Is er wel/geen klik

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Abe_

Is er wel/geen klik

Bericht door Abe_ » do 21 aug 2008, 17:19

De pony van mijn dochter is op dit moment een beetje dwars/nukkig zo kwamen we op de vraag is er wel/geen klik. en wanneer heb je die dan en waar merk je dat aan. Nu ben ik dus benieuwd hoe dat bij jullie zit.Wanneer heb je wel/geen klik en waar merk je dat dan aan?
:LHattrick, je kwam op mijn pad. Het verhaal klopte! Blij met jou!

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 21 aug 2008, 18:16

toen ik bij tricolor ging kijken was ik al bij 1 andere geweest en daarna nog bij 2 andere...

bij tricolor was ik al helemaal happy, mooi, reed super al kon ze weinig, dát klikte gewoon!!! die 2 daarna vielen namelijk echt tegen na haar.... ik had ook snel de beslissing genomen dat zij het moest worden!!!

dus bij mij was het echt een gevoel!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 21 aug 2008, 18:17

Jeetje wat een moeilijke vraag zeg, ik denk dat iemand alleen zelf dat gevoel heeft, of er een klik is of niet. Verder denk ik ook dat als er een klik is en je op elkaar afgestemd bent zeg maar, de samenwerking veel soepeler verloopt dan tussen een paard en baasje waar geen klik mee is. Ik heb zelf voor Aike jaren lang een verzorgfjord gehad waar ik ook echt mee kon lezen en schrijven, hij deed alles voor me, (Aike trouwens ook) maar ik heb ook een tijdje een verzorgfjord gehad waar ik echt niets mee kon. Hij deed al onvriendelijk tegen me vanaf het eerste moment, zowel aan de hand als onder het zadel was er duidelijk geen klik, ook ik zelf vond hem niet echt leuk, ben er daarom ook mee gestopt, denk dat het niet eerlijk is om er dan mee door te gaan terwijl er een ander bijvoorbeeld wel alles mee kan.
Het is dus echt het gevoel wat er is volgens mij.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Mir

Bericht door Mir » do 21 aug 2008, 19:33

Met sommige paarden heb ik echt een klik, met sommige paarden komt die later, met andere paarden heb ik niet echt DE klik maar kan ik er wel leuk mee weg en vind ik ze toch ook echt leuk en sommige paarden heb ik helemaal niks mee (maar die loop ik ook voorbij en daar wil ik niets mee).
Als een paardje nukkig is kan hij/zij daar best een reden voor hebben en dat hoeft helemaal niet in de mens te zitten. Heb ook wel eens gedacht met mijn eigen paard van zoek het maar uit. Maar dat zijn dan meestal korte periodes. Als de klik er eens geweest is denk ik dat je meer moeite voor een paard doet dan dat je het nooit echt een paard voor jezelf hebt gevonden.
Maar in zo'n situatie zou ik kijken waarom dat paard ooit bij me terecht is gekomen en wat een verklaring kan zijn voor bepaald gedrag.
Ik ben ook wel eens een periode anders dan anders, maar blijf dan wel dezelfde persoon.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 21 aug 2008, 19:45

Poeh, is echt een moeilijke vraag. Er is 1 paard geweest, waar ik een échte klik had. Ik kon met dat dier alles doen, terwijl andere mensen dat niet eens hoefden te proberen. Wilde haar ook eigenlijk van de manege overkopen, maar door omstandigheden kon dat toen niet. Helaas is ze er nu niet meer. Met Ronan heb ik wel een klik, maar had dat eerst nooit zo in de gaten. Tot ik eens op een keuring met hem was, hij aan de trailer stond en ik weg liep. Hij werd helemaal gek!! Kwam ik binnen zo'n 20 meter van hem, was het oke. Later ging dat beter. Dan kon ik van een afstandje staan en hoefde ik maar eens te fluiten. Afgelopen jaar stond hij zelfs te slapen op de keuring.
Met Anca heb ik de klik nog niet, maar ik denk dat die wel komt, als ik meer met haar aan de gang ga. Met Evita heb ik die klik wel meteen. Dat is ook 1 van de redenen waarom ze blijft.
En bij Jasmijn was het een beetje een dubbel gevoel in het begin. Het was er wel, maar wat twijfelachtig. Nu niet meer, nu is ze mijn grote kleine vriendinnetje.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 21 aug 2008, 20:03

Toen ik voor paarden ging kijken had ik met geen een paard een klik. laatste paard wat we in NL zouden kijken wisten we helemaal niks van. Mijn moede rhad vetelt aan die vrouw wat ik had meegemaakt met mijne erste paard (waar echt totaal geen klik mee was) en zij zei dat ze het paard voor mij had staan.
Eerste paard wat ze klaar had staan toen we aankwamen was Orion. Hij deed zn koppie omhoog, keek me aan en toen wist ik dat dat mijn paard voor het leven was.

Hij was echt alles waar ik niet naar op viel. Ik zocht een forse bruine ruin tussen de 6-10 jaar, +- 1.70, verkeersmak en met wedstrijdervaring.

Orion was zwart, 1.59m, 3 jaar, hengst, zadelmak, geen wedstrijdervaring, niet verkeersmak en zijn iele voorkomen was het hem ook niet. Toch voelde ik gewoon dat het goed zat en na 9 jaar is het nogsteeds mn maatje. Orion is echt DE klik voor mij.

Met Cyra heb ik ook een klik, daar kan ik het super mee vinden, maar wat ik met Orion heb krijg ik nooit meer denk ik. Ik denk dat een klik een soort van 'verlieft zijn op' is. Met sommige klikt het, met sommige niet en DE klik kom je toevallig ooit tegen en dan weet je het ook gewoon.

Als het klikt kan je de nukkige dingen en momenten wel waarderen. Tenslotte heeft iedereen wel is zijn mindere periodes en als je een klik hebt kan je je aan elkaar aanpassen. Zodra je tegenzin en geen plezier in een dier hebt denk ik dat de klik ontbreekt. Orion haalt vrijwel dagelijks het bloed onder mn nagels vandaan en onze dressuurcarriere kan ik wel vergeten, maar toch kan ik het hem vergeven en hij mij ook en hebben we in mijn ogen al 9 jaar lol.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 21 aug 2008, 20:30

Wij zijn bij hele leuke fjorden wezen kijken.
Maar als ik ze al aan keek hoefde ik er al niet eens meer op.

Bij Bas was het liefde op het eerste gezicht :L
Hij was absoluut niet wat we zochten.
Geen merrie en geen papieren, verder zag hij er harstikke lelijk uit :o
Dikke kleve nattige haren, afgeschoren manen en ook zijn benen waren geschoren.
Hij is en blijft mijn maatje en hoop dat ie heel oud bij ons gaat worden.

De klik is er of niet (denk ik )
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Viv

Bericht door Viv » vr 22 aug 2008, 05:29

Dé klik... tsja die voel je alleen zelf. Voor mij voelt een klik als..... kan het eigenlijk niet eens uitleggen. Soort van niet 100% jezelf zijn als hij niet bij je is. Samen 1 zijn en de hele wereld aankunnen.
Met Tjo had ik die klik meteen en bij Cadiz wassie er wel maar is nu nog veel sterker geworden in de loop van de tijd. Komt ook omdat ik Tjo op een emotionele basis heb gekocht, wist toen nog niet wat ik zocht in een fjord maar die ogen smolt ik bij weg.
Cadiz hebben we veel langer over nagedacht wat we precies zochten en op basis daarvan zijn we gaan zoeken.
In het begin vergeleken we em nog heel veel met Tjo, logisch want die zat nog vers in ons hart. Maar nu heeft hij zn eigen plekje veroverd.

Maar om op jullie pony terug te komen... opstandigheid kan komen door pubertijd, ik weet niet hoe oud hij/zij is. Ken er genoeg die met 6 jaar nog een periode krijgen van opstandigheid.
En vraag jezelf af: als ik hem nu zou verkopen hoeveel pijn zou me dat doen? Wordt je misselijk bij het idee, dan is er toch een klik ondanks de opstandigheid. Krijg je het idee van liever vandaag dan morgen dan is er waarsch geen klik.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » vr 22 aug 2008, 07:05

Ik denk dat op het moment dat je je af gaat vragen of er een klik is, die er niet is. Dat voel je gewoon. Hoef je niet aan te twijfelen...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Charret

Bericht door Charret » vr 22 aug 2008, 07:44

yvette schreef:Ik denk dat op het moment dat je je af gaat vragen of er een klik is, die er niet is. Dat voel je gewoon. Hoef je niet aan te twijfelen...
Precies dat wilde ik zeggen.
Dat gevoel, het gevoel van de klik, vind ik ook bijna onbeschrijfbaar.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
lientje

Bericht door lientje » vr 22 aug 2008, 07:54

IK heb Sharon als 8jarig meisje uitgezocht op basis van haar looks en uitstraling. Ze was echt de pony voor mij en dat is ze na 14 jaar nog altijd. IK ben nog steeds verliefd op haar totale plaatje, en hoewel sharon een paardje is wat altijd een zekere gereserveerdheid heeft naar mensen kom ik denk ik wel het meest dichtbij in haar liefde voor de mens.

Met Yuur heb ik een andere klik. IK mocht een fjordenruin van een jaar of 4, en we hebben hem uitgezocht op zijn beweging en karakter. MAar het is niet dat ik de stal inkwam en zei dat is hem. Dat kwam veel later.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 22 aug 2008, 09:09

Nisko was toen ik haar kocht nou niet echt een plaatje, aan de dunne kant en een ontplofte haarbal. Omdat ze hoewel ze niet veel bereden was, deed ze het erg braaf toen ik haar uitprobeerd en omdat ze zo'n mooie trouw koppie had heb ik haar gekocht. En ja, we hebben de klik. Ik kan met haar lezen en schrijven en doe ook gewoon alles met haar. Ja, eigenlijk kun je de klik niet omschrijven het is een gevoel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kelly

Bericht door Kelly » vr 22 aug 2008, 09:20

Met Taco heb ik vanaf het moment dat ik hem zag een klik gehad.
Heb nooit getwijfeld aan hem, hij was het, dat zag ik meteen.
En zo denk ik er nog steeds over.
Er is voor mij geen paard wat ook maar in de buurt kan komen van Taco.
Hij is perfect, hij is alles wat ik in een paard wil zien.
Wat ik met Taco heb zal ik echt nooit meer krijgen.
Zoveel eenheid in alle opzichte.

Met Perla heb ik geen klik.
Ik vind haar lief, dat wel. Maar dat is gewoon omdat ik veel met haar bezig ben, er is een band gegroeid.
Ik zou verdrietig zijn als er iets met haar gebeurd, maar zou er niet radeloos van worden.
Perla past qua karakter gewoon niet bij mij.
We vullen elkaar niet aan. De band is gegroeid maar de klik is er nooit gekomen.

Ik merk ook heel erg het verschil in het doen en laten naar mij toe van de paarden.
Taco reageerd al steevast als hij alleen mijn auto aan hoort komen, Perla kijkt pas op als ik voor haar stal sta.
Taco toont veel meer affectie naar mij dan Perla.

Met Vera van Sandrien heb ik ook echt een klik.
Die komt dichtbij Taco in de buurt.
Daar kan ik ook mee lezen en schrijven en vind het geweldig om met haar bezig te zijn.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 22 aug 2008, 11:54

Bij mij lag het wat anders, ik kon geen paard uitzoeken.
Prisca kwam eigenlijk gewoon op mijn pad en werd me aangeboden.
Ik had er geen klik mee, dat is zo gegroeit!
Heb haar inmiddels bijna 10 jaar, en zou haar echt niet willen missen!
Ik begrijp haar en zij begrijpt mij (klinkt heel simpel, maar zo is het niet!)
Ze trekt ook heel erg naar mij toe, en zal mij er altijd uitpikken.

Arisca had ik meteen een klik mee! (vanaf dat ze een paar uurtjes oud was)
Moeilijk uit te leggen, het was er gewoon.
En het is er nog steeds!
Met Pris en Arisca heb ik beide een hele andere band, maar ik kan niet zeggen dat die met de een beter is als met de ander.

'Wanneer heb je wel/geen klik? en waar merk je dat dan aan?'
Je heb een klik met je paard als je elkaar goed kunt aanvoelen (denk dat ik het zo het beste omschrijf)
En waar je dat aan merkt is voor iedereen anders denk ik! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Suus

Bericht door Suus » vr 22 aug 2008, 13:36

Welke klik bedoel je? Een klik van; dit paard vind ik leuk en daar wil ik mee aan het werk. Dat heeft bij mij wel even gekost. Ik vond Morris meteen lief en mooi en na een aantal weken bleek ik ook goed met hem overweg te kunnen en bleek hij voor me te willen werken. mooi dus!

Maar het moet ook klikken in wat je wilt met een paard. Dus je koopt een paard, want je vindt hem mooi en lief. Die klik is er dus. Dan ga je er mee aan de slag. Je wilt bv. dressuur wedstrijden rijden en dan blijkt dat hij niet graag werkt, bv. lui is. Dan kan je het blijven proberen, maar het gaat gewoon niet lukken. Dan vind je het paard nog steeds leuk, maar past hij niet bij jouw doel. Dat heeft een vriendin van mij gehad en die heeft hem dus verkocht.

Dus bedenk wat je wilt en waarom het niet lukt nu. Is je pony nukkig, omdat dat in zijn karakter zit? Doet ie misschien te weinig? Wordt hij verkeerd aangepakt? Passen je dochter en de pony niet bij elkaar (dan is er dus geen klik)? Ik neem aan dat je dochter les heeft? Dan zou ik eens met de instructie praten. Wat wil je en denkt hij/zij dat dat met deze pony gaat lukken.

Ik vind dat je wel eerlijk moet zijn. Als jij iets wilt en dat lukt niet (of dat nou aan de pony, de ruiter of de combinatie ligt) kun je eeuwig doorklooien, maar dan kan je beter verder kijken. Je pony naar een adres waar hij beter past en jullie op zoek naar een pony die beter bij jullie past.

Vlak ook het kunnen van je dochter niet uit! Ik weet natuurlijk helemaal niks van jullie, maar als je dochter gewoon nog niet goed genoeg rijdt om de pony iets te leren, tja....
Wees dan verstandig en koop een pony die meer kan en die lief en braaf is.

Misschien is dat bij jullie helemaal niet het geval en heb je gewoon een lastige pony hoor, maar ik zie (als jury) vaak kinderen op te grote en te jonge pony's die ze niet aan kunnen met alle frustraties en gevolgen die daar voor pony en ruiter uit voortkomen....
Morris, mijn superfjord!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » vr 22 aug 2008, 15:53

Hoe lang is de pony al bij jullie? In het begin zijn ze vaak wat afwachtend, alles gaat dan wel goed. Maar na een tijdje gaan ze zich thuisvoelen, zekerder voelen en dan komen de praatjes :D Dat is een fase waar je even doorheen moet. Dat is voor een kind misschien niet makkelijk, je moet altijd consequent blijven en doorzetten, goede begeleiding is daarbij heel belangrijk. Als je dochter bang is of het als een opdracht gaat zien om te moeten rijden, dan zit er iets niet goed natuurlijk.
Verder heeft iedereen wel momenten, lang of kort, soms misschien wel een jaar. Dat het even allemaal niet zo lekker loopt. Dat zijn momenten voor bezinning: is dit wat ik wil? Ga ik iets anders proberen (western, vd, mennen bijv), een nieuwe instructeur zoeken? En ga ik dat met deze pony doen of niet? Heb ik zin om hier nog energie in te steken?

En wat de klik betreft: tsja. Waarom viel je op je partner, waarom hou je het met de een wel een leven lang vol en met een ander niet? Waarom is nou net die ene persoon uit je vriendenkring, je beste vriend(in)? Moeilijke vraag toch.

Ondanks dat Zico soms eens wat doet wat mij niet zo goed uitkomt, vergeef ik hem dat en het weegt nooit op tegen alles wat ik juist wel zo leuk vind aan hem. Voor een jong paard wat niet heel intensief bereden wordt en weinig heeft meegemaakt doet ie het echt helemaal niet verkeerd.
Als hij los staat bij het afzadelen en behendig alle borstels uit de poetsbak haalt of met een strijklap tussen z'n tanden naar me staat te zwaaien, dan smelt ik helemaal. Als ik in de wei rondscharrel en hij zomaar uit zichzelf als een hondje achter me aan gaat lopen dan weet ik niet hoe hard ik hem moet knuffelen, zo gelukkig ben ik dan.
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 22 aug 2008, 16:25

Tja, toch kan een klik wel groeien vind ik.
Ik had met Bo gewoon geen klik, toch geprobeerd.. maar het was er niet.

Toch heb ik Fjordy een tijdje moeten rijden voordat de klik er echt was. Ik zou hem nu echt niet meer kwijt willen, hij is nu mijn maatje gewoon. Maar vroeger toen ik hem net reed had ik dit niet verwacht.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » vr 22 aug 2008, 20:40

Met Yoshino had ik in eerste instantie een dikke klik. Liefde op het eerste gezicht. Ik heb haar nu 5 maanden. Die klik is helaas wel een maand of 2 weggeweest maar ik was nog wel verliefd op haar. Ze was vreselijk met rijden en het leek alsof ik niks goed kon doen. Door grondwerk (vrijheidsdresuur) en veel geduld zijn we elkaar beter gaan begrijpen en sinds een maandje gaat het super tussen ons (jaja net alsof ik het over een echte relatie heb maar zo zie ik dat wel een beetje). Soms moet de klik inderdaad groeien ja.
Contessa
Abe_

Bericht door Abe_ » za 23 aug 2008, 07:12

ik denk zelf ook inderdaad dat het een gevoel is. De klik met Abe is er zeer zeker.Ik kon het zelf alleen niet goed uitleggen wat het dan precies is zeg maar die klik en was benieuwd hoe jullie dat zien/voelen.Maar goed het ging hier dan ook niet om Abe en mij dat voel ik zelf en weet ik dan ook wel maar om Doedels en mijn dochter.Hij is gewoon niet zo lief met rijden op dit moment en dan ga je je van alles afvragen.en zo kwamen wij op de vraag heeft ze een klik met hem ja/nee.

We denken dat ze inderdaad de klik met hem heeft,ze gaat voor 100 % voor hem.neemt niet weg dat het soms lastig is,gelukkig hebben we veel hulp en samen komen ze er wel.
:LHattrick, je kwam op mijn pad. Het verhaal klopte! Blij met jou!

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Plaats reactie