Wat te doen met een opstandig en schurend paard

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anita
Contacteer:

Wat te doen met een opstandig en schurend paard

Bericht door Anita » wo 24 sep 2008, 06:05

Graag wil ik jullie advies en ideeën over het volgende probleem.

Sinds 12 september staat Meline onder een deken maar liep ze nog wel 24/7 in het land. Nu staat ze sinds 2 dagen 's nachts op stal en dit tot haar grote ongenoegen. Ze gaat als een gek staan schuren in de stal aan haar staart en manen. In de stal heeft ze een ongevoerde canvas deken op met staartflap. Ook roept ze de hele tijd naar Celony en Djambo die in het land staan en zij roepen terug. Wat moet ik hier mee aan.

Ik wil haar graag op stal om de vacht dunner te laten blijven en bovendien als ik straks weer naar de menles ga, dat is 's avonds, dan zal ze toch ook op stal moeten omdat ze dan bezweet is. Helaas is Meline het niet met mijn redenering eens. Wat nu te doen?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » wo 24 sep 2008, 06:51

Scheren en dan lekker met deken op terug op het land. Een paard alleen op stal en de anderen op het land werkt niet natuurlijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 24 sep 2008, 08:37

Wat Viv zegt inderdaad. Of alles op stal of niks op stal. Trouwens je kunt haar toch gewoon buiten zetten met deken op? Kou heeft niks met het maken van vacht te maken, maar het feit dat er minder licht per dag is. Eventueel zou je voor de nacht een iets dikkere deken op kunnen doen als voor de dag?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Hilly
Contacteer:

Bericht door Hilly » wo 24 sep 2008, 11:08

Hoi Anita,

Wat een vervelende situatie voor jou en je paardje.
Ik heb er weinig verstand van maar ik zou inderdaad als ik logisch redeneer lekker scheren en dan een goeie deken op en gezellig met de rest in het land.

Succes er mee!
Gr. Hilde
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 25 sep 2008, 10:30

Het vreemde is dat het vorig jaar wel goed ging met alleen op stal staan maar ik heb dit jaar een heel ander paard dan vorig jaar qua gedrag.

Ieder moet natuurlijk voor zichzelf weten wat je met je paard doet maar ik ben niet zo van het scheren. Ik vind het geen gezicht die kale, kleurloze paarden.

Voorlopig heb ik haar de afgelopen nacht maar weer in het land gelaten maar hoe het straks moet als ze 's avonds bezweet van de menles komt, ik weet het niet. Kan haar toch niet bezweet en al in het land zetten.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 25 sep 2008, 10:39

Die van mij hebben geen stal waar ik ze in op kan sluiten, na het rijden gaan die gewoon naar buiten. Je moet alleen extra de tijd nemen om uit te stappen. Ook de paarden van mijn stalgenoten gaan gewoon na het werk weer naar buiten. Niet een die er ziek van geworden is.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 25 sep 2008, 20:28

Ik weet niet hoe erg Meline zweet, maar bij Diëgo drupte het er altijd vanaf na de menles. Ik kon uitstappen wat ik wou, kreeg hem niet droog. Persoonlijk zou ik zo'n kletsnat paard niet weer in de wei zetten 's nachts. Ik ben ook niet van het scheren.
Moeilijk Anita.........misschien toch nog even proberen of ze niet wennen wil, alleen op stal. Of een shetje erbij in de schuur?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 26 sep 2008, 04:46

En dat is nou eigenlijk de keuze die je moet maken. Als je net als ik alleen een wei ter beschikking hebt en een paard wat in een ontplofte teddybeer veranderd in de winter is er eigenlijk maar een keus en dat is het werk een tandje terugschroeven. Als RB een beetje gezweet heeft gaat hij gewoon bij mij de wei op met een waterdichte deken met fleecelaag er in. Deze haal ik er na een uurtje of wat weer af. Ik kan nou eenmaal niet zeggen laat ik dit paard eens lekker in het zweet werken.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 26 sep 2008, 07:31

Dit probleem heb ik dit jaar dus ook. Ik ben bang dat Imka ook heel dicht in haar vacht gaat zitten omdat ze dit jaar voor het eerst zichzelf warm moet houden buiten. Ze heeft wel een schuilstal maar goed dat is ook open. Nou zou ze denk ik wel binnen gaan staan als ze het koud heeft want het is nou eenmaal wel een koukleum maar Imka zweet ook al bij het minste geringste...
Het is voor ons even afwachten hoe dit gaat lopen.

Kan je niet gewoon doorzetten met het opstal laten staan? Wij zijn met Imka nu toch wel bezig om haar gewon op te sluiten in dr stal met uitloop. Eerst wil je eigenlijk niet zien hoe ze doet maar later word dit toch wel rustiger... Okey ze vind het niet leuk maar ze moet op een gegeven moment wel opgeven...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 26 sep 2008, 14:35

Meline blijft maar doorschuren en het is natuurlijk niet de bedoeling dat de staart en manen er helemaal aan gaan.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » vr 26 sep 2008, 16:02

onze pony's staan ook 24/7 buiten en ik hou ook niet van scheren maar ik heb er nog nooit proble,men mee gehad.
als ze bezweet zijn na het rijden gaan ze gewoon naar buiten met een zweetdeken op die ik er dan na 2 uur weer af haal.
nog nooit een ziek paard gehad!!

of even 2 uurtjes op stal en dan weer naar buiten!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Jowien

Bericht door Jowien » zo 28 sep 2008, 18:41

Ik zou haar buiten laten. Of langer uitstappen en eventjes een deken op. Als ze in zand kunnen rollen is die bezwete vacht ook best snel droog. Als de huid maar droog is he, de buitenkant van die dikke wintervacht mag dan best nog wat nat zijn.
Of deels scheren, zo'n sportstreep en continu een dekentje erop.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 28 sep 2008, 19:28

ja ik scheer die van mijn volgende week alleen streep onder aan de hals en dan blote buik, is dit geen optie voor je?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie