Voer advies gevraagd

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ullah

Voer advies gevraagd

Bericht door Ullah » di 23 sep 2008, 21:32

Ullah heeft een schuilstal en kan dus het gehele jaar door op het gras. In de koudere maanden krijgt ze uiteraard kuil (van een goede kwaliteit). Van november tot april zal ze geen zware lichamelijke arbeid verrichten (lees: wintervacht blijft en dus niet het paard in het zweet werken), maar meer grondwerk e.d.

Zodra het voorjaar een beetje aanrukt en de wintervacht weer verdwijnt zal ze intensiever gebruikt worden. Wat adviseren jullie, heeft ze in de wintermaanden voldoende aan gras en kuil of zouden jullie sowieso altijd wat bijvoeren? En zo ja wat. En wat adviseren jullie voor de zomermaanden?

Ullah heeft aanleg om dik te worden van de lucht :D
"Hersentocht", samen met Ullah 480 km wandelen voor het goede doel zie http://www.facebook.com/hersentocht of http://www.geef.nl/actie/hersentocht

Ullah, v Drageset x vm Solar
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 23 sep 2008, 22:18

Persoonlijk zou ik in de winter brok bij voeren, al is het onderhoudsbrok of brok voor sobere rassen. Krijgen ze toch iets meer vitamientjes binnen.
Mijn vettie krijgt in de winter 1,5 tot 2 kilo veulenbrok per dag, kuil en gras.

In de zomer... tja ligt een beetje aan hoe je paard in conditie is. Als ze snel dik is zou ik niet veel bijvoeren, moet ze veel werken, dan zou ik er iets meer in stoppen, gewoon per dag verschillend. Cyra van mij krijgt in de zomer varierend van een kwart tot een halve kilo brok per dag, maar die werkt nog niet.
Brok voor sobere rassen en voer met weinig tot geen mais, een laag suikergehalte en weinig vet. Ook die pavo koeken geven in de zomer tijd genoeg vitamientjes
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Viv

Bericht door Viv » wo 24 sep 2008, 03:49

Idd wel onderhoudsbehoefte blijven aanvullen in de winter voor de pitamientjes en verbranding om het lichaam op temp te houden.

Zomer.... gewoon ff aankijken waar ze behoefte aan heeft.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 24 sep 2008, 08:39

Ligt helemaal aan je paard. Ulvy krijgt niks meer dan wat brood en worteltjes. Bull krijgt dit ook en dan nog een pavo koek erbij. Als ik RB op brok zet dan stuiter ik de hele winter rond dus laten we dat maar niet doen O:)

edit: uiteraard krijgen ze wel hooi :9 Mijn paarden staan zomer en winter de klok rond buiten.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ingele

Bericht door Ingele » wo 24 sep 2008, 10:55

Ik zou gewoon basisbrok voeren, weet je iig zeker dat hij alles binnekrijgt, of die pavo koeken idd!

In de zomer is het gewoon aankijken :j
yvette

Bericht door yvette » wo 24 sep 2008, 11:05

Ik sluit me aan bij de mensen voor mij. Naast kuil moet je nog wel wat aan basisbrok of als dat al te energierijk is pavo koeken bijvoeren.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ilona

Bericht door Ilona » wo 24 sep 2008, 17:04

Natuurlijk mag je zelf weten of je wat extra brokken bijvoert. Ik geef Castor ook wel eens wat extra. 's Winters geef ik eerder wat dan nu. Uit het gras zouden ze voldoende vitaminen moeten kunnen halen.
Dus of het bijvoeren van een Fjord moet??? Hoe doen de 'wilde' of als 'wild gehouden' paarden dat dan in de winter? Hier worden toch ook veulens geboren die op moeten groeien en die niet bijgevoerd worden. Deze staan dus ook heel de dag buiten.
Ook zij redden het gewoon en kunnen oud worden..
Dan heb ik dus weer het idee dat het bijvoeren (lees wel bij weinig tot geen arbeid) bij volledige weidegang + eventueel wat hooi niet nodig is. Dat dit meer te maken heeft met de hoeveelheid voer die op de markt te koop is en waar reklame over gemaakt wordt.
Maar ja een Pavo koek of een beetje basis brok is wel lekker voor de smaak... ;)
Esther

Bericht door Esther » wo 24 sep 2008, 18:13

Bij mij krijgen ze in de winter, 24/7 op het land, een grote berg hooi en ze hebben een liksteen. Als ze invallen o.i.d. krijgen ze desnoods ponybrok bij.
Voordeel van ponybrok t.o.v. basisbrok is dat er meer vitaminen en mineralen in zitten en je er dus minder van hoeft te geven. Erg geschikt voor fjorden die snel maatje meer zijn.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 sep 2008, 19:18

Een vitamine of mineralenblok wil ook al veel van de benodigde vitamine en mineralentekorten dekken. Op die manier hoef je niet aan de brok O:) (brok is een leuke aanvulling, maar heeft een paard met weinig arbeidsintensief werk te doen, in principe niet nodig. Ruwvoer is de belangrijkste voedingsbron.)
Je kunt desnoods als beloning een beetje brok bijvoeren met een flinke scheut olie. (olie is grote bron van langzame energie, die ze over langere tijd gebruiken. Krachtvoer is energie die binnen kortere tijd vrijkomt en explosiever gebruikt wordt, bijvoorbeeld voor het herstel van spieren, na arbeid.)

Kijk altijd goed naar de conditie van je paard, om het rantsoen te bepalen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie