Wel of niet naar de keuring?
Wel of niet naar de keuring?
Hier de nodige problemen met betrekking tot de naderende keuring. In principe heb ik beide veulens en merries opgegeven voor de keuring in Vorden, maar ik ben druk (lees: heel druk), ben nauwelijks meer in de Achterhoek en dus totaal geen tijd de paarden klaar te stomen voor de keuring. Het weekend voor de keuring heb ik nog dienst, de dinsdag er voor moet ik nog gewoon werken, wat betekent dat ik savonds nog helemaal van Limburg een autorit van twee uur naar de achterhoek moet maken, dan nog vier paarden moet knippen, wassen en klaarmaken etc. Maar dat is niet het enigste probleem. Ook het oefenen met het meelopen met de moeders is nog geen tijd voor geweest en zal ook weinig tijd voor komen. Bovendien heb ik de nodige 'weide' problemen met mijn moeder. Beide merries zijn dik, te dik. Dus ik had een tijd terug al aangegeven dat ze in de schrale wei moesten blijven tegen mijn moeder. Kom ik twee weken later thuis (het weekend er voor had ik wederom dienst), staan ze in de meest vette wei. Al bijna twee weken, zonder overleg. Dus ik (min of meer minder amused) zet de paarden weer terug in de schrale wei. Kom ik dit weekend weer thuis, staan ze dus weer in de 'foute' wei. Hier zeker niet vrolijker van wordend, begin ik dus steeds meer te twijfelen. Arwen en Paula zijn allebei zo dik, dat ik me gewoon schaam met ze op de keuring te verschijnen! Bovendien hebben ze beide totaal geen bespiering, omdat ik ze nauwelijks meer rij. Voor Paula vind ik het nog niet eens zo erg, die heeft zich al bewezen, maar Arwen is eigenlijk een goede merrie, maar nog nooit echt voor de keuring geweest. Ik ben bang dat ze dan min of meer onterecht afgezeken wordt. Daarom denk ik er echt over om niet te gaan, maar dat heeft natuurlijk gevolgen. Vorig jaar heb ik Arwen ook al wegens tijdgebrek niet voorgebracht, wat betekent dat ze nog een veulenboeker is! Beide veulens moeten natuurlijk eigenlijk ook geregistreerd worden. Chippen is geen probleem, dat kan ik zelf ook. Wat vinden jullie? Wel of niet naar de keuring, ook al zien beide merries er slecht uit?
(Overigens heb ik voor het hele tijdgebrek op den duur wel een oplossing: Paula gaat naar mijn zus, Arwen komt naar Limburg, maar daarvoor moeten beide veulens eerst afgespeend worden)
(Overigens heb ik voor het hele tijdgebrek op den duur wel een oplossing: Paula gaat naar mijn zus, Arwen komt naar Limburg, maar daarvoor moeten beide veulens eerst afgespeend worden)
Tja, als Arwen nog een beetje in redelijke staat is zou ik haar wel voorbrengen. Paula zou ik dit jaar laten voor wat het is. Ik heb wel begrepen dat de veulens op de keuring moeten verschijnen om een officieel fjordenpapier te krijgen.
Een kennis van mij wilde ook via de dierenarts haar veulen laten chippen, maar dan zou ze ook alleen een paspoort met ouders onbekend erin krijgen. Van van Bon moest ze naar de keuring komen.
Paula zou ik gewoon meenemen maar alleen voor haar veulen. Zhellie zelf laat ik ook niet keuren, die is ook nog niet weer boven jan.
Ik wil je natuurlijk ook met alle plezier een handje helpen. Je weet dat je altijd een gil mag geven.
Een kennis van mij wilde ook via de dierenarts haar veulen laten chippen, maar dan zou ze ook alleen een paspoort met ouders onbekend erin krijgen. Van van Bon moest ze naar de keuring komen.
Paula zou ik gewoon meenemen maar alleen voor haar veulen. Zhellie zelf laat ik ook niet keuren, die is ook nog niet weer boven jan.
Ik wil je natuurlijk ook met alle plezier een handje helpen. Je weet dat je altijd een gil mag geven.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
Ullwinn is nooit als veulen naar de keuring geweest, die is pas in 2004 voor het eerst gegaan (hij is uit 1999)
Hij heeft gewoon stamboekpapieren
Ze zijn wel toen bij ons thuis geweest om haar te trekken voor DNA.
Gechipt is hij ook niet door het stamboek, maar door iemand anders. Maar misschien is het inmiddels dus al wel zo
dat je veulen naar de keuring moet om papieren te kunnen krijgen. Zou wel erg raar zijn, aangezien je soms een
Fjord koopt waarvan de afstamming bekend is, maar die nog niet eerder naar de keuring is geweest. Die zou dan
ook geen papieren kunnen krijgen?
Verder zou ik dan ook beide veulens in ieder geval laten keuren en dan van de beide merrie's alleen Arwen,
zodat zij geen veulenboekpapier meer heeft. Dus wat dat betreft ga ik met Yvonne (toch?
) mee 
Hij heeft gewoon stamboekpapieren

Gechipt is hij ook niet door het stamboek, maar door iemand anders. Maar misschien is het inmiddels dus al wel zo
dat je veulen naar de keuring moet om papieren te kunnen krijgen. Zou wel erg raar zijn, aangezien je soms een
Fjord koopt waarvan de afstamming bekend is, maar die nog niet eerder naar de keuring is geweest. Die zou dan
ook geen papieren kunnen krijgen?
Verder zou ik dan ook beide veulens in ieder geval laten keuren en dan van de beide merrie's alleen Arwen,
zodat zij geen veulenboekpapier meer heeft. Dus wat dat betreft ga ik met Yvonne (toch?

Ereplaatsje voor

Naam is goed hoor Claudia
.
Het verhaal van chippen op de keuring heb ik ook van die kennis gehoord. Het is dat het moest voor de papieren, anders was ze nooit gegaan.
Als je Arwen nu nu laat keuren wordt Eliene toch ingeschreven als hulpboeker?

Het verhaal van chippen op de keuring heb ik ook van die kennis gehoord. Het is dat het moest voor de papieren, anders was ze nooit gegaan.
Als je Arwen nu nu laat keuren wordt Eliene toch ingeschreven als hulpboeker?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
Ik zou ook gewoon met de veulens gaan en dan zien of de moeders gekeurd worden..
Is er niemand in de buurt die met de veulens kan oefenen... Neem aan van niet, dan had je dat zelf wel bedacht..
Chippen kan wel gewoon thuis, dan moeten ze nog wel bij de merrie lopen ofzo, geloof ik.. Dan komt Van Bon bij je thuis..
Is een andere keuring ook geen optie??
Is er niemand in de buurt die met de veulens kan oefenen... Neem aan van niet, dan had je dat zelf wel bedacht..

Chippen kan wel gewoon thuis, dan moeten ze nog wel bij de merrie lopen ofzo, geloof ik.. Dan komt Van Bon bij je thuis..
Is een andere keuring ook geen optie??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Voor zover ik weet doet het Stamboek ieder jaar een rondje NL betreft chippen. Of het alleen de ' fokkers' zijn of iedereen weet ik zo niet, maar is wel te overleggen.
Maar als beide veulens goed in het type staan, is keuren natuurlijk erg mooi (wel erg benieuwd naar de dametjes en voor zizoran in zijn afstammelingen is het ook wel wenselijk)
Betreft Arwen misstaat haar het iets gevuldere haar niet toch? Of wel?!
@Yvonne: Waarom zou Eliene hulpboeker worden? Veulenboekers met vol papier, kunnen veulens krijgen, die ook in het veulenboek opgenomen worden. (pas zodra bloedlijnen onbekend zijn, onbekend blijken na DNA test of van niet goedgekeurde hengsten zijn OF inteelt blijkt, dan worden het hulpboekers)
Verder kunnen nakomelingen hulpboekers worden, wanneer bijv. van de moeder geen DNA test aanwezig is, ten tijde dat de nakomeling drie is en er ook geen DNA test van de moeder gedaan gaat worden/kan worden. dit hadden wij met Benz en Zinnish, Norah is er niet meer, maar is ook geen DNA van, vandaar dat die altijd nog in het veulenboek gebleven zijn. Alleen door 3 nakomelingen van Norah DNA te laten testen, kan er een gemiddeld DNA-profiel van Norah opgezet worden en het alsnog hoofdstamboekfjorden worden.
Maar als beide veulens goed in het type staan, is keuren natuurlijk erg mooi (wel erg benieuwd naar de dametjes en voor zizoran in zijn afstammelingen is het ook wel wenselijk)
Betreft Arwen misstaat haar het iets gevuldere haar niet toch? Of wel?!
@Yvonne: Waarom zou Eliene hulpboeker worden? Veulenboekers met vol papier, kunnen veulens krijgen, die ook in het veulenboek opgenomen worden. (pas zodra bloedlijnen onbekend zijn, onbekend blijken na DNA test of van niet goedgekeurde hengsten zijn OF inteelt blijkt, dan worden het hulpboekers)
Verder kunnen nakomelingen hulpboekers worden, wanneer bijv. van de moeder geen DNA test aanwezig is, ten tijde dat de nakomeling drie is en er ook geen DNA test van de moeder gedaan gaat worden/kan worden. dit hadden wij met Benz en Zinnish, Norah is er niet meer, maar is ook geen DNA van, vandaar dat die altijd nog in het veulenboek gebleven zijn. Alleen door 3 nakomelingen van Norah DNA te laten testen, kan er een gemiddeld DNA-profiel van Norah opgezet worden en het alsnog hoofdstamboekfjorden worden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Je kunt idd beide veulens ook thuis laten chippen en opnemen in het veulenboek, en Arwen kan zelfs thuis voor stamboekopname (alleen zonder primering).
Eline wordt idd geen hulpboeker maar komt gewoon in het veulenboek, alleen komt er achter Arwen dan VB te staan.
Ik zou toch de gok wagen hoor, kijken ze echt wel doorheen die spekkies (tenzij het haar gangen geen goed doet).
Eline wordt idd geen hulpboeker maar komt gewoon in het veulenboek, alleen komt er achter Arwen dan VB te staan.
Ik zou toch de gok wagen hoor, kijken ze echt wel doorheen die spekkies (tenzij het haar gangen geen goed doet).
wat vervelend dat ze steeds in de verkeerde wei staan.
heb je al geprobeerd uit te leggen dat het heel ongezond is om te dik te zijn? laat wat sites zien over hoefbevangheid enzo!
maar dat lost nu even je probleem niet op.
Op de keuring kijken ze wel door de spekkies heen, hooguit krijg je een bemerking dat ze wat te dik zijn, maar niet zo heel snel hoor. Ze zien liever een merrie met veulen die er nog goed uitziet dan een schraal ding. (zo is muis vorig jaar ook aan haar sterschap gekomen, iets te dik, maar dat vonden ze juist prima omdat er een veulen bij liep)
gewoon proberen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je niet voorop loopt.
heb je al geprobeerd uit te leggen dat het heel ongezond is om te dik te zijn? laat wat sites zien over hoefbevangheid enzo!
maar dat lost nu even je probleem niet op.
Op de keuring kijken ze wel door de spekkies heen, hooguit krijg je een bemerking dat ze wat te dik zijn, maar niet zo heel snel hoor. Ze zien liever een merrie met veulen die er nog goed uitziet dan een schraal ding. (zo is muis vorig jaar ook aan haar sterschap gekomen, iets te dik, maar dat vonden ze juist prima omdat er een veulen bij liep)
gewoon proberen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je niet voorop loopt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Nou, het ergste wat ik me kan bedenken dat ze je door de microfoon heen vragen de baan te verlaten omdat de andere paarden niet meer in de ring passen omdat je merrie zo dik is, ofzo, hihi.. 
Of dat ze vragen wat je moet die olifant op een fjordenkeuring komt doen.. hihi..
Wel vrij onwaarschijnlijk..

Of dat ze vragen wat je moet die olifant op een fjordenkeuring komt doen.. hihi..
Wel vrij onwaarschijnlijk..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Maar als ik het goed begrijp: het is dus niet mogelijk dat ik de veulens zelf chip? Voor andere stamboeken doen wij dat namelijk geregeld en moeten er soms ook een schets bij inleveren. Maar kan uiteraard dat het fjordenstamboek andere regels daarvoor heeft. Zal wel eens informeren.
@Vera: ja heb mijn moeder uiteraard vaak verteld over ongezond zijn. maar zij vindt het nogal gauw zielig. En Paula voelt dat 100% aan. Die gaat gewoon lopen zeuren in die kale wei: continue hinniken en staren naar de andere wei. En dan gaat mijn moeder op een gegeven moment overstag. Haar argument is dat het al die jaren nog goed gaat met Paula, dus dat dat nu ook heus nog wel zal blijven. Niet echt logische redenatie.
@Esther: haha, is ook wel weer zo. Maar ja, ik ga me dan toch weer bedenken wat ze er van vinden. Pff ik moet ook niet zo'n pietlut zijn misschien.
@Annabel: dat gevuldere staat niet echt goed niet, vooral ook omdat haar kont sinds Eliene helemaal weg is. Het is nu echt zo: hals, mega buik, iel kontje. Niet echt geweldig
Nou ik denk er nog even over na. Had van het weekend nog even geprobeerd met Elske aan Paula maar dat was nog niet echt een succes. Heb nu een gesneuvelde longeersingel. Hihi Els is al net zo'n karaktertje als moeders.
@Vera: ja heb mijn moeder uiteraard vaak verteld over ongezond zijn. maar zij vindt het nogal gauw zielig. En Paula voelt dat 100% aan. Die gaat gewoon lopen zeuren in die kale wei: continue hinniken en staren naar de andere wei. En dan gaat mijn moeder op een gegeven moment overstag. Haar argument is dat het al die jaren nog goed gaat met Paula, dus dat dat nu ook heus nog wel zal blijven. Niet echt logische redenatie.
@Esther: haha, is ook wel weer zo. Maar ja, ik ga me dan toch weer bedenken wat ze er van vinden. Pff ik moet ook niet zo'n pietlut zijn misschien.
@Annabel: dat gevuldere staat niet echt goed niet, vooral ook omdat haar kont sinds Eliene helemaal weg is. Het is nu echt zo: hals, mega buik, iel kontje. Niet echt geweldig

Nou ik denk er nog even over na. Had van het weekend nog even geprobeerd met Elske aan Paula maar dat was nog niet echt een succes. Heb nu een gesneuvelde longeersingel. Hihi Els is al net zo'n karaktertje als moeders.
Ik begrijp je wel hoor.. Tea is ook vrij stevig op haar hals en ben ook bang dat ze daar wat van gaan zeggen.. Het is bij mij ook nog eens mijn eigen schuld..
Verder heeft Tea ook een enorme buik, niet echt vet op de rug overigens, en dan niet zo'n fraaie kont.. Maar ik laat haar denk ik wel keuren..
Verder vinden mijn ouders het ook altijd zo zielig dat mijn paarden weinig krijgen. Nu gaat het wel met de veulens in het gras, maar anders..
Mijn vader maakt geregeld opmerkingen dat ik ze laat verhongeren.. Ik zeg altijd, maar kijk eens hoe ze eruit zien!! Tja, dan ziet hij ook wel dat ze niet dun zijn.. Hij begint er nu wel wat aan te wennen en legt het ook wel eens aan anderen uit.. Maar ze kunnen inderdaad ook behoorlijk staat hinniken en langs de draad lopen alsof ze doodgaan van de honger..
Ik had ze ook een poosje in iemand anders land lopen met rantsoenpaaltjes. En die man maakte ook een opmerking dat ik ze zo weinig gaf. Toen heb ik ook gezegd, maar kijk eens naar ze dan.. En wederom gaf hij mij toen gelijk..
Maar jammer dat je ouders dan overstag gaan, ik zou daar ook niet blij mee zijn..
Verder heeft Tea ook een enorme buik, niet echt vet op de rug overigens, en dan niet zo'n fraaie kont.. Maar ik laat haar denk ik wel keuren..
Verder vinden mijn ouders het ook altijd zo zielig dat mijn paarden weinig krijgen. Nu gaat het wel met de veulens in het gras, maar anders..
Mijn vader maakt geregeld opmerkingen dat ik ze laat verhongeren.. Ik zeg altijd, maar kijk eens hoe ze eruit zien!! Tja, dan ziet hij ook wel dat ze niet dun zijn.. Hij begint er nu wel wat aan te wennen en legt het ook wel eens aan anderen uit.. Maar ze kunnen inderdaad ook behoorlijk staat hinniken en langs de draad lopen alsof ze doodgaan van de honger..
Ik had ze ook een poosje in iemand anders land lopen met rantsoenpaaltjes. En die man maakte ook een opmerking dat ik ze zo weinig gaf. Toen heb ik ook gezegd, maar kijk eens naar ze dan.. En wederom gaf hij mij toen gelijk..
Maar jammer dat je ouders dan overstag gaan, ik zou daar ook niet blij mee zijn..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
@Daphne: Voor zover ik weet kun je zelf chippen en dat formulier invullen voor inschrijving in het Fjordenstamboek. Volgens mij hoeft het stamboek dat niet perse te doen. Maar ik weet wel dat het stamboek zelf altijd wel de ronde maakt, bij mensen die niet op de keuring geweest zijn. (service-like geloof ik)
Geluk is de vrucht van intens werk