Bij ons is het probleem ok dat er heel veel bomen om het weiland staan en die vinden ze heerlijk

Zeker nu er weinig gras meer staat.
Maar ik werd gister opgebeld door mn vriendin want ik was een dagje weg met het nieuws dat de man waar wij het van huren het hek open heeft gezet naar het stuk van zn buurman. Wij hadden die goeie man al eens gebeld maar het is bouwvak en dan werkt hij helaas niet
En wij vonden het brutaal om ze zomaar op dat stuk te zetten. Maar Rien dus niet geloof ik. Wij waren wel blij hoor!
Hij had dat stuk gekocht om een huis op te laten bouwen dus het is geen gazonnetje ofzo hoor.... En hij had al eens aan Rien gevraagt toen ik een trekker met maaimachine had laten komen of dat stuk ook gedaan kon worden
Kunstmest moet wel werken hoor. Hou er wel rekening mee dat de paarden er dan een tijdje niet op mogen (anders groeit het nog niet).
Nee hier hebben we idd aan gedacht. Ze mogen er nu de eerste twee weken niet op! En de groei komt beetje bij beetje terug. Al duurt het echt lang met dit warme vochtige weer.
Ik zou dan drie stukjes maken en eentje daarvan maar zwart laten lopen. Laat ze op de andere stukken als er genoeg gras staat, met rantsoenpaaltjes, doorloop naar het zwarte stuk, en voer anders hooi op het zwarte stuk
We willen een paddock gaan maken om ze met slecht weer op te kunnen sluiten dus dan vind ik het zonde als er drie stukken zwart zijn. Vandaag komt het zand dus we zijn hard bezig
En idd het gras groeit bij ons gewoon echt heel langzaam! We hebben kunstmest erop gegooit voor een snelle groei zei die man...
We hebben er niet heel veel op gegooit hoor dus ben niet bang dat er straks heel veel voeding in zit.
Aan de ene kant heb je op deze manier geen kans op hoefbevangen paarden met een tekort aan gras.
Je zou de paarden s'morgens hooi/kuil kunnen geven en dan rond middaguur het land op laten. Ik las in je andere topic dat je een paddock wilt maken- dat lijkt me in jou geval erg verstandig. Zo kan je ze voor de nacht op de paddaock laten met wat hooi.
Met mijn paarden doe ik dat s'nachts ook. In de ochtend krijgen ze hooi om daarna het weiland in te gaan. Laat ik ze 24 uur per dag in het land dan kan ik Sophietje afschijven en Erna die zal niet stoppen tot ze 'Boem' zegt en Fee mag het op zich wel hebben maar die stopt uit haar zelf na aantal uur grazen met eten. Op deze manier heb ik een gecontroleerde weiland en voerschema. Voor mij misschien wel gemakkelijk aangezien ik ze aan huis heb.
Het 'poepgras' zou je een keer kort kunnen maaien, evt. dit najaar het grasland bijmesten met kunstmest of waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik heb altijd geleerd dat het korte gras gevaarlijker is als dat hele lange gras omdat er meer fructaan in dat gras zit.
Het is voor ons eigenlijk geen doen om twee keer per dag ernaar toe te gaan om ze het land op te doen en er weer af te halen. Het is straks ook de bedoeling om ze in de winter in de paddock te houden met onbeperkt hooi en eens per dag krachtvoer (Imka krijgt maar ½ schep muslie per dag dus kan na het rijden)