dekens

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Share

dekens

Bericht door Share » wo 03 sep 2008, 10:02

Haihai,

hier en daar zie ik alweer paarden en pony's met dekens op staan.
Zelf zie ik dat onze paarden zich ook alweer aan het voorbereiden zijn op de winter.
Nou vroeg ik me af, wanneer beginnen jullie met dekens?
en dan wat voor dekens?

Voor mijn arabiertje zat ik te denken aan een 0 grams regendeken om te beginnen, in de herfst een 200grams regendeken en in de winter een 300 tot max 400grams outdoor deken.
Onze paarden komen in een buitenstal met uitloop.
is dit een goede optie?

en met oog op de HK

moeten we Cas ook al dekens om gaan doen?
(Ik heb vernomen dat de HK in januarie is, maar geen idee of dit juiste info is. En kan het niet terug vinden op de website) dus dan zou hij wel erg dik in zijn vacht zitten en het lijkt me niet dat dat de bedoeling is?

Ik hoop dat iemand mij de juiste antwoorden kan geven of goede tips!

alvast bedankt :)
Cas!!! (Hermansen X Sebastian) :+:
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 03 sep 2008, 10:50

datum Hk weet ik niet Share, maar ik begin in okt met dekens, tenzij het ineens onwijs koud wordt, als het snachts onder de 8 graden wordt begin ik met ongevoerde regen deken voor de gebroeders, pas als ik ze heb geschoren eind nov gaan de winterdekens op (natuurlijk in overleg met moeder natuur en haar voorspellingen)
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » wo 03 sep 2008, 11:10

HK is meestal begin April dacht ik.
Als je hem echt kort in het haar wilt houden zou ik nu al een dek opdoen! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Charret

Bericht door Charret » wo 03 sep 2008, 11:24

Wij hebben de paarden dus vanacht op stal gezet. Het is zo'n butt weer en k wil de vacht ook wat voor zijn. Dus binnenkort gaat er een 0 grams op. En dat bereiden we dan net uit hoe het weer zich houdt.
Ik vind het ook een gedoe, maar ik wil ze graag kort houden i.v.m. rijden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 03 sep 2008, 11:55

veel mensen denken nog steeds dat door de kou de wintervacht gaat groeien, maar dat heeft toch echt met het korter worden van de dagen te maken. Dus als het kouder dan 10 graden is, en dan met dekens beginnen, heeft weinig nut om die reden. als het eerder donker gaat worden, gaan de paarden een wintervacht aan maken. Wat je dus kan doen, is de paarden s'avonds op stal zetten, en het licht langer aan laten, zodat hun biologische klok het korten van dagen niet mee krijgt. moet je natuurlijk wel een deken gebruiken om ze warm te houden als het kouder gaat worden, en hun vacht niet groeit omdat ze dus geen vacht aanmaken omdat ze langer in het licht staan.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 03 sep 2008, 15:24

Wij beginnen een dezer dagen ook met een zomerdekentje en bouwen het dan op. Ook ik wil ze graag zo kort mogelijk houden, wel zo prettig met rijden en ik wil scheren zien te voorkomen.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
claudia

Bericht door claudia » wo 03 sep 2008, 16:30

De hengstenkeuring is altijd eind maart begin april.

Als je hem kort wil houden moet je hem van de winter wel een deken op gaan doen.
(met Coen doe ik dat ook, die komt, als alles meezit, eind oktober pas thuis.

Ik laat nu de dagen korter worden de lampen langer aan en er gaat 's avonds als het rond de 12 graden is een deken op.

Ik heb, toevallig, vanmiddag de kast eens nagekeken voor Alco. (maar dat is een dramapaard)
Dus mocht het dit weer blijven dan gaat er 's avonds weer een deken op.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vera

Bericht door Vera » do 04 sep 2008, 12:10

claudia schreef:

Ik heb, toevallig, vanmiddag de kast eens nagekeken voor Alco. (maar dat is een dramapaard)
Dus mocht het dit weer blijven dan gaat er 's avonds weer een deken op.
even off topic: ik heb weer een new zeeland voor je klaarliggen!
zou hem zaterdag meenemen, maar dat gaat natuurlijk niet door, als ik muis kom ruilen, neem ik hem mee, maar help even herrinnneren, want ik heb hem al weer uit de auto gehaald ivm vakantie (cor wil geen paarden lucht op zijn zwembroek :D )

Vera heeft inmiddels ook al weer een dekentje op. Vorige week nog een zomerdeken, maar nu een 0 gr.regendeken met dit weer.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » do 04 sep 2008, 12:31

HK is altijd laatste weekend van maart/1e van April dus hou rekening met 28mrt of 4 april. Dat is dus nog wel even weg. Wil je hem netjes in zn vacht voor de HK dan is een deken wel aan te raden.

Tjo was meestal gescoren al rond deze tijd en kreeg dan een 0-grams op tot het zo'n 5gr boven 0 was.
Daarna kreeg ze een 200gr op en als het écht koud werd dus zo'n 10 graden onder nul 's nachts een 300gr.
En die stond in een buitenbox en overdag buiten.

Cadiz zit echt nog superdun in zn vacht (haleluja) bij Tjo vergeleken dus die kan voorlopig fluiten naar dekens. Die doet toch nog niks. Hij krijgt alleen een zweetdekentje op alssie gewassen is of doorweekt van de regen en de wind op zn box staat. Hoop dattie zo'n vacht blijft houden, scheelt me weer scheren later alssie groot is :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie