verslaafde in de wei

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Megan

verslaafde in de wei

Bericht door Megan » za 04 okt 2008, 15:12

Hebben jullie daar ook last van met je paard(en)?
Zero heeft de eikenbomen ontdekt, nou eh... eigenlijk de eikels. Hij is er echt aan verslaafd en reageert ook echt als een junkie!
Hij eet ze als borrelnootjes en wordt er echt dik van. Het lijkt wel zo'n Frans truffelvarken. Hij is de hele dag op zoek, ook tussen het gras.

Ik weet dat eikels niet goed zijn voor paarden en heb al een stuk waar een grote boom staat, afgezet met een draadje. Chagerijnig dat hij er van werd, niet normaal zeg!
Het eerste wat hij nl. doet als ik hem 's ochtends in de wei zet, is glazig in de verte kijken om vervolgens naar "zijn" boom rennen. Zijn hooi laat hij links liggen en zelfs ritselen met een broodzak levert maar matig resultaat op!
Plotseling was daar dus dat draadje en al die lekkere eikels daarachter :(
Heb zelden zo'n teleurgesteld en boos paard gezien hahaha.

Nu hij er niet meer bij kan, gedraagt hij zich weer normaal en heeft hij ook weer aandacht voor andere dingen. Het hele weiland is echter omzoomd door eikenbomen en hij vindt hier en daar nog wel wat. Dat wordt dus harken.

Ben benieuwd of er nog meer eikelverslaafden zijn op FW
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 04 okt 2008, 15:25

Heb nog nooit echt verslaving gemerkt bij de paarden hier, maar wel dat ze sommige eikels eten. Maar wel met mate, gelukkig :D

Maar Zero vindt het dus een zeer smakelijke maaltijd. (zo had ik er eentje die werkelijk een moord zou doen voor varens..)
Geluk is de vrucht van intens werk
Megan

Bericht door Megan » za 04 okt 2008, 21:01

oh jee, varens die zijn toch giftig?

Nou, Zero knabbelt er de hele dag op los. Ze moeten wel erg lekker zijn. :r
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Mir

Bericht door Mir » zo 05 okt 2008, 07:34

Hier hebben we een shet die de pruimen en perenbomen allemaal heel goed weet te staan. Die rende ook meteen als ze in de wei kwam naar alle boompjes toe om te smullen en daarna even de kont tegen de boom, flink schuren en dan kwam de volgende lading naar beneden :D . Veel te slim... maar over eikels heb ik zoiets nooit gehoord.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 05 okt 2008, 07:46

Varens zijn volgens mij niet giftig hoor juist goed voor het bloed, een paard weet wel wat hij naar binnenwerkt hoor. Over de eikels zou ik me ook niet zo druk maken dan moeten ze echt enorme hoeveelheden naar binnenwerken. Die van ons scharrelen ook naar eikels bij de eiken.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Vera

Bericht door Vera » zo 05 okt 2008, 11:22

een paar eikels zijn niet zo erg, mits ze goed rijp zijn. maar eikels bevatten iets wat wel giftig is als ze er te veel van binnen krijgen.

(ik weet niet meer hoe het heet)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Megan

Bericht door Megan » zo 05 okt 2008, 11:32

Mir schreef:Hier hebben we een shet die de pruimen en perenbomen allemaal heel goed weet te staan. Die rende ook meteen als ze in de wei kwam naar alle boompjes toe om te smullen en daarna even de kont tegen de boom, flink schuren en dan kwam de volgende lading naar beneden :D . Veel te slim... maar over eikels heb ik zoiets nooit gehoord.
hahaha, ik zie het helemaal voor me. Slim hoor!

een paar eikels zijn niet zo erg, mits ze goed rijp zijn. maar eikels bevatten iets wat wel giftig is als ze er te veel van binnen krijgen.
Een paar eikels is idd niet zo erg maar volgens mij heb je gelijk en zit er een giftige stof in. Heb vandaag wat geharkt. Er lag na die wind van vanacht weer wel erg veel onder de boom! Hij vond het erg lief van mij en dacht dat ik ze allemaal voor hem in een emmer deed hahaha.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 05 okt 2008, 12:31

Zo hebben wij rond de wei vlierbessen boompjes staan. Nou die vallen ook met regelmaat eraf. Daar smullen ze ook heerlijk van.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 05 okt 2008, 12:56

Vorig jaar zijn hier in Friesland 4 friese paarden dood gegaan aan eikels dus pas op!!
Megan

Bericht door Megan » zo 05 okt 2008, 13:18

He bah, wat akelig. Stonden ze alle vier in hetzelfde weiland?

Ik ben ook wel voorzichtig hoor, heb daarom een stuk afgezet en ben gaan harken, maar het is wel lastig aangezien overal eiken staan >;). Is best wel een probleem.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » zo 05 okt 2008, 15:04

Eikels zijn voor paarden giftig omdat het looizuur bevat. Paar eikels zijn geen probleem maar net als met sint janskruid en varens in bepaalde concentratie in het lichaam van een paard maakt het dat ze er ziek van worden.

Verstandig om er een lijntje om de eikelbomen heen te zetten- wat je al gedaan hebt!
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 05 okt 2008, 15:10

Wij hebben ook eikenbomen langs de wei maar gelukkig lopen de paarden daar nog lang niet. We hebben zoveel gras dat de winter al een eind gevorderd is voordat ze aan die kant komen. Bovendien is er nog niet zo lang geleden behoorlijk gesnoeid. Die bomen staan op de grens met de ijsbaan van ons dorp.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » zo 05 okt 2008, 15:55

Mir schreef:Hier hebben we een shet die de pruimen en perenbomen allemaal heel goed weet te staan. Die rende ook meteen als ze in de wei kwam naar alle boompjes toe om te smullen en daarna even de kont tegen de boom, flink schuren en dan kwam de volgende lading naar beneden :D . Veel te slim... maar over eikels heb ik zoiets nooit gehoord.
dat kan een leuk effect geven als de pony een tijd je niet in de desbetreffende wei heeft gestaan en er dan weer terug komt,
de pruimen en peren zijn dan gaan rotten en als ze ze dan nog opeten worden ze een soort van dronken.
En vriendin van mij had krente bomen rond haar weitje, maar haar pony's stonden ook vaak ergens anders.
toen ze de pony's weer naar huis had gehaald en ze in haar weitje had gezet begonnen ze later heel vreemd te lopen,echt te zwabberen,dus heeft ze de dierenarts erbij gehaald en toen die zo snel niks kon vinden en zei dat ze wel dronken leken ging er bij mijn vriendin een lichtje branden.
In de tijd dat haar pony's in de andere wei waren ,waren de krenten afgevallen en die lagen nu op de grond te gisten.
Blijkbaar vonden de pony's ze erg lekker maar werden ze er dus wel dronken van.
Was wel een komisch gezicht.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 05 okt 2008, 16:27

Ik heb dit even van internet geplukt:

Eiksoorten: Jonge eikels en jonge bladeren kunnen als ze in grote hoeveelheden gegeten worden vergiftigingsverschijnselen veroorzaken als darmverstoppingen en weinig eetlust. Paarden zullen er echter alleen veel van eten als er niet voldoende ander voedsel beschikbaar is. Net als beuken, vormen eiken langs een gezonde wei dan ook geen enkel probleem.

Ook varens zijn slechts in enorme hoeveelheden schadelijk. Ik ben er van overtuigd dat een paard zelf het beste weet wat goed voor hem is, maar inderdaad als er te weinig te eten is zullen ze toch hun buiken willen vullen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Mir

Bericht door Mir » zo 05 okt 2008, 16:42

@colunder: de boompjes zijn onderhand net zo bejaard als de pony dus niet erg producerend meer, maar we hebben wat staan harken want madammetje kreeg er wel eens koliek van (dan was de boel zo aan het gisten van binnen dat je er bang van werd). Dronken hebben we haar nooit zien zwalken, ze was wel kampioen pruimenpitten spugen O:) .
Megan

Bericht door Megan » ma 06 okt 2008, 07:54

Marijke&Rosco schreef:Ik heb dit even van internet geplukt:

Eiksoorten: Jonge eikels en jonge bladeren kunnen als ze in grote hoeveelheden gegeten worden vergiftigingsverschijnselen veroorzaken als darmverstoppingen en weinig eetlust. Paarden zullen er echter alleen veel van eten als er niet voldoende ander voedsel beschikbaar is. Net als beuken, vormen eiken langs een gezonde wei dan ook geen enkel probleem.

Ook varens zijn slechts in enorme hoeveelheden schadelijk. Ik ben er van overtuigd dat een paard zelf het beste weet wat goed voor hem is, maar inderdaad als er te weinig te eten is zullen ze toch hun buiken willen vullen.
Zero heeft de hele dag voldoende (goed) hooi tot zijn beschikking. Daarnaast krijgt hij (weinig) ponybrok. Gisteren even lekker slobber met gekookte lijnzaad gegeven. In zijn wei heeft ie ook een mineraal liksteen. Hij vindt die eikels gewoon een lekker tussendoortje. Paar hapjes hooi, weer wat eikels scharrelen enz. Ik heb hem niet de hele dag in het gras staan. Dan kan ik hem 's avonds aan een touwtje oplaten ben ik bang. :=

Denk dat nu zo langzamerhand wel het meeste uit de bomen gewaaid is. Tenminste dat hoop ik. Scheelt mij weer harkwerk! :D

Wat een verhaal van die pruimenpit spuugende shetlander! _O-
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 06 okt 2008, 08:06

Ik zou toch oppassen. Op de manege was een keer een pony die is er echt super ziek van geweest. Die vond ze blijkbaar zo lekker dat ie er veel van at. Het ene paard doet het ook meer dan de ander geloof ik. Smaken verschillen zullen we dan maar denken. Maar sinds ik dat gezien heb heb ik wel zoiets van erg oppassen met eikels en groen eikenblad, zit ook looizuur in.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Plaats reactie