ijzerloos
ijzerloos
Karev gaat de 10e van de ijzers af, omdat ik wil weten of ze zonder kan, en zo ja, dan komen ze er niet meer onder.
Nu heeft ze een klein jaar o ijzers voor gestaan, omdat ze een gevoellige zool had. Hoe lang moet je minimaal de tijd geven om aan de blote voeten te wennen?
Nu heeft ze een klein jaar o ijzers voor gestaan, omdat ze een gevoellige zool had. Hoe lang moet je minimaal de tijd geven om aan de blote voeten te wennen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Denk niet dat je daar echt een tijd op kan plakken.
Alm bv. kwam hier van zijn ijzers af (heeft er toch enkele jaren opgestaan) en die liep fluitend met de blote voeten over steentjes, terwijl andere paarden nog heel lang gevoelig blijven lopen.
Gewoon een beetje aankijken zou ik zeggen.
Alm bv. kwam hier van zijn ijzers af (heeft er toch enkele jaren opgestaan) en die liep fluitend met de blote voeten over steentjes, terwijl andere paarden nog heel lang gevoelig blijven lopen.
Gewoon een beetje aankijken zou ik zeggen.

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Cindy+Uniek
uniek heeft vanaf haar 3e op ijzers gestaan vanwege gevoelige zolen/voeten
maar ja als me dan nu word verteld dat ze altijd tekort bekapt is en daardoor zo gevoelig is wordt alles helder
ik vond haar altijd netjes op haar ijzers staan, maar blijkbaar gewoon te kort.... nu heb ik joop wijnen, bekende en goede smid, en ik heb haar nog nooit zulke 'lange' hoeven zien hebben, maar dit is dus normaal....
ik wil dus van de winter ook weer zonder ijzers kijken hoe het gaat en dan 's zomers wel ijzers houden ivm veel buitenrijden
maar ja als me dan nu word verteld dat ze altijd tekort bekapt is en daardoor zo gevoelig is wordt alles helder

ik vond haar altijd netjes op haar ijzers staan, maar blijkbaar gewoon te kort.... nu heb ik joop wijnen, bekende en goede smid, en ik heb haar nog nooit zulke 'lange' hoeven zien hebben, maar dit is dus normaal....
ik wil dus van de winter ook weer zonder ijzers kijken hoe het gaat en dan 's zomers wel ijzers houden ivm veel buitenrijden
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Orion staat nu sinds 2 weken zonder ijzers, maar die is na 3 dagen stap naar de wei gegaan. Op het land zie je er niks aan, op het harde loopt hij voorzichtig en op grind doet hem echt zeer. Ook hij heeft dunne zolen gehad en op zolen gestaan, sinds een jaar op gewone ijzers en nu dus even tijdelijk zonder.
Ik denk dat het per paard heel erg verschillend kan zijn hoe lang het duurt. Marre van mij liep na 5 weken zonder ijzers nog niet goed en die was niet te kort bekapt. Sommige paarden bij ons op stal geven er niks om.
Je moet denk ik gewoon even aankijken of je paard goed loopt en de eerste tijd als ze eraf zijn geen grindpaadje af gaan karren.
Ik denk dat het per paard heel erg verschillend kan zijn hoe lang het duurt. Marre van mij liep na 5 weken zonder ijzers nog niet goed en die was niet te kort bekapt. Sommige paarden bij ons op stal geven er niks om.
Je moet denk ik gewoon even aankijken of je paard goed loopt en de eerste tijd als ze eraf zijn geen grindpaadje af gaan karren.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
- nancy imka
Imka heb ik een keertje van dr ijzers afgehaald. Gewoon omdat haar hoeven niet goed groeide en omdat er bijna geen ijzer meer onder te krijgen was. Ik heb toen met goedkeuring van hoefsmid en dierenarts het geprobeerd Imka ijzerloos door het leven te laten gaan. Dat is natuurlijk wel zo goedkoop en als het kan waarom niet. Ik heb toen twee jaar met hoefschoenen gereden! En altijd had ze daar wondjes van! Heb nog een tweede paar laten aanmeten omdat Smit zei dat ze waarschijnlijk een andere stand had gekregen maar ook deze kreeg ze wondjes van in haar kootholte. Ik reedt toen de tijd veel in de bak en als ik ging rijden met die hoefschoenen dan deed ik er heel veel ijercreme tussen dan ging het vaak wel goed!
Twee jaar heb ik dit geprobeerd dus en twee jaar lang heeft ze op eieren gelopen op de straat (als ik zonder schoenen ging natuurlijk
met schoenen liep ze goed) Imka is een paar keer hoefbevangen geweest en daar lag het probleem dus dr hoefbeentje is een klein stukje gekanteld en dit geeft extra druk. Na die twee jaar kreeg Imka een peesblessure en heb ik besloten om haar weer op ijzers te zetten omdat ik heel veel op het harde moest lopen en dr hoefschoenen NIET meer aan mocht doen van de arts. Dit was te stroef met lopen waardoor die pees iedere keer een klap kreeg.
Maar goed Imka liep dus na 2 jr nog niet lekker wel natuurlijk op het zachten in de wei en de bak
Twee jaar heb ik dit geprobeerd dus en twee jaar lang heeft ze op eieren gelopen op de straat (als ik zonder schoenen ging natuurlijk

Maar goed Imka liep dus na 2 jr nog niet lekker wel natuurlijk op het zachten in de wei en de bak
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Svenna heeft al een half jaar geen ijzers meer. Het gaat redelijk, misschien ga ik komende keer wel voor ijzers doen, omdat ze best kort worden nu. Na het bekappen loopt ze meestal paar dagen heel gevoelig en dan is het weer goed.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
- Thessa Keizer
Zowel Blaze als Aike gaan blootvoets door het leven en dat gaat super. Blaze stond toen wij hem kochten (3,5 jaar geleden) wel op ijzers, wij hebben ze direct eraf gehaald, het is nooit meer nodig geweest om ze eronder te doen en Aike weet niet eens wat het is, die heeft zulke mooie sterke hoeven. Ik laat ze wel zeker iedere zes tot acht weken bekappen, dit is vooral voor Blaze noodzakelijk, wacht ik langer dan gaan zijn hoeven wat brokkelen.
Groetjes Thessa en Aike
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Toen Olaf kwam stond hij zonder ijzers, door een scheurtje en de vierdaagse hebben we hem op ijzers gezet, na de 4daagse achterijzers er weer afgehaald. Binnenkort gaan zn voorijzers er ook af, als de scheurtjes eruit zijn. Hij heeft ondankds de wisselingen geen stap kreupel of gevoelig gelopen. Maar omdat Karev gevoelig was voor de ijzers, zal het voor haar wel even wennen zijn, dan ga ik mee met de anderen.
Ik heb RB deze zomer ook van de ijzers af gehaald. Ik rijd ook niet veel meer dus vond het niet echt meer nodig. In het begin gingen ze nog wel brokkelen op de oude gaten maar nu gaat het goed. Nou is het wel zo dat RB 's winters altijd al blootvoets liep.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Bij mijn ido heeft het een jaar lang geduurd
voordat hij er echt aan gewent was. en nog moet ik niet over een grindpad gaan rijden (terwijl dat met wen en palermo probleemloos gaat.. die lopen daar fluitend overheen).
maar ido kan echt geen ijzers meer onder dus ik moest wel doorzetten. nu ben ik er erg blij mee.
de eerste jaren heb ik regelmatig met hoefschoenen gereden maar die liggen nu alweer jaren te verstoffen in de kast, het is echt niet meer nodig.
(waarom ido geen ijzers onder kan? ik heb ooit met ido een aanrijding gehad en toen is zijn kroonrand ernstig beschadigd. door die beschadiging die doorwerkt in de hoef, is hij niet meer te nagelen)
voordat hij er echt aan gewent was. en nog moet ik niet over een grindpad gaan rijden (terwijl dat met wen en palermo probleemloos gaat.. die lopen daar fluitend overheen).
maar ido kan echt geen ijzers meer onder dus ik moest wel doorzetten. nu ben ik er erg blij mee.
de eerste jaren heb ik regelmatig met hoefschoenen gereden maar die liggen nu alweer jaren te verstoffen in de kast, het is echt niet meer nodig.
(waarom ido geen ijzers onder kan? ik heb ooit met ido een aanrijding gehad en toen is zijn kroonrand ernstig beschadigd. door die beschadiging die doorwerkt in de hoef, is hij niet meer te nagelen)