Dikke poonie: zadel en conditie?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Daphne

Dikke poonie: zadel en conditie?

Bericht door Daphne » wo 23 jul 2008, 20:32

Yanneke staat nu bij een hele dikke poonie in de wei. "Vroegah" heb ik dit paardje ingereden en een hele tijd gereden dus het lijkt me leuk om haar weer een beetje op te pakken. Alleen nu dus het probleem: ze is nogal dik. Paar vraagjes: is het dan wel fair als ik er ook nog eens op ga zitten? Ze heeft al zoveel gewicht mee te sjouwen... Punt twee: er is geen enkel zadel dat haar nu fatsoenlijk past. Het zadel waar ik nu Yanneke mee rijdt heb ik 4/5 jaar geleden eigenlijk voor dikkiedik gekocht. Wanneer ze wat kilo's lichter is past het haar (waarschijnlijk) wel weer goed. Nu ligt het zadel zo:

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderste foto zie je ook goed dat ze echt veel te dik is...die nek :o

Maargoed, vinden jullie dit nog te doen? Ik vind zelf dat het zadel aan de voorkant wat zou mogen zakken, maar dat gaat nu dus niet door de vetkussen(tje)s die daar zitten. Ik heb er wel even 5 tot 10 minuutjes mee gestapt en even gedraafd en het zadel leek toen niet heel verkeerd. Ik weet ook dat het lastig beoordelen is van een foto of een zadel goed ligt of niet, maar dit moet er nog wel mee doorkunnen of vinden jullie het zadel daar van voren te hoog voor liggen en zou ik haar pijn doen?

En hoe zou ik haar weer het beste een beetje in conditie kunnen krijgen? Ik zat zelf te denken om lekker buiten wat kilometertjes te gaan maken. Haar baas gaat dat binnenkort ook weer met haar doen voor de wagen. Qua voer krijgt ze al vrij weinig. Ze staat op een aardig schrale wei en krijgt alleen dagelijks wat kuil bij. En er hangt een liksteen. Dus het is geen kwestie van voer minderen, maar flink aan het werk denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening :)
Charret

Bericht door Charret » wo 23 jul 2008, 21:09

Ik denk dat als je deze merrie zo laat gaan ze er tig maal meer last van zal hebben dan wanneer je erop stapt en het rustig aan allemaal oppakt hoor.

Pfff wat een tonnetje. Zo jammer want alleen haar benen zijn al mooi ;)

Je zou eigenlijk het zadel moeten proberen, zo van de foto is het moeilijk oordelelen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 23 jul 2008, 21:46

Ik zeg ook : aan het werk. En als je meent dat het zadel niet helemaal goed past doordat ze te dik is, begin je toch met longeren of zo?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 24 jul 2008, 07:34

Het oogt wel iets alsof het evenwichtspunt (het midden) van het zadel iets naar achter geheld ligt en daarbij inderdaad die voorboom wat ver omhoog steekt. Maar lastig oordelen met dekjes eronder en van foto, dan zie je ook niet of het zadel goed aansluit etc.
Maar bezoekje zadelmaker is denk ik geen onverstandig iets.

Verder qua training: Goed trainingsschema opbouwen, waar je rustig begint en steeds verder opbouwt. Je kunt beginnen met longeren over balkjes. Intensief, maar kun je 'even' doen. Uiteindelijk werken naar lange afstanden voor de kar inderdaad en dan is het rijden er ook zo weer bij in te pakken. (en soms even flink los laten rondrennen is ook niet altijd slecht..zijn ze toch in beweging, maar kunnen ze zelf 'bepalen' hoe.)
Geluk is de vrucht van intens werk
Mir

Bericht door Mir » do 24 jul 2008, 07:55

Misschien het zadel ietwat ietsie naar achter leggen? Komt natuurlijk ook doordat ze dik is en schoft moeilijk te beoordelen is maar 2 cm naar achter geeft al een ander beeld. Verder denk ik dat erop en lekker gaan stappen om te beginnen (paden op lanen uit) altijd goed is. En als je dan na het rijden afstapt en eens kijkt of de haren glad liggen onder het zadel weet je alweer wat meer. Maar om nou naar een perfect passend zadel te gaan zoeken bij een paard wat aardig af moet vallen lijkt me ook niet echt zinvol. Veel plezier, wat voor paardje is het qua afstamming?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 24 jul 2008, 08:18

Denk dat, aan de singel te zien, het zadel naar voren zal schuiven doordat de buik de singel naar voren dwingt.
Geluk is de vrucht van intens werk
fjordido

Bericht door fjordido » do 24 jul 2008, 09:29

phoe.. kijk je uit met spierbevangenheid met die nek???

ik zou heel rustig aan beginnen.. en kan dat ding niet op dieet ofzo?
Daphne

Bericht door Daphne » do 24 jul 2008, 10:10

Mir schreef:Misschien het zadel ietwat ietsie naar achter leggen? Komt natuurlijk ook doordat ze dik is en schoft moeilijk te beoordelen is maar 2 cm naar achter geeft al een ander beeld.
Zoals Bella zegt, het zadel kan eigenlijk niet anders dan zo omdat de vetjes onder haar buik het zo naar voren trekken...
Mir schreef: Maar om nou naar een perfect passend zadel te gaan zoeken bij een paard wat aardig af moet vallen lijkt me ook niet echt zinvol.
Nee klopt. Bovendien lag dit zadel een aantal jaar (en heel wat kilo's O:) ) geleden hartstikke goed op haar. Ze is ook niet van mij, dus wat dat betreft vind ik het ook niet aan mij om een goed passend zadel te kopen, alhoewel ik wel de enige ben die er soms op (gaat) rijd(en).
Mir schreef: Veel plezier, wat voor paardje is het qua afstamming?
Ze is een Ramiro, net als Yannes! Echt zó jammer dat Ramiro niet meer in Nederland is want alle paardjes die ik ken van hem zijn hele mooie correcte en vooral vriendelijke dieren!
fjordido schreef:phoe.. kijk je uit met spierbevangenheid met die nek???
:j
fjordido schreef:en kan dat ding niet op dieet ofzo?
Zoals ik al zei, ze staat echt in een hele schrale wei en krijgt alleen een klein beetje kuil bij voor de smaak. En er hangt een liksteen. Dus minder dan dat ze nu krijgt kan haast niet. De wei is zelfs zo kaal dat Yanneke erin afvalt (bel de krant!) en omgeweid gaat worden naar een vollere wei.
fjordido

Bericht door fjordido » do 24 jul 2008, 10:16

en hooi ipv kuil?? zo te zien zit er in kuil nog te veel voor dit beestje. die nek is echt alarmerend hoor.
het lijkt me wel een leuke uitdaging om hier lekker mee te gaan rijden. ik zou gewoon beginnen met een stapritje van een half uur en dat langzaam uitbouwen.
om dat zadel zou ik me geen zorgen maken, volgens mij zit deze spekrug heeerlijk zonder zadel ;)
Esther

Bericht door Esther » do 24 jul 2008, 15:41

Een boomloze zou wel passen, ook als ze dunner wordt, maar het is zeker geen optie om een tweedehands aan te schaffen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne

Bericht door Daphne » do 24 jul 2008, 19:23

Esther schreef:Een boomloze zou wel passen, ook als ze dunner wordt, maar het is zeker geen optie om een tweedehands aan te schaffen..
Das misschien nog wel een idee... Het ligt er alleen even aan of ik verder ga studeren (en dus geldloos ben de komende twee jaar) of dat ik ga werken. Bij optie 2 vind ik het aanschaffen van een extra boomloos zadeltje helemaal geen verkeerd idee, komt altijd wel van pas als je meerdere paarden te rijden hebt :j
Esther

Bericht door Esther » vr 25 jul 2008, 03:28

Ze passen in de breedte sowieso, het is alleen de lengte van het zadel dat soms, niet past, ze zijn vrij lang..
Op Tea ligt hij prima hoor, maar op Jeskim en Bente ligt hij niet mooi, maar die zijn sowieso vrijklein, zelf voor een fjord, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne

Bericht door Daphne » vr 25 jul 2008, 10:11

Esther schreef:Ze passen in de breedte sowieso, het is alleen de lengte van het zadel dat soms, niet past, ze zijn vrij lang..
Op Tea ligt hij prima hoor, maar op Jeskim en Bente ligt hij niet mooi, maar die zijn sowieso vrijklein, zelf voor een fjord, hihi..
Die maten die er soms bij staan, maat 1 en 2, is dat net zoiets als de inch-maat bij boomzadels? Dus maw, de maat van de derriere van de ruiter? En kan ik dan concluderen dat een maat 2 ook langer is dan een maat 1?
yvette

Bericht door yvette » vr 25 jul 2008, 10:26

Het lijkt inderdaad wat achterover te hellen (doordat de boom te smal is voor de spekschoft). Ik zou eerst kijken of je met longeren er wat kilootjes afkrijgt. Zo bouw je ook wat conditie op voordat je erop gaat zitten.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 25 jul 2008, 10:31

Of gewoon zonder zadel erop rijden? :)*
Zo kan je haar ook laten afvallen zonder dat je bang ben dat het zadel knelt.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Vera

Bericht door Vera » vr 25 jul 2008, 11:57

Op zich ligt het niet heel beroerd, een klein beetje naar achteren.
welke boom heb je er nu in dan? als je er een wijdere in kan zetten kan het misschien nog wel schelen.

het rijden heel rustig opbouwen lijkt me wel verstandig. Het is altijd beter om te bewegen dan niets te doen, dat geld vast ook wel voor een dikke pony
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » za 26 jul 2008, 01:50

Maat één is inderdaad korter dan maat twee, is je eigen kont maat..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie