Ciara door het lint!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
maroes

Ciara door het lint!!

Bericht door maroes » do 27 nov 2008, 21:30

Mijn 2.5 jarige fjord blijft achter geen lint/koord afrastering.
Er staat stroom op,maar ze lijkt het niet te voelen of wil het niet voelen.
IK heb al een ijzerdraadje op haar halster vast gemaakt waardoor ze eerder en beter de stroom voelt,maar ook hierdoor blijft ze niet achter het lint.
We hebben een nieuw stroomapparaat en nieuw koord al aangeschaft,maar ook dit werkt niet.
Wij weten het niet meer.
Ze ontsnapt constant naar de wei. Ze krijgt 4 keer per dag hooi/kuil,dit laat ze vaak liggen omdat ze vol zit.Dus honger heeft ze niet.

Wie weet raad!?
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
colunder

Bericht door colunder » do 27 nov 2008, 22:21

Sinds ik Aron heb, een mini veulen, heb ik schapengaas aan de buitenkant van de omheining gemaakt.
Ik zag het met hem ook al aankomen dat hij overal onder en tussendoor zou kruipen.
Tot nu toe is hij nog nooit ontsnapt.
Bij de herten heb ik 6 draadjes boven elkaar met steeds ong. 30 cm ertussen.
Zelfs daar komt nog wel eens een hert tussendoor,ze weten dat als ze springen ze geen contact hebben met de grond en dus geen stroom krijgen.
Paarden zijn gelukkig wat minder lenig dan herten dus misschien als je meer draadjes boven elkaar doet dat ze er wel achter blijft.
Succes ermee!!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 28 nov 2008, 11:49

Voor zoiets helpt echt niks anders als een gaashekwerk vrees ik.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 28 nov 2008, 12:01

Mmh zo-een hebben we hier ook; Cariena. Die bepaald zelf wat ze wil. Lastig...als stroom niet meer helpt. (ook sterker apparaat geen nut?) Of inderdaad meerdere lintjes op afstand. (dat het geen seconde stroom is maar enkele secondes voor ze er door is)

Anders is het toch echt puzzelen naar iets wat ze interessant vindt en wat haar in de paddock/weide houdt.

Sterkte!
Geluk is de vrucht van intens werk
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 28 nov 2008, 19:40

voelt ze zich wel gelukkig? heeft ze een vriendje (niet gewoon gezelschap, maar echt een vriendje?) want een fjord en geen honger en eten laten liggen?!?! die van mij laat buiten haar hooi ook wel eens liggen omdat het dan vies is geworden, of omdat ze zich verveelt en gaat ijsberen....

als dit alles het niet kan zijn, zou ik toch aan gaas idd denken of planken ertussen slaan?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
maroes

Bericht door maroes » vr 28 nov 2008, 20:58

Cindy+Uniek schreef:voelt ze zich wel gelukkig? heeft ze een vriendje (niet gewoon gezelschap, maar echt een vriendje?) want een fjord en geen honger en eten laten liggen?!?! die van mij laat buiten haar hooi ook wel eens liggen omdat het dan vies is geworden, of omdat ze zich verveelt en gaat ijsberen....

als dit alles het niet kan zijn, zou ik toch aan gaas idd denken of planken ertussen slaan?!
Ze staat bij 2 andere merries en een daarvan is een duidelijke baas en met de andere merrie kan ze erg goed opschieten. Ja ik heb het idee dat ze gelukkig is.
Ciara laat haar hooi liggen,als ze vol zit.Dit heeft ze al vanaf jong af aan.Vol is vol denkt ze. En ijsberen doet ze niet.
maroes

Bericht door maroes » zo 30 nov 2008, 18:02

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het hekwerk nu en nog gaat ze erdoor. Zonder iets kapot te maken,Ze springt er niet overheen,maar gaat er echt doorheen.
colunder

Bericht door colunder » zo 30 nov 2008, 21:21

Jeetje mina, hoe krijgt ze dat voor elkaar??
Heb je wel eens gemeten hoeveel volt erop staat?
Voor paarden raden ze 6000volt aan.
Wanja

Bericht door Wanja » ma 01 dec 2008, 10:59

Nou, ik mag niet hopen dat jij 6000volt op je weiland hebt staan Colunder, dan weet je zeker dat het niet goed afloopt met je paard als ze daar doorheen gaat :D

Lastig probleem, denk inderdaad dat je terecht komt bij een net als ze er doorheen gaat. Die netten gebruiken ze inderdaad voor schapen e.d.
Succes!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 01 dec 2008, 11:03

opgeven voor circus.......... als ze hier doorklimt is het een circus paardje. Maar kan me je machtloosheid voor stellen. als ze niet oppast is ze alleen nog geschikt om aan de stik te zetten, en dat is zoooo zielig, maar beter dan steeds uitbreken.

heb je al eens gezien dat ze uitbreekt? camera bij het land plaatsen en kijken maar, of stiekum ergens zitten. als je weet hoe ze het doet, kan je er meer mee
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 01 dec 2008, 12:10

wat wordt bedoelt met de zin hierboven; aan de stik te zetten?

hans klok eat your hart out, hoe krijgt ze t voor elkaar???
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
colunder

Bericht door colunder » ma 01 dec 2008, 13:32

Ik denk dat ze bedoelt :de pony aan een pin zetten!

Wanja: het is toch echt zo hoor! ik heb een metertje voor het schrikdraad en die gaat tot 6000 volt.
Er zijn zelfs schrikdraad apperaten die tot 10.000 volt gaan.
Anouska

Bericht door Anouska » ma 01 dec 2008, 13:54

Heb je al nagekeken of je niet ergens stroom verlies hebt? Daar zijn van die speciale apparaatjes voor. Als je veel verbindingen hebt, heb je ook stroom verlies. Bjørn heeft ook zo'n uitbreekbui.
@ Wanja en Annete: Het gaat niet om de voltage, maar om de ampérs.
Je kunt nog zoveel volt hebben, maar als je geen ampéres hebt, kom je nog nergens :D.

Quote van de site van Gallagher: De aarding van het schrikdraadapparaat is de sleutel voor een succesvolle afrastering. Een slechte aarding is het meest voorkomende oorzaak van een slechte werking van de afrastering. Controleer de spanning op uw aardingssysteem met behulp van een digitale voltmeter. Blijf aardpennen toevoegen tot de aardingsspanning minder da 200 volt bedraagd.
Laatst gewijzigd door Anouska op ma 01 dec 2008, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Jilly

Bericht door Jilly » ma 01 dec 2008, 13:54

Wanja schreef:Nou, ik mag niet hopen dat jij 6000volt op je weiland hebt staan Colunder, dan weet je zeker dat het niet goed afloopt met je paard als ze daar doorheen gaat :D

Lastig probleem, denk inderdaad dat je terecht komt bij een net als ze er doorheen gaat. Die netten gebruiken ze inderdaad voor schapen e.d.
Succes!
6000 is heel normaal voor een paardenwei hoor...
Hier staat ie zelfs nog hoger (en paardlief voelt er nog niks van)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 02 dec 2008, 06:29

aan stik zetten bedoel ik idd met halster aan een touw een een pin (stik) kan paard net een rondje grazen.

Zou stik drents zijn?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 02 dec 2008, 11:34

ja net zoals dei vegter rolletjes hoe noem je zo ook alweer? met stik heb ik zoiets van; stik erin maar goed zo leern we nog wat hier qua uitdrukkingen per regio he
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 02 dec 2008, 21:54

Wow das nog meer houdini dan die vetklep van mij :D

Cyra duwt haar manenkam onder het draad en schiet dan eronderdoor, maar dit vlechtwerk is wel heel heftig.

Weet je zeker dat je stroom goed rond gaat? Dat het niet ergens onderbroken wordt? En heb je het apparaat goed bevestigd staan? Als je een van de klemmen niet goed op dat ding wat de grond in gaat hebt zitten komt de spanning niet goed rond (is dat aarden?). Loopt je draad door isolatoren heen?

Ik heb ook altijd het idee dat hoe meer draad je gebruikt op 1 stroomapparaat en hoe vaker die draden elkaar kruisen en aanraken, dat de klap van het draad minder erg wordt.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie