Welke maat tuig?
Welke maat tuig?
Ik wil voor de fysio van Nina een 2ehands mentuig aanschaffen. Omdat ik het niet fulltime ga gebruiken wil ik er geen kapitalen aan uitgeven en is nieuw kopen geen optie (of je krijgt echte zooi).
Nadeel bij 2ehands kopen is dat je niet kunt passen en ruilen als het een maat te klein is. Passen mag altijd, maar geld terug doen ze niet aan, dan krijg je vaak een waardebon.
Wie heeft enig idee wat zou moeten passen of wat heb je zelf?
Nadeel bij 2ehands kopen is dat je niet kunt passen en ruilen als het een maat te klein is. Passen mag altijd, maar geld terug doen ze niet aan, dan krijg je vaak een waardebon.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
Re: Welke maat tuig?
Ik heb een cob en een full, dus daar schiet je nog niet veel mee op. Mijn ervaring is dat bij cob tuigen het hoofdstel (keelriem, neusriem) vaak te klein is.nina1993 schreef:Ik wil voor de fysio van Nina een 2ehands mentuig aanschaffen. Omdat ik het niet fulltime ga gebruiken wil ik er geen kapitalen aan uitgeven en is nieuw kopen geen optie (of je krijgt echte zooi).
qua borststuk en schoft maakt het elkaar niet zoveel, ligt het een beetje aan je paard of ze breed is of niet.
hoofdstellen zijn wel een crime, bart heeft er 2 speciaal laten maken, zijn cob's met een groter kopstuk en frontriem omdat de cob qua lengte wel past maar fjorden vaak een te breed voorhoofd hebben waardoor het hoofdstel zo van over de oren afglijd.
hoofdstellen zijn wel een crime, bart heeft er 2 speciaal laten maken, zijn cob's met een groter kopstuk en frontriem omdat de cob qua lengte wel past maar fjorden vaak een te breed voorhoofd hebben waardoor het hoofdstel zo van over de oren afglijd.
Ctje 

Hier dezelfde ervaring wat het hoofdstel aangaat. Ik heb een full tuig. Voor mijn vorige Fjord is het hoofdstel al kleiner gemaakt want daar verzoop ze in en nu voor Meline is het nog weer wat aangepast. Het tuig lag op Rianne mooier dan op Meline.
Zo lag het op Rianne

En zo op Meline

Zo lag het op Rianne

En zo op Meline

Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

heb voor marit, dr hoofdstel ook onderdelen van twee hoofdstellen, eentje full en eentje cob,
de cob maat past wel, op de neus en front riem na, die heb ik van een full gehaald.
de cob maat past wel, op de neus en front riem na, die heb ik van een full gehaald.
Laatst gewijzigd door geertje op wo 29 okt 2008, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Gerrit heeft ook een full hoofdstel nodig,want cob is te klein.
Idd de frontriem en hij heeft best een lang hoofd.
Het tuig is verder wel een cob en past perfect.
Idd de frontriem en hij heeft best een lang hoofd.
Het tuig is verder wel een cob en past perfect.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

- nancy imka
Ik heb een cob. Jeskim past hem ruim, Tea past hem goed, behalve het hoofdstel, die is wat aan de kleine kant.. Neusriem is lang genoeg, bakstukken zijn ook goed, alleen de keelriem en de frontriem zijn te kort.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Heb Cob enkelspan tuig en Cob 2-span tuig. Gebruik mijn Cob 2-span hoofdstel voor mijn enkelspan ook omdat ze dan der eigen bit(stang
) in hebben.
Heb wel het probleem dat ze het hoofdstel zo afschuren maar daar hebben wij een sporen riempje voor tussen de keel en neusriem
.

Heb wel het probleem dat ze het hoofdstel zo afschuren maar daar hebben wij een sporen riempje voor tussen de keel en neusriem

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Hmm, het wisselt dus ook nogal. Schiet ik lekker veel mee op
.
Had zelf ineens een ingeving: Noors gareeltuig, dat heeft volgens mijn bronnen maar 1 maat. Die bronnen vertelden mij echter niet waar ik zoiets kan krijgen en wat voor prijskaartje er dan aanhangt
. Iemand enig idee?

Had zelf ineens een ingeving: Noors gareeltuig, dat heeft volgens mijn bronnen maar 1 maat. Die bronnen vertelden mij echter niet waar ik zoiets kan krijgen en wat voor prijskaartje er dan aanhangt

Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
Aan Louis' reactie op mijn "gooi dat ene oude, noorse tuig toch weg, is helemaal kapot" te zien was het idd nogal prijzig 
Hier hebben wij een paar noorse liggen, maar dat wordt ook echt wel gebruikt op álle fjorden, dus hier is het wel 'rendabel'.
Maar denk niet dat je naar zoiets op zoek moet om erbij te doen voor 1 fjord.

Hier hebben wij een paar noorse liggen, maar dat wordt ook echt wel gebruikt op álle fjorden, dus hier is het wel 'rendabel'.
Maar denk niet dat je naar zoiets op zoek moet om erbij te doen voor 1 fjord.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.