Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » zo 17 aug 2008, 08:35
Hoe laat je je paard stil staan voor de keuring?
Het klinkt zo simpel maar in werkelijkheid oh zo moeilijk
Erna kan ik (even) stil laten staan maar zodra ik een stap achteruit zet, doet madam gezellig een stap vooruit. Op deze manier zijn we vijftig meter verder en staat ze nog niet vrij voor de jury.
Hoe krijg ik haar zover om stil te staan op de plek ?
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Saar
Bericht
door Saar » zo 17 aug 2008, 09:14
Oefenen, oefenen en oefenen
Het mooiste is als ze in een keer goed staan...maar dat lukt niet altijd. Het beste is dan om naar voren te corrigeren, stapje erbij. Als je naar achteren corrigeert dan heb je kans dat ze het gewicht niet mooi verdelen over vier benen.
Het belangrijkste is dat ze alle vier de benen zien. Maak het niet al te moeilijk, staan is staan. Als de jury het niet goed kan zien, dan vragen ze wel of je haar nog een keer goed kan zetten, of ze lopen er gewoon even omheen.
...You can't know me in the way I do...
Officieel benoemd tot OpperKneus van FW 
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » zo 17 aug 2008, 10:58
Veel oefenen (en niet alleen voor de keuring, áltijd als je haar mee hebt aan de hand) en streng zijn! Niet de ene keer genoegen nemen met smokkelen en de andere keer niet.
Een trail-oefening bijvoorbeeld is dat je je paard op commando in een ring stil kan laten staan, terwijl je er zelf omheen loopt. Oefen het hier ook altijd onder commando: 'ho' of 'halt' en ik wijs met een vinger naar ze. Doen ze dan 1 stap vooruit, dan 'jaag' ik ze vrij overdreven naar achter en geef weer duidelijk het commando. Eerst schrikken ze er van en vanuit die reactie werk ik verder, dat ze onder de indruk zijn. (Je wil A, krijgt B, dus jij geeft C. C willen ze niet, C volgt op B, dus B moet weggelaten worden om C te vermijden. En je houdt A. Zo logisch eigenlijk...)
Een natuurlijke stand is gewenster dan een geforceerde stand. Oftewel, zijn niet alle vier de benen zichtbaar, maar staat het paard wel 'mooi', laat haar dan mooi staan.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Viv
Bericht
door Viv » zo 17 aug 2008, 12:01
Niks aan annabel en saar toe te voegen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen en veel dicipline overal en altijd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Reinou
- Beheerder
-
Contacteer:
Bericht
door Reinou » zo 17 aug 2008, 13:44
Oefenen idd...
Niet dat het altijd iets zegt hoor, Woudientje staat thuis prachtig stil, maar met de keuring staat ze altijd als een idioot te draaien

Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann 
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » zo 17 aug 2008, 17:12
Bedankt meiden, dan gaan we ervoor om het maar flink te gaan oefenen!

er bestaat dus geen toverwoord om je paard stil te laten staan. Erna ziet alles om haar heen en wilt daar wat graag naar toe om het te onderzoeken. Inderdaad op zulke momenten streng zijn.
Ook wel handig om het buitenshuis te oefenen immers de keuring is op een vreemde plek waar een paard moeite kan hebben met rustig stilstaan.
-
Esther
Bericht
door Esther » zo 17 aug 2008, 19:16
Consequent zijn, dus ho is altijd ho!!
Niet dat ik consequent ben hoor.. Tea doet ook vaak nog wel even een stapje naar voren of achteren..
Ze kunnen op de keuring nog wel eens wat lastiger zijn..
En wat Annabel zegt, niet forceren, een paard wat netjes vier benen laat zien, maar wel onderstandig ofzo staat is ook geen streven..
Oefen het zelf het liefst met een touwhalster en leadrope..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Vera
Bericht
door Vera » zo 17 aug 2008, 19:34
ik voeg daar nog aan toe: als ze het eens goed doen, als is het in het begin maar een momentje: belonen!
de ene kun je met wat lekkers belonen (sommige worden daar juist vervelend van, die blijven zoeken naar wat lekkers) andere met je stem of een aaitje.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
Viv
Bericht
door Viv » ma 18 aug 2008, 04:42
Yoline schreef:Oefenen idd...
Niet dat het altijd iets zegt hoor, Woudientje staat thuis prachtig stil, maar met de keuring staat ze altijd als een idioot te draaien

En zelfs dat is te trainen door dr mee te nemen naar andere evenementen en daar hetzelfde van dr te verlangen als thuis

Dus niet alleen tijdens het opstelen maar ook op andere vreemde tereinen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » ma 18 aug 2008, 19:16
juist ja, op andere terreinen veel oefenen. We gaan in het bos oefenen hopelijk heeft het bos een ontspannende werking