Trailer open of dicht

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilona

Trailer open of dicht

Bericht door Ilona » za 13 sep 2008, 20:09

Over een paar weken is het de bedoeling dat ik met een paard (Criollo) voor een weekje naar collega's in Friesland ga.
Aangezien ik op Flakkee woon, verwacht ik wel een reistijd van 3,5-4 uur (als het meezit..).
Op zich niet zo'n probleem, rustig aan en af en toe even stoppen om bij paerd te kijken.
Alleen nu zit ik te twijfelen of ik het zeil boven de klep dicht zal doen.
Bijna een jaar geleden heb ik hem (paard) opgehaald uit Drenthe, zo'n 3 uur rijden. Toen raadden ze me aan om het zeiltje open te laten. Naar mijn idee heeft hij de rit best wel als erg spannend ervaren. Op de snelweg al die gassende vrachtwagens achter hem en dat inhalende verkeer...
Dus nu denk ik eigenlijk dat ik het zeil maar dicht ga doen. Het nadeel vind ik dan wel weer dat het best warm wordt in de trailer ookal staan die luikjes voor open. Maarja het geluid en spannende zicht wordt wel minder voor hem.
Wat doen jullie meestal en hebben jullie misschien nog tips??
Hij gaat op zich vrij makkelijk de trailer op, alleen is hij van nature nogal zenuwachtig. Ik wil hem geen kalmeringsmiddelen geven ofzo, dat is nou ook weer niet nodig (ga ik vanuit :) )
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 13 sep 2008, 21:27

Tja, wij hebben eigenlijk het zeiltje altijd open.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » zo 14 sep 2008, 03:37

Altijd open anders is het stik benauwd. Lekker hooinet erin en extra plakken mee om bij te vullen onderweg.
Nooit geen problemen mee gehad met geen enkel paard.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
fjordido

Bericht door fjordido » zo 14 sep 2008, 05:41

ik heb het ook altijd open.. kan het dicht dan? :+
lientje

Bericht door lientje » zo 14 sep 2008, 07:52

ik doe het dicht bij slecht weer of nerveuze paarden.MAar sommige worden weer nog nervezer omdat ze niks meer zien :P

Even aftasten dus denk ik...
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 14 sep 2008, 08:01

Kennissen doen het zeiltje dicht, maar doen aan de uiteinden het laatste elastic terugvouwen zodat het midden wel dicht zit maar de zijkant open is.
Lotte

Bericht door Lotte » zo 14 sep 2008, 13:07

Ikzelf heb 'm ook altijd open, maar Ody kijkt dan ook nergens van op. Er is een keer een stuk op televisie geweest (bij blik op de weg ofzo), waarin ze aanraadden om 't wel dicht te doen,
omdat het voor een paard erg stressvol kan zijn wanneer hij ziet dat het verkeer zo dicht nadert. Maar dat verschilt denk ik per paard.
Ik denk ook gewoon even kijken hoe het bij jouw paard gaat. Succes!
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 14 sep 2008, 13:45

Dat is inderdaad bij Blik op de weg geweest. Was ovigens een zeer interessante bijdrage vond ik. Er waren opnames gemaakt in een rijdende trailer met paard erin. Zo kon je goed zien hoe het een paard vergaat tijdens de rit. Ze lieten wisselend beelden zien van de gehele combinatie van buitenaf en binnen in de trailer. Ondanks dat de auto niet hard reed moest het paard constant corrigeren om op de been te blijven. De uitzending is wel terug te vinden via www.uitzendinggemist.nl

Wij hebben denk ik geluk met onze gele monsters dat ze niet zo groot zijn en dus ook minder kunnen zien achteruit.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » zo 14 sep 2008, 16:59

Toen ik Fabio ophaalde uit Drenthe had ik het zeil wel open. Als we dan onderweg gingen kijken hoe het met hem ging, stond hij best wel te rillen. Ik vind het eigenlijk ook te benauwd om hem helemaal dicht te doen. Misschien kan ik inderdaad de puntjes omvouwen... Hij is nu overigens wel iets meer gewend aan de trailer, maar dat zijn ritjes van nog geen kwartier ofzo. Dan laat ik wel altijd expres dat zeil open.
Ik dacht nog op de gewone weg het zeil open en op de snelweg dicht ofzo. Maar ja als hij staat te zweten wanneer het zeil dicht is gooi ik hem natuurlijk ook niet meer open.
Nou ik zal er nog een nachtje over denken.
Alvast bedankt voor de tips en meerdere tips/ervaringen zijn welkom!
Charret

Bericht door Charret » zo 14 sep 2008, 17:39

Ik ben naar Texel gereden [vergelijkbare rit que duur] en het zeiltje lekker open. Ik vind het ook al gauw te benauwd. Is het nu winderig weer of wat slechter dan leg ik een deken op.
Hooi netje erin, wat water mee voor wanneer je zelf ook een tussenstop maakt, dat werkte voor ons.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Unique
Contacteer:

Bericht door Unique » zo 14 sep 2008, 19:12

Wij hebben hem ook altijd open, lekker doorluchten.

Unique(Jars x Halstor)
http://www.fjordunique.nl

Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 14 sep 2008, 21:02

Dicht.
Ik had vroeger een trailer zonder zeiltje maar na een paar nare ervaringen met vrachtwagens die blijkbaar wilden kijken of ze ook in mijn trailer konden (Ilonk is een erg nuchter pony niet snel bang/onder de indruk. Maar na een bepaalde vrachtwagen die er zo dicht achterop reed kwam ik thuis aan met 1 kapotte beschermer, en twee die ze had uitgeschopt...) heb ik nu ik een trailer met zeiltje heb deze op de snelweg altijd dicht.
Wel doe ik soms de buitenkanten naar binnenvouwen zodat het nog wat kan doorwaaien. Ilonk is beduidend rustiger als er geen vrachtwagens te zien zijn, dus ja dicht. Op landwegen laat ik hem wel open trouwens.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Viv

Bericht door Viv » ma 15 sep 2008, 04:14

Overigens raakte Tjo altijd volledihg in paniek van een zeiltje erachter. Cadiz boeit het geen ruk al staat er een vrachtwagen naast hem in de trailer (handig zo'n camera D).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » ma 15 sep 2008, 08:11

Als een vrachtwagen bumperkleeft geef ik gewoon wat meer gas. Niet voor hem maar voor mijn paard.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jowien

Bericht door Jowien » ma 15 sep 2008, 09:06

Ik heb het zeiltje altijd open en meestal ook een van de raampjes half open. En genoeg lekker hooi als afleiding.
En zo goed als mogelijk rijden: heel geleidelijk, en voor andere weggebruikers voorspelbaar rijden zodat ze op jou kunnen anticiperen.

Door de ramen krijgen ze genoeg herrie mee, daarvoor hoef je het zeil niet dicht te doen.

Hooguit voor het achteromkijken wat een paar mensen noemen. Maar ik rij dan liever iets langzamer (zodat ze je inhalen) of iets sneller. De zijkantjes open is misschien nog wel wat, al ben ik bang dat dat weer gaat flapperen en dat is ook niet echt rustgevend.

Zeiltje dicht vind ik echt te warm en benauwd, ook al doe ik vrijwel nooit een deken op in de trailer.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 15 sep 2008, 10:30

Bij slecht weer of wanneer ze nog wat bezweet op de trailer komt te staan, doe ik het zeiltje dicht. Voor de rest staat hij altijd open. En ik zie ook doormiddel van de camera dat ze het geen van beide eng vinden of het zeiltje open of dicht is.
Plaats reactie