Hoefijzers.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Esther

Hoefijzers.

Bericht door Esther » di 22 jul 2008, 04:42

Omdat ik wat meer met Jeskim zou willen mennen wil ik haar graag op ijzers zetten. Nu heb ik alleen nog nooit een paard op ijzers gehad en er dus totaal geen ervaring mee..

Wel weet ik dat het gladder is dat de gewone hoef. Omdat we ook nog wel eens een rondje door het bos willen crossen onder het zadel, is het dan handig om haar ook op Kalkoenen te kunnen zetten??

En heeft iemand nog dingen waar ik op moet letten, handige tips o.i.d. Want ik weet er dus niets vanaf..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 22 jul 2008, 05:12

Je kunt ook gewoon met ijzers een rondje boscrossen hoor!
Ijzers zijn wel wat gladder(bij Nan helemaal omdat ze voetjes niet goed optilt ;) ) maar met normale omgang kan dat helemaal geen kwaad.
Kalkoenen zijn mijnsinziens bijeen rondje buiten niet nodig.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 22 jul 2008, 05:54

Teon Nisko rondom ijzers had deed ik ook gewoon boscrossen hoor. En zekers weten zonder kalkoenen. Als je ook nog bv stuk over de weg moet zijn kalkoenen niet heel prettig. Tis alleen zo dat als je rondom ijzers hebt, het in de berm op gras iets gladder kan zijn met regen. Maar goed, mennen is toch vooral over straat. Nisko heeft nu alleen voor 2 ijzers en dat is onder het zadel geen enkel probleem, ook niet als het wat nattig is.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Viv

Bericht door Viv » di 22 jul 2008, 06:07

Voor boscrossen heb je echt geen kalkoenen nodig hoor, die zijn alleen nuttiog als je wedstrijden op gras rijdt.

En veel gladder zijn ijzers ook niet op de weg, dat komt pas als ze aan het eind zitten van hun looptijd dan weet je meteen dat het tijd wordt voor een nieuw setje.

Maar zou eerst zonder ijzers proberen hoor, zeker als ze ze niet gewend is. Zo snel slijten hoeven nou ook weer niet.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 22 jul 2008, 06:19

Kalkoenen mag je echt alleen onder doen als je op gras rijdt, het is echt funest voor paardenbenen om met kalkoenen op het harde te rijden!

Heb je al eens aan hoefschoenen gedacht? Ik heb Tim niet altijd rondom staan en dan pak ik wel eens hoefschoenen voor achter. Zeker als je geen galopjes pakt ( dat doe je doorgaans niet voor de wagen) blijft het goed zitten. Ik heb de equiboots geloof ik, Mirjam weet dat wel.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 22 jul 2008, 07:36

Hier worden ze wat glijeriger op schuine asvalt of klinkers wanneer ze de ijzers wat langer onder hebben zitten, maar verder redden ze zich er goed mee. Ook op het gras kunnen ze gerust een rengalopje op middendraf tonen in vrijheid, zonder weg te glijden. En buitenrijden is het ook geen enkel probleem.
(nooit met Anton gehad, niet met Sas gehad)
Geluk is de vrucht van intens werk
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » di 22 jul 2008, 09:16

Zolang je gewoon rechte lijnen crost in het bos glijden ze niet zo snel uit hoor.
Alleen als je krappe wendingen gaat galoperen of draven, zoals met een dressuurproef, heb je meer kans op uitglijden.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Vera

Bericht door Vera » di 22 jul 2008, 09:33

in het bos heb ik nooit kalkoenen in en met mennen op het gras ook niet.
maar ik laat er voor de zekerheid wel altijd gaten in zetten, want je zal net zien dat je toch een keertje die dingen nodig hebt en dan heb je geen gaten.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » di 22 jul 2008, 15:52

@ Viv, Jeskim moet wel op ijzers, vorig jaar zonder ijzers stukjes gemend, maar dan slijt er gewoon te veel af en kon ik eigenlijk maar heel weinig.. Jeskim haar hoeven groeien gewoon heel erg langzaam.

Maak me dus iets te veel zorgen over het glijen.. Heb daar met Tea nu ook wel de bibbers van gekregen..
Maar ben blij dat ik geen kalkoenen nodig ben, lijkt me weer extra kosten en werk, hihi..

Hoog dressuurwerk doe ik niet met Jes, niet eens laag eigenlijk, maar in het bos kan ze nog steeds wel eens een scherpe wending maken, hihi..

Hoefschoenen.. Weet niet.. Ik denk dat ik haar in de winter toch niet op de ijzers laat, dan men ik sowieso minder, dus moet dat wel lukken.. Rijden is dan ook warmer..

Kunje ze eigenlijk in de winter aflaten?? Toen ik mijn KWPN van de ijzers haalde heeft ze een hele poos voorzichtig gelopen.. Heb ik dat dan de hele winter misschien ook bij Jes??

Wederom bedankt voor de tips en adviezen!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 22 jul 2008, 16:25

Ilonk heeft het grootst deel van haar (endurance) wedstrijdkilomters op ijzers gemaakt. Nooit met kalkoenen gereden, we rijden op ontzettend veel verschillende soorten terrein. Ook heuvelaf op asfalt in draf, gaat prima, als je maar voorzichtig bent. En inderdaad oudere ijzers glijden eerder.

Ilonk staat van maart/april tot oktober op ijzers en dan de winter niet. Haar hoeven groeien niet goed genoeg voor jaar rond ijzers. Ilonk moet dan wel op hoefschoenen lopen in de winter, als je die zonder ijzers ziet lopen (op ongelijk opgevroren of stenig terrein) schieten je ogen vol tranen, ziet er niet uit. Maar Ilonk heeft dus écht hele dunnen voetzolen, wie weet is dat bij Jeskim anders en valt het mee hoor.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 23 jul 2008, 07:31

Sas heeft wel altijd weer een gewennings en uithardingsperiode nodig als ze van de ijzers af is. Maar dan zorg ik dat ik maar kleine stukjes op het harde loop en kiezeltjes e.d. vermijd. Dan is het vaak vrij snel goed.
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 23 jul 2008, 09:21

Ik heb Imka nu negen jaar en ze heeft op 1½ jaar na altijd op ijzers gestaan. Ze heeft nooit meer gegleden als mn andere paardje zonder ijzers. En ik ben ook twee keer met haar op vakantie geweest op de veluwen en daar heb ik ook nooit last gehad (en toen was het helaas ook erg nat de eerste keer)

Mijn ijzers worden wel glad idd tegen de tijd dat ze opraken maar ja dan bel ik maar snel de hoefsmid!

Wat nog wel zo is, Imka heeft ook van die langzaam groeiende hoeven ik moet dan echt rekening houden met hoevaak ik de weg op ga aangezien ze anders dr ijzers na 4 weken er al doorheen gelopen heeft en ze na 7 weken eigenlijk qua hoef nog niet aan de beurt is... Er kan dan ook vaak maar heel weinig afgehaald worden.

Succes met je beslissing, ik zou niet meer zonder ijzers willen hoor!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Suus

Bericht door Suus » wo 23 jul 2008, 15:48

Ik heb ook een probleem met slecht groeiende hoeven. Morris staat daarom al 8 weken 'op rust'. Ik heb nu schoenen, easyboots, morgen passen! Als dat werkt blijven de ijzers er achter af en probeer ik ze er voor ook af te halen. Ik heb toch problemen met scheuren en korte hoeven, nagelgaten waardoor de hoeven brokkelen e.d. Maar verder zijn ijzers wel fijn. Morris glijdt alleen al na één week! Ik heb altijd wydia-puntjes, dat werkt redelijk en is nauwelijks duurder.
Morris, mijn superfjord!
fjordido

Bericht door fjordido » wo 23 jul 2008, 15:54

nou ik vind het echt zonde om ijzers onder gezonde hoeven te slaan..
geef mij ook de easyboots maar!!

(el jij hebt geen equiboots dat zijn ook easyboots)
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 23 jul 2008, 16:36

Ligt er denk ik aan wat je met je paard wil of het zonde is of niet. Als je de echt lange endurance wedstrijden wilt rijden trainen ontkom je er gewoon niet aan. EB's zijn prima hoor maar als ik mag kiezen dan komen er gewoon ijzers onder, veel makkelijker.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » wo 23 jul 2008, 17:34

Ik heb speciaal voor mennen easyboots gekocht.
Orlinde's hoeven groeien ook niet hard en slijten teveel met mennen.
Verder loopt ze gewoon op blote voeten (alles onder het zadel en in de wei natuurlijk). Nooit geen gedoe met brokkels en nagelgaten in de hoeven... heerlijk.

Enne... met 3x beslaan heb je je geld van de easyboots er al uit. Ik zou het gewoon proberen. Je kunt ze altijd weer verkopen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » wo 23 jul 2008, 18:21

Ik hoorde vaak zoveel van die slechte verhalen over hoefschoenen, dat de hoefballen rauw werden en dat ze uit gingen.
Welke zijn goed dan als ik dat wil overwegen??
En hoe lang gaan ze mee?
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 23 jul 2008, 18:55

Easyboots zijn echt heel goed!
Ik heb met Ilonk's eerste paar ruim over de 5000 km gereden, maar ik kwam er zowat niet mee op de weg.
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 23 jul 2008, 22:11

Ik heb altijd wydia-puntjes, dat werkt redelijk en is nauwelijks duurder
Dit schijnt heel slecht te zijn voor de paardenbenen. Ik moest ze er meteen afhalen van mijn dierenarts toen Imka iets aan dr pees mankeerde. En ook mijn hoefsmid zegt het zelf dat dit funest is voor de benen omdat ze de klappen helemaal niks opvangen,
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie