Gras te weinig!?!?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

Gras te weinig!?!?

Bericht door nancy imka » ma 04 aug 2008, 19:32

Hebben jullie dit nou ook?

Bij ons groeit het gras dus echt bijna niet... We zitten nu echt met een probleem want we hebben gronische gras te kort.

We hebben twee stukken, ze staan dus op het ene stuk en vreten het andere dan kort en gaan dan naar het 2e stuk en vreten dat kort en zolang ze daar staan vreten ze het andere stuk kort. Maar nu blijkt dat we eigenlijk te weinig gras hebben. Dit komt deels ook omdat we het te laat hebben laten maaien (aangezien ze het gras toen niet meer wilde eten het ze alles omtrapte en in poepte...).

We hebben vandaag kunstmest erover gegooit en momenteel hebben we een overvloed aan vocht dus dat moet goed komen....!

Maar hoe doen jullie dit? Wat is wijsheid in zo'n geval. Ze staan nu op het korte stuk. Hoe korter ze het vreten hoe langer het toch nodig heeft om weer te groeien?

We hebben korrels gekregen van die man van de winkel om het gras hard te laten groeien. Ik hoop dus ook dat dit werkt en we ze beide stukken tegelijkertijd kunnen geven.... Ze lopen nu nml alles zwart |(

Hebben jullie nog tips (dit is het eerste jaar dat we alles zelf moeten doen en het is toch wel moeilijker als gedacht weidebeheer O:) )

Groetjes nancy

ps we hebben geen optie (nog) om ze uit het land te halen want we hebben alleen land
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 04 aug 2008, 20:20

Wij hebben dat probleem ook wel. En dit is ook ons 1e jaar. Wij hebben de wei in 4 stukjes verdeeld. 1 deel is mijn rijbak, maar tevens wei, dus 20x40, het gedeelte wat er naast ligt is breder en dan hebben we een gedeelte van zo'n 45x18 m en nog een stukje van 20x8?
We verzetten ze met regelmaat van het ene stuk naar het andere. Dan kunnen de stukken wat rusten en rustig groeien.
Mss kun je je weien nog verder verdelen? In dan bijv ook 4 delen?
Het scheelt mss wel dat wij ze 's nachts binnen halen, dus in de nacht heeft de grond ook de rust.
Succes.
Ik houd dit topic ook in de gaten. Wie weet leren wij er ook van.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » di 05 aug 2008, 02:27

Ik zou dan drie stukjes maken en eentje daarvan maar zwart laten lopen. Laat ze op de andere stukken als er genoeg gras staat, met rantsoenpaaltjes, doorloop naar het zwarte stuk, en voer anders hooi op het zwarte stuk..

Wel raar dat het bij jullie zo slecht groeit, bij ons groeit het ze haast de bek in..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » di 05 aug 2008, 04:58

Het groeit bij ons ook totaal niet. Cees voeren we nu al hooi bij omdattie nog in de groei zit en anders teveel invalt. Wij hebben geen mogelijkheid om het land te laten rusten. Helaas dat in combinatie met weidegenoten die de paarden er nu nóg langer op laten staan (ipv dat ze er normale tijd vanaf gaan) omdat het gras gratis is :? Dr staat alleen geen gras meer maar dat zien ze niet. Alleen van dat lange poepgras wat ze niet vreten.

Kunstmest moet wel werken hoor. Hou er wel rekening mee dat de paarden er dan een tijdje niet op mogen (anders groeit het nog niet).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » di 05 aug 2008, 07:23

Aan de ene kant heb je op deze manier geen kans op hoefbevangen paarden met een tekort aan gras.

Je zou de paarden s'morgens hooi/kuil kunnen geven en dan rond middaguur het land op laten. Ik las in je andere topic dat je een paddock wilt maken- dat lijkt me in jou geval erg verstandig. Zo kan je ze voor de nacht op de paddaock laten met wat hooi.

Met mijn paarden doe ik dat s'nachts ook. In de ochtend krijgen ze hooi om daarna het weiland in te gaan. Laat ik ze 24 uur per dag in het land dan kan ik Sophietje afschijven en Erna die zal niet stoppen tot ze 'Boem' zegt en Fee mag het op zich wel hebben maar die stopt uit haar zelf na aantal uur grazen met eten. Op deze manier heb ik een gecontroleerde weiland en voerschema. Voor mij misschien wel gemakkelijk aangezien ik ze aan huis heb.

Het 'poepgras' zou je een keer kort kunnen maaien, evt. dit najaar het grasland bijmesten met kunstmest of waar je voorkeur naar uitgaat.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » di 05 aug 2008, 13:03

Bij ons staan ze met geportioneerd gras 24 u p dag in de wei.

Ze krijgen 2 x dgs een minimaal strookje gras erbij en aan de andere kant gaat het strookje er weer af.

De mest wordt 2 x dgs uitgegooid op het kale stuk, en na een week staat daar al weer gras op. Krijg je ook geen pollen.
Zijn ze aan het einde kunnen ze weer vooraan beginnen.
Alleen wij zitten met het probleem dat we te veel gras en te weinig paarden hebben, vooral nu het zo hard groeit 8)7
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 05 aug 2008, 13:09

ja hety groostet stuk weide heb ik nu al 2 wkn dicht, het andree is sinds 4 dgn were open en al were op, ik voer ze dan ook al de heel tijd gewoon brok en hooi bij, wel naar gelang hoeveel gras ze hebben, arbeid hebben ze afgelopen 2 wkn niet hoeven verrichten. ik heb het gras wel ingezaaid met kunstmest van van cranenbroek en dat is nu duidleijk te zien, ligt er geheel aan in hoeverre je kunt bijvoeren en ze van t landf afhouden
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Lisa

Bericht door Lisa » do 07 aug 2008, 07:20

Hier op stal staat ook niet veel gras. Ze proberen de hele dag steeds beetjes toch nog op te eten, maar veel is het niet. S'ochtends en s'avonds krijgen ze hooi bijgevoerd
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 07 aug 2008, 09:36

Bij ons is het probleem ok dat er heel veel bomen om het weiland staan en die vinden ze heerlijk :9 Zeker nu er weinig gras meer staat.

Maar ik werd gister opgebeld door mn vriendin want ik was een dagje weg met het nieuws dat de man waar wij het van huren het hek open heeft gezet naar het stuk van zn buurman. Wij hadden die goeie man al eens gebeld maar het is bouwvak en dan werkt hij helaas niet _-:(
En wij vonden het brutaal om ze zomaar op dat stuk te zetten. Maar Rien dus niet geloof ik. Wij waren wel blij hoor!
Hij had dat stuk gekocht om een huis op te laten bouwen dus het is geen gazonnetje ofzo hoor.... En hij had al eens aan Rien gevraagt toen ik een trekker met maaimachine had laten komen of dat stuk ook gedaan kon worden :D

Kunstmest moet wel werken hoor. Hou er wel rekening mee dat de paarden er dan een tijdje niet op mogen (anders groeit het nog niet).
Nee hier hebben we idd aan gedacht. Ze mogen er nu de eerste twee weken niet op! En de groei komt beetje bij beetje terug. Al duurt het echt lang met dit warme vochtige weer. :(
Ik zou dan drie stukjes maken en eentje daarvan maar zwart laten lopen. Laat ze op de andere stukken als er genoeg gras staat, met rantsoenpaaltjes, doorloop naar het zwarte stuk, en voer anders hooi op het zwarte stuk
We willen een paddock gaan maken om ze met slecht weer op te kunnen sluiten dus dan vind ik het zonde als er drie stukken zwart zijn. Vandaag komt het zand dus we zijn hard bezig :D
En idd het gras groeit bij ons gewoon echt heel langzaam! We hebben kunstmest erop gegooit voor een snelle groei zei die man...
We hebben er niet heel veel op gegooit hoor dus ben niet bang dat er straks heel veel voeding in zit.
Aan de ene kant heb je op deze manier geen kans op hoefbevangen paarden met een tekort aan gras.

Je zou de paarden s'morgens hooi/kuil kunnen geven en dan rond middaguur het land op laten. Ik las in je andere topic dat je een paddock wilt maken- dat lijkt me in jou geval erg verstandig. Zo kan je ze voor de nacht op de paddaock laten met wat hooi.

Met mijn paarden doe ik dat s'nachts ook. In de ochtend krijgen ze hooi om daarna het weiland in te gaan. Laat ik ze 24 uur per dag in het land dan kan ik Sophietje afschijven en Erna die zal niet stoppen tot ze 'Boem' zegt en Fee mag het op zich wel hebben maar die stopt uit haar zelf na aantal uur grazen met eten. Op deze manier heb ik een gecontroleerde weiland en voerschema. Voor mij misschien wel gemakkelijk aangezien ik ze aan huis heb.

Het 'poepgras' zou je een keer kort kunnen maaien, evt. dit najaar het grasland bijmesten met kunstmest of waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik heb altijd geleerd dat het korte gras gevaarlijker is als dat hele lange gras omdat er meer fructaan in dat gras zit.

Het is voor ons eigenlijk geen doen om twee keer per dag ernaar toe te gaan om ze het land op te doen en er weer af te halen. Het is straks ook de bedoeling om ze in de winter in de paddock te houden met onbeperkt hooi en eens per dag krachtvoer (Imka krijgt maar ½ schep muslie per dag dus kan na het rijden)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Fran

Bericht door Fran » do 07 aug 2008, 14:19

Wij hebben dit probleem niet, omdat er net 3 paardjes weg zijn gegaan bij de stalling, dus hebben we 2 weides extra. We kunnen dus lekker afwisslen.
Bij ons doen ze elke keer een stukje van het stroom draad verschuiven, dus ook weer een stukje kaal dr af. Zodat het weiland voor de paarden even groot blijft maar ze elke dag een vers stukje hebben.
Als straks je paddock er is, kun je ze daar indd met wat hooi zetten, dat scheelt vast veel voor het gras! Succes
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 08 aug 2008, 21:40

we hebben nog gras in overvloed.....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Vera

Bericht door Vera » zo 10 aug 2008, 06:31

bij mij geld, hoe minder gras hoe beter!
Ik voer liever hooi bij zodat ik zelf kan bepalen hoeveel ze te eten krijgen.
we maaien het dus eerst en dat krijgen ze dan te eten. (in de vorm van een plakje hooi of kuil)

als in het voorjaar nog wel veel gras staat, doe ik eerst aan strook beweiding tot het goed kaal is en dan pas krijgen ze hooi.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 10 aug 2008, 07:07

Ik heb de mijne 's nachts altijd op een stuk staan wat ze kapot mogen lopen en dan staan ze van half negen tot een uurtje of 6 op het hogere gras. Zo hou ik het hele jaar door gras. Moet ook wel zeggen dat ik een enorm stuk ter beschikking heb voor die twee van mij, maar ik moet natuurlijk wel opletten dat ze niet te zwaar worden vandaar dat ik het zo doe.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 10 aug 2008, 17:25

Vera schreef:bij mij geld, hoe minder gras hoe beter!
Ik voer liever hooi bij zodat ik zelf kan bepalen hoeveel ze te eten krijgen.
we maaien het dus eerst en dat krijgen ze dan te eten. (in de vorm van een plakje hooi of kuil)

als in het voorjaar nog wel veel gras staat, doe ik eerst aan strook beweiding tot het goed kaal is en dan pas krijgen ze hooi.
Ik heb liever dat we stukken gras moeten afzetten omdat er te veel staat als dat we moeten bijvoeren. We hebben ons geld nu hard nodig voor de paddock klaar te maken en verder om hooi aan te schaffen voor de winter. Aangezien het zo van het land toch wat goedkoper is als straks als het al even gelegen heeft.

Ze staan nog steeds bij de buren nu en we hebben nog niks gehoord en zijn stuk land word nu wel lekker kort gehouden. Nu "maaien" we het alsnog voor hem 8)7 :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 11 aug 2008, 14:26

Hou er wel rekening mee als je hooi van het land af koopt dat het eerst 6 weken moet liggen voordat je het mag voeren.
Wat bedoel je trouwens met dat het lang duurt om te groeien bij warm vochtig weer?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 11 aug 2008, 21:15

Jeempie schreef:Hou er wel rekening mee als je hooi van het land af koopt dat het eerst 6 weken moet liggen voordat je het mag voeren.
Ja dat weet ik idd, wij voeren nu dan ook nog geen hooi wat van het land afgehaald is dit jaar. We hebben wat ouder hooi gekregen van die boer waar we het gekocht hebben. We hebben wel vers hooi idd maar dat ligt nog in de hooiberg te wachten op de winter.

Wat bedoel je trouwens met dat het lang duurt om te groeien bij warm vochtig weer
Nou het duurt lang voor het gras weer wat aangroeid. Het is toch warm zat en over vocht hebben we ook niet te klagen. Het land van ons is ook niet te nat want het staat na zo'n bui wel even blank maar het is ook aardig snel weer weg. En de paarden zijn er nu toch ook wel een paar weken vanaf.
Maar er begint nu gang in te komen.
Het is ook wel zo dat als je er iedere dag naar kijkt dat het nog langzamer lijkt te gaan groeien 8)7

We hebben nu over allebij de stukken wat kunstmest gestrooit dus binnenkort hopen we een overvloed aan gras te hebben :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie