geef mij dus maar een halster, dan halster over hoofdstel en aan halster vast en pas als ze daarna goed op de hulpen zijn longeer ik pas aan het hoofdstel zelf. Daarna zet ik pas bij en ga ik over stelling en buiging nadenken.
Zelfs dan ben ik met jonge paarden voorstander van een hoofdstel met lage neusriem en vastmaken aan bit EN ring van neusriem.
Geef mij dus maar een halster, dan halster over hoofdstel en aan halster vast en pas als ze daarna goed op de hulpen zijn longeer ik pas aan het hoofdstel zelf. Daarna zet ik pas bij en ga ik over stelling en buiging nadenken.
Zelfs dan ben ik met jonge paarden voorstander van een hoofdstel met lage neusriem en vastmaken aan bit EN ring van neusriem.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik heb Kim wel gelongeerd met kaptoom, want die longeerde ik op een landje. Ze is een paar keer losgebroken met het halster/hoofdstel en heb toen een kaptoom gekocht. Je moet hem wel strak doen, zodat hij niet schuift natuurlijk 
Maar ik vond het ideaal
Omdat de longe op de neus zit, kun je ze veel makkelijker omtrekken en houden. Ze is daarna ook nooit meer losgebroken.
Aran doe ik gewoon aan het halster of los. Waar hij staat is een longeerbak, dus hij kan niet losbreken

Maar ik vond het ideaal

Aran doe ik gewoon aan het halster of los. Waar hij staat is een longeerbak, dus hij kan niet losbreken

Fjordenservies: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=30805
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Ik heb zelf nooit met kaptoom gelongeerd. Wilde er op een gegeven moment 1 kopen, maar vond het zulke logge zware dingen dat ik er vanaf gezien heb.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dat zware valt wel mee hoor Annemarie, je hebt ze ook van nylon.
Ik dacht dat ze meer te vertellen had met zo'n ding, omdat je het hoofd naar je toe kan halen. Maar een halster is dus net zo makkelijk?
Ik dacht dat ze meer te vertellen had met zo'n ding, omdat je het hoofd naar je toe kan halen. Maar een halster is dus net zo makkelijk?
Baranna 13-5-2006
ik gebruik nooit een kaptoom. Heb de mijne zelfs weggedaan omdat ik hem nooit gebruik. Vind halster zelf veel fijner werken.
En als ik al een keertje de longeerlijn via de neus (bovenkant) wil laten lopen gebruik ik daar een koeien halster voor. (veel goedkoper en veel handiger omdat het ten eerste altijd past en ten tweede uit alleen een neusriem en een kopstuk bestaat, zodat je geen last hebt van al die overbodige riemen die aan een kaptoom zitten.
maar je moet gewoon zelf uitproberen wat je het fijnste vind werken denk ik,dat is voor iedereen anders.
En als ik al een keertje de longeerlijn via de neus (bovenkant) wil laten lopen gebruik ik daar een koeien halster voor. (veel goedkoper en veel handiger omdat het ten eerste altijd past en ten tweede uit alleen een neusriem en een kopstuk bestaat, zodat je geen last hebt van al die overbodige riemen die aan een kaptoom zitten.
maar je moet gewoon zelf uitproberen wat je het fijnste vind werken denk ik,dat is voor iedereen anders.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
ik gebruik nooit een kaptoom. Heb de mijne zelfs weggedaan omdat ik hem nooit gebruik. Vind halster zelf veel fijner werken.
Muis Keurmerrie!
heb wel een kaptoom, maar gebruik het zelden, ook mede omdat het verschuift als je het niet echt strak zet, en dat vinden de paarden vaak niet zo plezierig.
doe het altijd aan het hoofdstel.
maar met jonge paarden zet ik ook altijd eerst even een volte af,
zodat ze niet uitbreken, als ze het door hebben gewoon op de ruimte,
mijn ruin longeer ik [puur om even beweging te geven] zonder iets, ook in een grote bak, hij is met pensioen trouwens.
die blijft netjes op de volte om mij heen lopen. in draf, stap en galop.
maar die kent de kneepjes van het vak, zolangzamerhand na 20 jaar ook wel. hahahahaha
doe het altijd aan het hoofdstel.
maar met jonge paarden zet ik ook altijd eerst even een volte af,
zodat ze niet uitbreken, als ze het door hebben gewoon op de ruimte,
mijn ruin longeer ik [puur om even beweging te geven] zonder iets, ook in een grote bak, hij is met pensioen trouwens.
die blijft netjes op de volte om mij heen lopen. in draf, stap en galop.
maar die kent de kneepjes van het vak, zolangzamerhand na 20 jaar ook wel. hahahahaha
O, wist niet dat je ze ook in nylon had. Ik had zo'n leren in handen en die was erg zwaar en niet soepel. Weer wat geleerd.Lovemischa schreef:Dat zware valt wel mee hoor Annemarie, je hebt ze ook van nylon.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Moet je maar eens bij Greving kijken, daar hangt er één van net zulk spul als die LH longeerlijn, maar die is 2x zo duur als bij Divoza en lijkt me ook een slap geval. In de Veenhof hadden we inderdaad zo'n leren liggen, heel zwaar, klopt wel.
Baranna 13-5-2006
Greving is fijn dichtbij maar in verhouding erg duur heb ik al eens ontdekt. Een dressuurproeven boekje was bij hun bijna 2* zo duur als bij Divoza, kon er bijna voor naar Divoos rijden.
Ik heb 2 kunststoffen kaptomen en gebruik ze regelmatig. Ik vind juist dat een halster makkelijker verkeerd schuift. Een goed passende kaptoom schuift juist niet en ik hoef de mond niet te belasten met sturen. Als ik een hulpteugel wil gebruiken knip ik er een bitje in vast met losse bakstukjes. Die kunststoffen kaptomen zijn ook niet zo duur trouwens.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !