zand eten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
truus1970
Contacteer:

zand eten

Bericht door truus1970 » vr 08 aug 2008, 21:35

De beide paarden in ons land gaan zand eten. Ze hebben meer dan voldoende gras, altijd water, een liksteen en elkaar. Maar nu gaan ze zand eten, ze schrapen het met de tanden los, trappen het randje wat los, zodat ze het zand kunnen eten of opslikken, wat voor dingen ze er mee doen. Dit lijk mij helemaal niet goed voor zo'n paardebuik, maar wat kan je eraan doen?
Niet zo dat ze emmers naar binnen eten, maar toch wel zo dat het me opvalt dat ze daar staan zand te happen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 08 aug 2008, 21:43

Het paard van mijn vriendin at van de winter ineens bagge/klei we weten ook niet waarom. Ze is dr zeewier gaan bijvoeren. Ook de dierenarts wist niet waarom ze dit deed. Hij zei is vast een tik van dr (ze heeft ook een tijdje terug echt heel veel gedronken en daar heeft ze voor in de kliniek gestaan om zeg maar af te kicken ze dronk zoveel dat ze er echt door vermagerde en dus ziek was)

Misschien een vitaminestoot geven?

Succes!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » za 09 aug 2008, 04:25

Cees heeft dat in het begin gehad toen we hem net hadden. Kuurtje sandclear en hij was er zo vanaf, blijkbar vodttie dat zo smerig dat hij het zand ook liet voor wat het was.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
margalorenz

Bericht door margalorenz » za 09 aug 2008, 17:23

dat is lastig!

Als je zandkoliek wilt voorkomen zou je gekookt linzaad kunnen voeren. Het slijmlaagje zorgt ervoor dat het zand niet in de darmen blijft.
verder kun je misschien een vitamine stoot geven voor de zekerheid (bijvoorbeeld equivital, dat is een soort pasta in een spuitje).
Het kan misschien ook wel verveling zijn. Een speeltje in de wei/ hooi op kleine hoopjes of een andere uitdaging waardoor er je beestje zo druk is dat hij geen zand gaat eten zou misschien ook wel kunnen helpen.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 10 aug 2008, 07:39

ga eerst proberen de sandclear. Het zand eethoekje heb ik al afgesloten. Had al aan peper zitten denken, maar ik denk dat dat niet goed is.

verveling kan ik me niet voorstellen, daar het land groot is, en ze met zn tween zijn, binnenkort komt er nog een veulen bij in, dan is verveling echt wel weg.

ga morgen sandclear kopen....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 10 aug 2008, 08:58

hmmm vervelend... uniek en arie deden het in het voorjaar ook in de paddock en toen bleek dat de zoutblokken in stal opwaren (die rode) nadat ik nieuwe op had gehangen deden ze het niet meer....

maar als je een zoutblok hebt liggen lijkt me dat ook stug... hoop dat dat sandclear helpt!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 10 aug 2008, 13:29

ze hebben zo'n groot wit zoutblok hangen, voor koeien en paarden stond erop.

die rode, bedoel je daar van die himalaya stenen mee? Zou daar wat anders in zitten dan die witte vierkanten?

Die van ons wordt ook veel gebruikt, Ze vindnen hem heerlijk
Nu paardloos.
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 10 aug 2008, 17:26

Wij hebben een zoutblok hangen maar daar word ook niet aan gelikt! En dat paardje bij mij doet het ook nog steeds. We zien af en toe stukken kale plekken in het land en dan weten we weer dat ze heeft staan likken....
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » zo 10 aug 2008, 18:07

Een zoutblok helpt niet altijd, ik heb bij mijn paarden een hymalaya liksteen en een vierkant zoutblok, ze hebben ook voldoende hooi en gras in de wei.
Maar ik zie ze soms toch aan het zwarte zand likken, ik weet ook niet waarom ze dat dan doen.
Ik geef ze soms wel gekookt lijnzaad, schijnt erg goed te zijn en is lang niet zo duur als zandclaer.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 10 aug 2008, 18:10

truus1970 schreef:ze hebben zo'n groot wit zoutblok hangen, voor koeien en paarden stond erop.

die rode, bedoel je daar van die himalaya stenen mee? Zou daar wat anders in zitten dan die witte vierkanten?

Die van ons wordt ook veel gebruikt, Ze vindnen hem heerlijk
nee geen himalaya.... die witte zeggen ze altijd dat die voor koeien zijn en dan heb je een rode variant..... ook in kleine blokjes voor in stal en ook grote vierkante... die heb ik altijd!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » zo 10 aug 2008, 19:53

Sandclear schijnt helemaal niet te helpen zei mijn DA. Ik moet lijnzaad voeren tegen het zand..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie