vraagje aan merrie houders

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » za 16 aug 2008, 13:35

Orion1996 schreef:
Orion gaat 1 x in de 3 a 4 weken op de spuitplaats, tuinslang in zn koker, 5 minuten weken en peuteren maar. Gewoon tot je pols zn koker in en alle gore dingen die je voelt VOORZICHTIG los maken. Wat niet los komt, langer weken.
En na het plassen als ze uitschachten gewoon de vellen eraf wrijven. Geen zeep of andere meuk gebruiken, alleen water.
ben ik even blij met drie merrie's :P
Het is vanzelfsprekend om het geslachtsdeel van ruinen met regelmaat schoon te maken. Het kan flinke ontstekingen veroorzaken.

Erna heeft door vele dekkingen en waarschijnlijk ook door vieze hengsten een baarmoederontsteking gekregen, het is zeker belangerijk om'' de boel 'zowel bij ruinen als merries schoon te houden.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 16 aug 2008, 13:38

kam je zelf ook de boel van een merrie schoon houden.maken, of is dat alleen zaak vor een dierenarts?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 16 aug 2008, 15:17

Ronan zijn koker spuit ik ook met regelmaat uit. De tuinslang erin en soms een beetje druk erop en dan komt er vanalles uit. Maar ik doe ook alleen maar met water en niet met zeep, doekjes of wat dan ook.
Bij Anca maak ik het wel tussen haar tepeltjes schoon. Daar komt ook wel rotzooi tussen uit. Ook alleen maar met water.
En idd, alleen hetgeen wat los komt. Ik ga niet liggen peuteren of aan velletjes of zo trekken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 16 aug 2008, 16:51

Ik spuit zijn koker ook wel uit als ik hem was of afspuit maar zodra ik eraan wil komen als hij uitschacht dan gaat ie met sneltrein vaart de koker weer in. Maar hij is eigenlijk nooit echt vies, zijn koker van wat ik van de buitenkant kan zien ook niet trouwens.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 16 aug 2008, 18:23

Bij Iwan doe ik niets aan zijn pielemans. Ik kijk altijd wel als hij schagt maar er zitten nooit velletjes of andere smurrie aan.
Ik heb zo iets bij een gezonde pielemans moet je niet gaan zitten klooien, het lichaam reinigt het zelf wel.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 16 aug 2008, 18:54

Als die op een merrie mag duiken reinigt die idd zelf wel. Das namelijk natuurlijk. Zoals wij onze ruinen houden is er niks natuurlijks aan en zal je wel degelijk de pielemans in de gaten moeten houden. Kortom, de grote "pielemans-angst" aan de kant en soms dus wel even met de handjes eraan zitten O:) :D *o/*
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 16 aug 2008, 20:46

Kan jij hier niet een keer komen spelen dan? Zoals ik al zei die van ons vinden het verre van gezellig als je aan de leuters gaat zitten friemelen maar wie weet heb jij een magic touch O:) . :D
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » zo 17 aug 2008, 08:30

Marijke&Rosco schreef:Kan jij hier niet een keer komen spelen dan? Zoals ik al zei die van ons vinden het verre van gezellig als je aan de leuters gaat zitten friemelen maar wie weet heb jij een magic touch O:) . :D
haha :D wat omschrijf je het mooi!

en voor de merrie kan je ook met een tuinslang rustig schoonmaken en spons.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 17 aug 2008, 16:13

Als ik geen fokplannen met een merrie zou hebben zou ik er weinig problemen mee hebben. Anders zou ik er ook niet zo blij mee zijn. De meeste ruinen springen idd alleen maar, slechts enkele dekken echt. Bij mijn merries pruts ik wel regelmatig de velletjes tussen de spenen uit maar aan de kling spoel ik alleen uitwendig met water en verder niets.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Kelly

Bericht door Kelly » zo 17 aug 2008, 16:27

Als het zachtjes gaat en hij gaat er niet in dan zou ik er geen probleem mee hebben.

Taco springt ook weleens op Taco.

Taco zijn leuter maak ik nooit schoon. Dan slaat hij me echt het licht uit mijn ogen.

mijn DA zegt ook dat er juist dan vuiligheid van buitenaf in komt en dat ze daar ontstekingen van krijgen.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Claudje

Bericht door Claudje » zo 17 aug 2008, 17:59

Kelly schreef:Taco springt ook weleens op Taco.
Wat een wonderpaard heb jij toch O:)

Ul's piep maak ik ook nooit schoon, maar hij heeft ook nooit vieze flubbertjes er aan hangen eigenlijk :n
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 18 aug 2008, 06:07

Kelly schreef:mijn DA zegt ook dat er juist dan vuiligheid van buitenaf in komt en dat ze daar ontstekingen van krijgen.
Bij Zico gebeurt dat dus sowieso al, door liggen op stal en rollen... Ooit hangen er echt lange haren en strootjes uit, en er plakken altijd wel vlasjes aan. Ik ga niet diep met mijn hand in de koker, maar trek al die plooien een beetje uit elkaar en pluk daar dan de troep tussenuit.
Zico's achterbenen zitten aan de binnenkant ook altijd vol met die plakzooi :r Hij zal 's nachts wel lekker relaxed uitschachten als ie ligt te slapen ofzo...
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » ma 18 aug 2008, 07:43

Ik heb 2 ruinen, de een al 10.5 jaar en de ander al bijna 20 jaar, heb nog nooit een koker schoongemaakt en nog nooit een infectie gehad.

Ik geloof er dus ook absoluut niet in.

Wat betreft het dekken, ik zou er alleen problemen mee hebben als de verhouding zoek is of als er schade aan de merrie zou komen. Zo sprong Yuur vroeger op Sharon en dat vond ik dus geen optie.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
margalorenz

Bericht door margalorenz » ma 18 aug 2008, 10:53

Ik lag me rot om al die leuke creatieve woorden die iedereen gebruikt voor de geslachtsdelen van de gele monstertjes. Geweldig. We kunnen er bijna een neiuw woordenboekje van maken.
Jowien

Bericht door Jowien » ma 18 aug 2008, 12:30

Ik vind het in principe niet erg als een ruin op Orlinde springt. Ik maak me niet zo druk om vuiligheid, de meeste ruinen houden het toch bij springen en 'bungelen'. Maar..... dan heb je die hoeven nog, soms met ijzers.

Orlinde kan vooral 's zomers erg hengstig zijn en is dan ook erg opdringerig naar ruinen.
De leider vond onze winter-3-paarden-kudde is ruin er springt er niet op. De andere ruin wel. Maar het blijft bij springen en bungelen.
's Zomers staan er meer paarden op het land.
Begin van het weideseizoen kwam er 's avonds een nieuwe ruin. Voor hem was nog even geen apart stukje afgezet, dus hij mocht een nachtje bij Orlinde staan want Orlinde is met iedereen vrienden (die stond toen 's nachts nog niet op het gras maar in de paddock). Nou, ze hebben een feest gevierd!! De hele nacht bezig geweest denk ik. De volgende ochtend vond ik Orlinde met allemaal schaafwonden op haar schouders en heupen. En die ruin had niet eens ijzers, moet je nagaan...

Dus nu, helaas voor Orlinde, niet meer met lekkere mannen in het land maar alleen met merries.
(Ik merk trouwens wel dat ze liever naar de mannen wil... gewoon stug richting de ingang van hun weiland proberen lopen i.p.v. naar haar eigen stukkie als ik haar terug in het land zet O:) .)
's Winters is ze veel minder hengstig en dan kan ze wel gewoon bij haar 2 maatjes.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 18 aug 2008, 19:32

brrr, Binky zal er blij mee zijn wanneer ik de slang in zn koker stop, wij hebben alleen grond water die we met pomp naar boven halen, en dat water is kouddddddddddd.
Zn leuter schiet meteen een eind naar boven, lijkt mij minder gezond dan er niks aan doen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
yvette

Bericht door yvette » di 19 aug 2008, 08:00

Mijn merrie is echt vreselijk als ze hengstig is. Die blijft net zo lang tegen een ruin aanduwen tot die erop springt. Gelukkig staat ze bij mij op stal alleen nu en bij Sandrien trappen de ruinen er niet in.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Plaats reactie