gewoon jeuk of toch exzeem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

gewoon jeuk of toch exzeem

Bericht door Tamara » za 30 aug 2008, 09:33

Karev schuurt aan haar staart, en niet elke dag, maar vaak rond de hengstigheid. Gister zag ik allemaal korstjes/schilfertes in het geschuurde deel van de staart, dus heb het even weer gewassen met teershampoo. Maar nu was ik aan het rijden, en viel het me op dat de manekam, net voor de zadelboom wat geplooid/geribbeld leek te zijn. Ze schuurt niet aan de manen verder. Ook heeft ze wat zwarte/kale plekjes op haar hoofd, ik dacht van vliegen, maar mischien hoort dit bij een beginnende exzemer?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 30 aug 2008, 10:04

zoals jij het omschrijft, schilfers, ribbeltjes en zwarte vlekken in het gezicht, zou het kunnen duiden op eczeem, maar dan is ze wel laat in het seizoen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Jilly

Bericht door Jilly » za 30 aug 2008, 10:33

Net voor de zadelboom kan ook zijn dat ze gewoon goed in haar velletje zit en dat er daar wat huidplooien gaan ontstaan.

Bij eczeem hebben ze meestal wel ribbels aan heel de manenkam.

Maar het zou kunnen... Die van mij begon er vorig jaar ook pas mee begin september.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 30 aug 2008, 11:48

mmmm, ik hoop het toch niet. We staan in een bosrijke, omgeving dus het zou kunnen. Ik zal eens proberen er een foto van te maken morgen
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 30 aug 2008, 15:12

Imka staat momenteel ook heel erg te schuren. Maar ze verliest dan ook wel erg veel haar ivm dat ze haar wintervacht aan maakt. Ook aan haar staart is ze helaas begonnen }-)
Ik zeg het soms wel eens tegen mn vriendin het lijkt wel of ze manen ecxeem heeft. Ze schuurt ieder jaar eigenlijk wel wat. Vorig jaar ook heel erg aan dr hoofd.

Maar ik blijf erbij dat ik toch eerder denk dat ze het toch wel erg lekker vind zo'n boom in dr weiland ipv manenecxeem.

Hoop voor jou dat het bij jou paardje ook het geval is!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jowien

Bericht door Jowien » za 30 aug 2008, 18:59

Moeilijk te zeggen zo. Kale plekken hoeft niet eczeem te zijn, kan ook gewoon van vliegen zijn.

Bij Orlinde kun je de eczeemplekken in haar manenkam voelen aan de zijkant: als je met je vingers aan de zijkant tegen de grens vacht-manen duwt, zit er een vrij harde, dikke plek/ bobbel waar de jeukplek zit. Als Karev dat ook heeft zou het eczeem kunnen zijn.

En misschien (maar dat is maar een zojuist bedachte theorie) kan het zijn dat ze wat gevoeliger is voor muggen als de hormonen door haar lijf gieren?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 31 aug 2008, 09:03

Het kan ook vliegenirritatie zijn of overgevoeligheid voor eiwit.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Fran

Bericht door Fran » zo 31 aug 2008, 10:24

DeeDee schreef:Het kan ook vliegenirritatie zijn of overgevoeligheid voor eiwit.
Ik lees dit topic even mee, want Olaf schuurt ook zo. Beetje gelijkbare dingen als Karev.
We hebben sinds kort ook een IJslander op stal, en die mensen gaan alweer weg omdat ze vinden dat hun paardje te veel schuurt door het eitwit in de weilanden bij ons. Nu gaan ze 3 km verderop staan. Heeft dat zoveel invloed dan?

De paarden wisselen elke week ongeveer van wei, soms staan ze op een wat 'vollere' wei dan de andere keer. Kan dat kwaad?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Jilly

Bericht door Jilly » zo 31 aug 2008, 10:39

Dat kan wel degelijk invloed hebben Fran. Hangt er ook wel vanaf met wat er bij jullie gemest worden?
Kippenmest bv. is uit den boze om paardenweien mee te bemesten omdat de weien daar enorm vet van gaan liggen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 31 aug 2008, 11:27

ik wacht ook ff af wat ze nu met de hengstigheid doet, wana tussendoor schuurt ze niet opzichtig, mischien stiekem een x op stal, maar het valt me nooit op. en die ribbels op de nek kan ook idd van extra spekkies komen. Lastig is het zeker om te beoordelen.
Bernice

Bericht door Bernice » zo 31 aug 2008, 13:16

Toen ik Karev op foto's zag van de keuring dacht ik het wel te zien aan der staart volgens mij. Toen dacht ik nog van huh die heeft toch geen eczeem?! Ik zal het even aankijken lekker wassen en kijken of het weg trekt.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 31 aug 2008, 18:13

Bernice schreef:Toen ik Karev op foto's zag van de keuring dacht ik het wel te zien aan der staart volgens mij. Toen dacht ik nog van huh die heeft toch geen eczeem?! Ik zal het even aankijken lekker wassen en kijken of het weg trekt.
dat klopt ook idd, dat is (tot nu toe) het enige waar ze aan schurt. verder nergens. maar omdat ze toch ook zwaret plekjes op d'r gezicht heeft, en ik van de week ribbeltjes zag op de kam, begon ik te twijfelen..
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » zo 31 aug 2008, 19:39

klinkt een beetje als zalie, die schuurt ook af en toe, maar haar staart ziet er niet uit.

sinds ze geen knoflook meer krijgt is het al minder, maar ze schuurt ook op 1 speciaal plekje in haar manen.

krijgt karev iets van kruiden ofzo... ??

fijn om te weten dat er nog iemand met het zelfe mistery zit! kunnen we het samen oplossen!!
Azalie :: Isabeau
Esther

Bericht door Esther » zo 31 aug 2008, 20:04

Heeft ze ook bultjes?? Dat is een typisch teken voor eiwit overgevoeligheid.. Jeskim heeft dat namelijk en ze zit op haar borst ook onder de bultjes. Heb ze geloof ik niet gezien bij Karev..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 01 sep 2008, 18:43

nee geen bultjes, en ze krijgt ook geen kruiden oid.

wat me vanavond opviel is dat ze op bepaalde plekken op haar lijf kalende plekken heeft waar het haar dunner is/wordt en de huid erdoor schijnt, zal dat met verharen te maken hebben, of is dat een schimmel. De huid eronder is verder niet rood of schilferig.
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » ma 01 sep 2008, 19:43

( ff off topic, Esther, zalie wel. kan dat er mee te maken hebben?? )
Azalie :: Isabeau
Esther

Bericht door Esther » ma 01 sep 2008, 19:47

Kan best hoor, jeuk en bultjes kan eiwit overgevielig zijn.. Zal eens kijken of er een foto is van Jeskim met bultjes..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 03 sep 2008, 08:16

nou vanavond komt de va, om die kale plekjes, dus ik zal hem gelijk vragen of ie haar een exzemer vindt...
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 03 sep 2008, 16:20

nou het is geen exzeem,mar een vliegen irritatie. zalf voor de jeuk, en een prikje , en de vliegendeken opdoen!

en de kale plekjes was een schimmeltje, dus madam wordt zo gewassen!
Plaats reactie