Dekens.. helphelphelp

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
_Kimm_

Dekens.. helphelphelp

Bericht door _Kimm_ » ma 24 nov 2008, 20:32

Halloo, :wave:

Tja ik heb hier al een tijdje niks geplaatst of bekeken, dus ik schaam me diep. :oo :P
maar nu zit ik met een dilemma.. ik heb mijn fjord helemaal geschoren en heb nu een 200 grams (ongeveer) deken met hals op liggen.
maar nu het aan het vriezen is, vraag ik me af of dat niet te koud is. ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ik zie dat sommigen dikker hebben en anderen niet.
ik kan helaas niet controleren of ze het koud heeft als ze buitenstaat, want dan zit ik op school en als ik dan bij haar ben staat ze binnen.
wel zie ik dat ze al langere haren bij haar hals krijgt (waarschijnlijk omdat de hals niet helemaal goed sluit), maar dit wil ik op de rest van haar lichaam liever voorkomen.
en als ik haar dan nog een deken op zou doen, welke dan?
misschien tips over welk merk en hoeveel grams?
en ik zat te denken dat als ik geen speciaal onderdeken neem, (want die zijn boven de 300 grams zag ik op internet) storen die extra sluitingen dan niet? een onderdeken lijkt me beter, maar ik heb eigenlijk geen idee..
oja, ik kan geen dekens omwisselen want ze wordt door andere mensen binnengezet en die wisselen de dekens niet.
Wie kan mij helpen met tips en/of ervaringen?

Groetjes, Kim
Daphne

Bericht door Daphne » ma 24 nov 2008, 21:06

Ik had mijn merrie vorig jaar een 300grams deken op gedaan met dit weer. Die stond ook overdag buiten en 's avonds weer op stal. Ik heb nooit het idee gehad dat ze het koud had :n

Wat voor deken je erop doet, die haren op de hals komen toch wel terug, vooral bij fjorden :D
geertje

Bericht door geertje » ma 24 nov 2008, 21:13

ik denk dat als een paard het echt koud heeft,
ze wel gaan staan te trillen, en dat zie je echt wel.

had van de week met het slechte weer, sneeuw en hagel, mijn oude ruin buiten staan de hele dag, [hij is 20, en zijn weerstand is niet optimaal op dit moment]
toen ik hem tegen de avond ging halen, zag je hem helemaal trillen,
en meneer rende zowaar naar de stal,
gooi hem nu een deken over, als het weer nat is, en hij voelt zich dan stukken beter,
Fran

Bericht door Fran » ma 24 nov 2008, 21:45

Olaf is ook helemaal geschoren, hij heeft nu een 300 grams op, zonder hals. Staat overdag ook veel buiten, maar toen met die hagel/sneeuw/ijzel buien hebben ze de paarden binnen gezet.
Zaterdag hebben we deze deken trouwens om gedaan, daarvoor had ik een 200 grams op.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 24 nov 2008, 21:45

@Daphne: okee, dus eigenlijk denk je dat ik 300 grams moet doen? maar ik heb geen 300 grams en mijn moeder vindt het beetje duur om alleen een nieuwe te kopen met 100 gram meer.. enig idee welk onderdeken ik dan op kan leggen (merk)
ja dat over die haren op de hals dacht ik al. :P
@geertje: ja dat denk ik ook, maar als ik bij haar kom staat ze al lang en breed op stal en dat is warmer, dus ik kan t niet controleren :n

oja nog iets tussendoor: mijn halsdeken zakt aan de achterkant af, dus bij de schoft. hoe kan ik dat verhelpen? er zitten al van die bevestigingsdingen aan, maar die zijn erg lang.
och wat ben ik toch lastig. }-o
Fran

Bericht door Fran » ma 24 nov 2008, 21:52

Iemand bij ons op stal heeft gewoon een fleece deken als onderdeken. Scheelt wel iets in de warmte, maar of het fijn zit zou ik niet durven zeggen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 24 nov 2008, 22:04

Orion staat in een binnenhal, is geschoren en heeft nu een 300 grams deken (geen onderdeken) op met daarover een 0-grams regendeken. Die bovendeken is alleen om te voorkomen dat die zn 300-grams sloopt en is waterdicht.
Totaal ligt er nu 85 euro op zijn rug :D

Mocht het nog kouder worden, dan heb ik nog een katoenen deken met buikflap die ik onder de 300 gram doe, bij nog kouder de 400 grams met halve hals en echt extreem koud de 200 grams deken tussen de regendeken en de 300 gram in :D

Fleecedekens onder gewone dekens gaan schuiven en doordat ze rekken geven ze nog wel is druk/schuur plekken.

Ik bestel mn dekens vaak bij www.agradi.nl Daar zijn ze niet duur en ze leveren goed (mijn ervaring). Mijn 400 gram deken was 45e nieuw
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 25 nov 2008, 06:34

Ik heb bij Nan, helemaal geschoren, een 300 grams opliggen. Ze heeft het met dit weer ook wel nodig, want ze staat overdag ook buiten.
mijn 150 grams was echt te koud nu.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Vera

Bericht door Vera » di 25 nov 2008, 10:55

waarom dan niet een 150 grams onderdeken of gewoon een 100 grams deken eronder?
Die ektra sluitingen zijn geen probleem (onderdeken heeft ook voor sluitingen en soms kruissingels (heb er ook eentje zonder kruissingels, maar die schuift er steeds onderuit en dat is irritanter dan een paar ektra singels)
ik heb vaak een gewone stal deken met een regendeken eroverheen, dan gaat ook prima.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » di 25 nov 2008, 11:06

Fleece-deken zou ik persoonlijk niet gebruiken als onderdeken. Dat gaat trekken en kan zelfs drukkingen tot gevolg hebben. Een wollen deken eronder zou wel een optie kunnen zijn.
Onderdekens van Harry's Horse passen meestal wel mooi bij onze breedgeschouderde fjordjes...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Mir

Bericht door Mir » di 25 nov 2008, 16:57

Ik heb een keer een Harry's Horse onderdeken eronder gelegd en toen kreeg paard schuurplekken... al die dekens :D .
Mijn paard stond toen ook ineens te zweten, dus heb er nooit meer een deken extra ondergedaan en dan ging het altijd goed. Een paar graden vriezen of tien graden onder nul maakt ook nog een heel verschil. Zou me eerlijk gezegd met deze temepraturen nog niet zo'n zorgen maken.
Mieke

Bericht door Mieke » di 25 nov 2008, 17:02

Had Penney destijds ook met een 200 grams buitendeken met een wollen deken eronder, die heeft het ook niet koud gehad toen. Verder zijn er veel verschillende onderdekens te koop voor weinig geld.
Ctje :)
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » di 25 nov 2008, 20:16

@ Mir: nee nu maak ik me ook nog niet zo'n zorgen, maar wel als het dalijk echt winterweer wordt en omdat t al sneeuwde dacht ik: oei, als dit zo doorgaat...
zoiezo lijkt t me goed om meerdere dekens in huis te hebben voor het geval dat.. want er zit nu een gat in het dek dat ze op heeft, maar dat kan ik niet mee naar huis nemen om het te maken.. :+

Heel erg bedankt voor jullie reacties. :D
ik denk dat ik dan maar een 370 grams oid deken moet aanschaffen..

nog een vraag: zo'n hals, maakt dat nou heel veel uit?
als je je paard helemaal scheert, is dat dan noodzakelijk of overbodige luxe?

en zo'n wollendeken, hebben die een speciale naam? vb misschien (site)?

@Miekjuh: ik heb op verschillende sites gekeken, maar daar (Divoza en agradi bv) zag ik alleen van 200 gram of meer staan en dan bv boven de 70 euro.. of is dat in verhouding goedkoop? en 200 gram onder 200 gram winterdeken lijkt me wat veel..
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 25 nov 2008, 20:22

het hangt er ook vanaf wanneer je geschoren hebt! uniek is eind sep of begin okt geschoren en staat ook gewoon onder 200 gram overdag buiten....

hals vind ik onnodig en je manen gaan eraan....

uniek wordt een dezer dagen weer geschoren en dan krijgt ze er een dekentje bij... ik denk altijd maar zo 'ze hebben het misschien 1 of 2 dagen koud of warm en dan zijn ze alweer aangepast ;)'
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Daphne

Bericht door Daphne » di 25 nov 2008, 20:23

Je kan ook nog wel eens bij de boerenbond kijken (of welkoop, afhankelijk van waar in het land je woont :P). Bij agradi heb ik ook wel eens dekens besteld maar die paste niet op mijn niet-extreem-brede-fjord. Ik heb nu een paar outdoor Harry's Horse dekens. Die waren geloof ik iets van €60/€70 en daar heeft ze de hele winter mee gestaan en die zien er nog uit als nieuw. Nouja, nieuw :D Daar zou ik zo nog een aantal winters mee kunnen doen! Dus wat dat betreft is het wel een (kleine) investering waard is mijn mening :j

Een hals is niet noodzakelijk hoor. Ik ben ook bang dat het erg lastig is om een goed passende hals voor een fjord te vinden. Ik denk dat ie al gauw te smal of te lang is!
Plaats reactie