Hebben jullie nou ook zo'n last dat je ijzers snel op zijn?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

Hebben jullie nou ook zo'n last dat je ijzers snel op zijn?

Bericht door nancy imka » wo 03 sep 2008, 21:32

Hallo,

Imka staat eigenlijk al sinds in haar heb op ijzers rond om. Ze heeft twee jaar zonder gestaan en staat nu al weer een jaar of 2½/3jr op ijzers. Maar hebben jullie nou ook dat je niet zo heel ver kan rijden op die ijzers. Als ik een aardig rondje maar (een uurtje rij met redelijk veel draven of dribbelen want dat doet Imka altijd) zijn mn ijzers al zo versleten.
Dikkere ijzers wil hij er niet onder doen omdat Imka niet zo'n dikke want heeft. Maar ik word er wel gek van want dan heb je ijzers om lekker mee buiten te rijden moet je nog opletten :?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » wo 03 sep 2008, 21:38

Niet snel op maar ze zijn er zo snel af.
Paulien heeft ze alleen voor, en als je op haar gaat rijden schopt ze soms ineens met haar voet in de grond. En dan ligt er weer een ijzer af. En vervolgens schopt ze niet meer in de grond, lijkt wel of ze er een techniek voor bedacht heeft om die dingen kwijt te raken.
Acasia (v. Sebastiaan. mv. Courage)
Paulien (v. Tunar. mv Brusvein)
Elin (v. Zizoran. mv Tunar.)
Gøran (v. Anton. mv. Sebastiaan)
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 03 sep 2008, 22:56

Janno, dan moet je smid de ijzers anders leggen.

Orion loopt minimaal 3 keer per week een uur op asfalt en zijn ijzers zijn na 8 weken echt niet op. Hij heeft in 9 jaar tijd ook maar 1 keer een ijzers eraf getrapt.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » do 04 sep 2008, 19:08

Ja we dachten eerst dat het aan de smit lag want die kon ook helemaal niet met haar omgaan, maar we hebben nu een andere die zelf ook veel paarden heeft (dravers.) En die kan ook heel goed met Paulien, maar het gebeurt nog steeds.
Acasia (v. Sebastiaan. mv. Courage)
Paulien (v. Tunar. mv Brusvein)
Elin (v. Zizoran. mv Tunar.)
Gøran (v. Anton. mv. Sebastiaan)
Krista

Bericht door Krista » do 04 sep 2008, 19:40

Nancy hoe lang doe je dan met je ijzers, dat staat er niet duidelijk bij.
Afhankelijk van de loop van je paard (sloft ie of draait ie een voet bijvoorbeeld) kunnen je ijzers wel sneller slijten.
Heb een tijd 2 friezen aangespannen gereden, die waren op een zomerdag als ze 5 dagen in de week voor de kar liepen idd met 4 weken van de ijzers af, dan waren ze versleten.
Maar ik denk dat je er met gewoon onder de man over asfalt gaan (of rij je echt alleen over asfalt) wel een week of 6 mee moet kunnen doen hoor.
Zelfs de dravers redden het bij ons net om 5 weken op een draverijzertje te staan (zijn hele dunne ijzers) en die moeten toch ook dagelijks over de weg om in het bos te komen... en lopen aan de molen een uur per dag met harde ondergrond.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 04 sep 2008, 19:46

Krista schreef:Nancy hoe lang doe je dan met je ijzers, dat staat er niet duidelijk bij.
Afhankelijk van de loop van je paard (sloft ie of draait ie een voet bijvoorbeeld) kunnen je ijzers wel sneller slijten.
Heb een tijd 2 friezen aangespannen gereden, die waren op een zomerdag als ze 5 dagen in de week voor de kar liepen idd met 4 weken van de ijzers af, dan waren ze versleten.
Maar ik denk dat je er met gewoon onder de man over asfalt gaan (of rij je echt alleen over asfalt) wel een week of 6 mee moet kunnen doen hoor.
Zelfs de dravers redden het bij ons net om 5 weken op een draverijzertje te staan (zijn hele dunne ijzers) en die moeten toch ook dagelijks over de weg om in het bos te komen... en lopen aan de molen een uur per dag met harde ondergrond.
Imka loopt in ieder geval drie keer per week onder de man en dan als we draven proberen we al zo veel mogenlijk in het gras te rijden. En voor de kar is wel verschillend de ene keer geen een keer in de week de andere keer twee/drie keer per week (dan loopt ze alleen weer minder onder de man)

Imka loopt wel altijd heel erg te dribbelen en kan ook niet normaal stappen maar MOET dribbelen als ze naar huis toe loopt.

Vandaag zaten dus al drie van de vier ijzers los |( En ze moet eigenlijk nog 1½ week ermee doen. En het rotte is dat ik aankomende week geopereerd moet worden en dus erg rot kan afspreken met de smid |o
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Krista

Bericht door Krista » do 04 sep 2008, 19:52

Maar als je ijzers te snel los komen te zitten dan is ze waarschijnlijk gewoon te laag genageld. Als de voet dan wat groeit en het ijzer niet teveel ruimte heeft gekregen krijg je idd dit soort dingen. Zou het gewoon even met je smid bespreken. Want als ze ze eraf trapt heb je ook nog kans dat er een stuk hoefwand mee afgaat.
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 04 sep 2008, 20:24

Krista schreef:Maar als je ijzers te snel los komen te zitten dan is ze waarschijnlijk gewoon te laag genageld. Als de voet dan wat groeit en het ijzer niet teveel ruimte heeft gekregen krijg je idd dit soort dingen. Zou het gewoon even met je smid bespreken. Want als ze ze eraf trapt heb je ook nog kans dat er een stuk hoefwand mee afgaat.
Ja ze zitten idd laag genageld maar mijn hoefsmid zeurt altijd al zo dat ze niks groeien hij zegt haar hoeven zijn om te huilen. Ik geef haar al kerabol, ze word netjes bekapt loopt altijd gewoon los word regelmatig bereden en nog groeit het voor geen meter. Dus hoger nagelen kan helaas niet.
Vandaag zag ik helaas ook dat alle nagelgaten ook weer naar elkaar toe scheuren daar baal ik echt van!!!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Krista

Bericht door Krista » do 04 sep 2008, 20:35

Je zou eens de kroonranden in kunnen smeren een tijdje met laurierzalf. Dat stimuleert ook de groei. (weet niet of je dat al geprobeerd hebt)
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 04 sep 2008, 21:04

Krista schreef:Je zou eens de kroonranden in kunnen smeren een tijdje met laurierzalf. Dat stimuleert ook de groei. (weet niet of je dat al geprobeerd hebt)
Joh ik heb helaas al alles geprobeerd geloof ik. Ik word gek van dr hoeven. Mn hoefsmid vind het ook niet fijn dat ze nu in het weiland staat. Maar ze is 20 jaar, ze kon het bakwerk niet echt meer aan gezien alle gebreken. En ik doe nog wel redelijk veel met haar maar voor de rest is ze alvast een beetje aan het genieten van dr pensioen. Ze heeft een mooie schuilstal, een zandpaddock gekregen maar ze moet toch af en toe het land op om te grazen, en zo nat is het weiland bij ons niet nu

Ik moet momenteel die vieze uienbrei op dr hoeven smeren van de hoefsmid en hij zegt dat hij ziet of ik het wel of niet doe...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 05 sep 2008, 05:46

Ik heb hetzelfde hoor! ik ben altijd weer blij als ze er na 8 weken nog onderzitten. Ze zijn dan ook echt op! 's winters gaat het iets beter maar ook dan rijd alleen biuten in het weekend. Doordeweeks af en toe longeren.

Nans hoeven zijn gelukkig perfect! Maar korter dan 8 weken probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 05 sep 2008, 07:00

Ik heb ze ook met 6 weken op en mijn hoefsmid maakt altijd grapjes erover.

Een normaal paard blijft makkelijk 8 weken eronder maar bij die 2 van Roos zijn de ijzers bij 6 weken al helemaal op!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 05 sep 2008, 08:02

Okey dus het is wat dat betreft geen uitzondering. Ik had het er nml met mn vriendin over dat het zo hard gaat. Ik zei ook tegen haar, nou heb ik ijzers en kan ik nog niet gewoon lekker buiten rijden met haar moet altijd maar opletten op die ijzers. Ik heb een tijdje dikke ijzers gehad maar die wil de hoefsmid er niet meer onder slaan omdat dr hoeven al zo'n dunne wand hebben....

Hoop dat ze ze vandaag nog heeft :?
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 05 sep 2008, 08:28

He Nance, kan je vriendin niet iets regelen als de nood echt aan de man komt als jij in het ziekenhuis ligt? Zij weet toch neem ik aan welke hoefsmid je hebt. Je moet ook aan jezelf denken meisje. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je operatie en zal aan je denken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » vr 05 sep 2008, 08:40

Wel apart dat het bij jou zo snel gaat. Iza loopt elke dag minimaal 30 minuten op het steen en ik doe er 4 maanden mee (bijna altijd kunnen ze namelijk verlegd worden).
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » vr 05 sep 2008, 09:08

vroeger had ik een pony die deed 25 km met zijn ijzers. Bij vera zijn ze nooit versleten.
Waarschijnlijk schuift ze meer dan dat ze de benen optilt. Of ze draait met de voeten bij het neerzetten, dan slijten de ijzers wel sneller.
Als het echt zo heel erg is, zou je misschien eens widea kunnen overwegen. (alhoewel ik daar zelf niet een voorstander van ben, maar je moet toch wat)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 05 sep 2008, 10:04

Anita45 schreef:He Nance, kan je vriendin niet iets regelen als de nood echt aan de man komt als jij in het ziekenhuis ligt? Zij weet toch neem ik aan welke hoefsmid je hebt. Je moet ook aan jezelf denken meisje. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je operatie en zal aan je denken.
Ja die moet er ook bij staan als Imka straks beslagen word. Ik bedoelde alleen als ik eerder de hoefsmid moet laten komen dat het dan wat lastig word met afspreken omdat mn vriendin de woensdag en donderdag hele dagen werkt en ook nog wat andere afspraken heeft. Ik kijk vanmiddag even hoe het met de hoeven en ijzers is en anders bel ik vandaag nog om een afspraakt te maken. En dan hopelijk voor woensdag anders word het lastig |o
Wel apart dat het bij jou zo snel gaat. Iza loopt elke dag minimaal 30 minuten op het steen en ik doe er 4 maanden mee (bijna altijd kunnen ze namelijk verlegd worden).
Vier maanden :? Jeetje ik wou dat ik dat kon zeggen....
vroeger had ik een pony die deed 25 km met zijn ijzers. Bij vera zijn ze nooit versleten.
Waarschijnlijk schuift ze meer dan dat ze de benen optilt. Of ze draait met de voeten bij het neerzetten, dan slijten de ijzers wel sneller.
Als het echt zo heel erg is, zou je misschien eens widea kunnen overwegen. (alhoewel ik daar zelf niet een voorstander van ben, maar je moet toch wat)
25 KM heete die pony toevallig imka 8)7 Het had haar zo kunnen zijn hihi! Widea puntjes mag Imka niet meer omdat ze aan drie benen in het verleden al een peesblessure heeft gehad. En ze is twee keer hoefbevangen geweest. En widea puntjes zijn zo hard dat ze een nog grotere klap in dr been van krijgt. Dit was het eerste toen ik bij V. Schie kwam moest doen die ijzers eraf halen met die wideapuntjes.

Zit wel met mn handen in het haar hoor, ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aan moet. Ik smeer iedere dag die rotteuien zooi erop wat moet van mn hoefsmid, ik geef haar iedere dag kerabol door dr voer heen. Ze krijgt pavo koeken voor de vitamines en mineralen en ben sinds gister begonnen om een handje pavo natures best door dr voer heen te doen om dat heel langzaam aan wat bij te gaan voeren. Dit werkt natuurlijk allemaal niet mee om dr ijzers minder hard te laten slijten maar wel om dr hoeven wat beter te laten groeien want dat is dus ook mijn probleem nog eens... Brokkelhoeven :(
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Kelly

Bericht door Kelly » vr 05 sep 2008, 10:38

Sommige paarden lopen idd op een bepaalde manier waardoor de ijzers sneller slijten.
Helaas zijn er veel fjorden met een dunne witte lijn waardoor je dus niet hoog kan nagelen.
Je kan ook nog eens Leovet creme proberen ipv de uien. Gebruik ik ook en stinkt veel minder.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 05 sep 2008, 11:09

Kelly schreef:Sommige paarden lopen idd op een bepaalde manier waardoor de ijzers sneller slijten.
Helaas zijn er veel fjorden met een dunne witte lijn waardoor je dus niet hoog kan nagelen.
Je kan ook nog eens Leovet creme proberen ipv de uien. Gebruik ik ook en stinkt veel minder.
Jij smeert toch ook uien op advies van Frank? Ik denk dat hij weer niet blij is als hij komt
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » ma 08 sep 2008, 18:41

Skreia haar ijzers zijn ook vaak met 6 weken al op. Heel af en toe redt ik de 8 weken maar dat komt maar zelden voor.
Dit jaar was het landseizoen niet echt geweldig voor de paarden met ijzers. Regelmatig zijn de paarden een ijzers kwijt met dat natte land.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Plaats reactie