bitloos hoofdstel

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » wo 16 jul 2008, 18:13

Cindy+Uniek schreef:en je beter geen gekruisde teugels kan nemen :n
Hoe bedoel je dit??
De teugels zitten toch altijd gekruisd ? :o?
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Charret

Bericht door Charret » wo 16 jul 2008, 20:55

Volgens mij niet bij een hackmore en een side-pull.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
carola

Bericht door carola » do 17 jul 2008, 21:19

een hackmore heeft wel een veel hardere inwerking dan de dr cook hoor.
doordat de teugels gekruisd zitten (onder het hoofd) duw je het hoofd in de juiste richting ipv het alleen te trekken.

idd, hoe breder de neusriem hoe zachter de inwerking.

maar wat is de reden dat je beter geen gekruisde teugels kan nemen?
Charret

Bericht door Charret » vr 18 jul 2008, 07:28

Dat snap ik ook even niet..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
saskia
Moderator

Bericht door saskia » vr 18 jul 2008, 10:45

bij pics plaza staat een topic van Sjors aan het werk.
hier heeft hij het onderste hoofdstel om :)*
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 18 jul 2008, 15:24

nee lang niet alle bitloze hoofdstellen hebben gekruiste teugels!!!

ik moet stelling naar binnen vragen met mijn binnenhand en als de teugels dan gekruist zitten trek je als het ware aan de buitenkant zeg maar.....

wij geven op dit moment vrij overdreven hulpen, dus naar links is links en naar rechts is rechts.... dan komt het lekker in de war als de teugels andersom bevestigd zitten...

verder weet ik er absoluut niets van, dit wordt mij aangeraden en leek mij zelf ook het meest logisch....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
carola

Bericht door carola » za 19 jul 2008, 07:07

als je aan de linker teugel trekt, dan duw je zijn hoofd vanaf de rechter kant.
snap je?
kan het niet zo goed uitleggen zo denk.
Esther

Bericht door Esther » za 19 jul 2008, 09:54

Is het niet zo dat je het paard als ware de goede kant op leidt door druk en die hulpen worden dan steeds subtieler naarmate het paard het beter begrijpt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » za 19 jul 2008, 10:20

Cindy+Uniek schreef:ik moet stelling naar binnen vragen met mijn binnenhand en als de teugels dan gekruist zitten trek je als het ware aan de buitenkant zeg maar.....

wij geven op dit moment vrij overdreven hulpen, dus naar links is links en naar rechts is rechts.... dan komt het lekker in de war als de teugels andersom bevestigd zitten...

verder weet ik er absoluut niets van, dit wordt mij aangeraden en leek mij zelf ook het meest logisch....
Degene die jou dit heeft wijsgemaakt is dus niet bekend met het EV systeem das wel duidelijk.

Ik rij al jaar of 7 bitloos met het hoofdstel van emiel voest in alle diciplines (dressuur, springen, endurance en western), met de gekruiste teugels. Daar zit een fylosofie achter en nog heel leertraject voor, voor je uberhaupt met zo'n hoofdstel gaat rijden.
Het paard leert al vanaf het begin ( met het leerhalster) te wijken voor druk eerst aan de hand, daarna ohz, zo ook met het hoofdstel. Ten eerste trek je niet en geef je geen overdreven hulpen omdat je hele lichaam mee moet doen. Door je linkerteugel aan te nemen krijgt het paard rechts druk en wijkt dus naar links omdat je lichaam ook meedraait naar links. Rechts is het anderom natuurlijk.
Er raakt dus niks in de war hoor, paard reageert precies op wat hem gevraagd wordt. Wijken voor druk.

Je ziet bij paarden die zo'n hoofdstel omkrijgen ook meteen welke ruiter snapt wat de bedoeling ervan is en welke niet. Je kunt ook niet zomaar wegrijden met zo'n hoofdstel als je niet weet hoe of wat, dat wordt vaak vechten. Hoofdstel krijgt de schuld, gaat de kast in, paard krijgt weer bit in. Maar ook hier zijn de hulpen zo zacht als de hand van de ruiter.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 19 jul 2008, 14:30

Viv schreef:
Cindy+Uniek schreef:ik moet stelling naar binnen vragen met mijn binnenhand en als de teugels dan gekruist zitten trek je als het ware aan de buitenkant zeg maar.....

Degene die jou dit heeft wijsgemaakt is dus niet bekend met het EV systeem das wel duidelijk.

Ik rij al jaar of 7 bitloos met het hoofdstel van emiel voest in alle diciplines (dressuur, springen, endurance en western), met de gekruiste teugels. Daar zit een fylosofie achter en nog heel leertraject voor, voor je uberhaupt met zo'n hoofdstel gaat rijden.
Het paard leert al vanaf het begin ( met het leerhalster) te wijken voor druk eerst aan de hand, daarna ohz, zo ook met het hoofdstel. Ten eerste trek je niet en geef je geen overdreven hulpen omdat je hele lichaam mee moet doen. Door je linkerteugel aan te nemen krijgt het paard rechts druk en wijkt dus naar links omdat je lichaam ook meedraait naar links. Rechts is het anderom natuurlijk.
Er raakt dus niks in de war hoor, paard reageert precies op wat hem gevraagd wordt. Wijken voor druk.

Je ziet bij paarden die zo'n hoofdstel omkrijgen ook meteen welke ruiter snapt wat de bedoeling ervan is en welke niet. Je kunt ook niet zomaar wegrijden met zo'n hoofdstel als je niet weet hoe of wat, dat wordt vaak vechten. Hoofdstel krijgt de schuld, gaat de kast in, paard krijgt weer bit in. Maar ook hier zijn de hulpen zo zacht als de hand van de ruiter.
'trekken' was gewoon even makkelijk bedoeld als overdreven voorbeeld van 'naar links of naar rechts vragen'
en ik zeg ook niet dat JIJ overdreven hulpen moet geven of wie dan ook, IK rijd momenteel met het AdB systeem met vrij overdreven hulpen ;) wij 'vragen' uniek met de rechterteugel naar rechts te buigen/stellen en zo ook linksom..... als ik dan een teugel heb waarbij ik rechts vraag om rechterstelling terwijl ik dan aan links 'duw' lijkt mij dat erg verwarrend.....

in hoeverre zij er wat van weet heb ik geen flauw idee van.... maar als ik uberhaupt een keer op bitloos over wil zou ik zowiezo voor een gaan waarbij de teugels niet gekruist zitten........
Esther

Bericht door Esther » za 19 jul 2008, 16:28

Het hangt natuurlijk ook van de optoming af hoe je er mee rijdt.
Een hackamore is heel anders dan zo'n kruislings bitloos hoofdstel..

Maar het werkt wel zo dat je eerst wel wat meer druk moet geven, en dan worden de hulpen steeds subtieler.
Tenminste bij Parelli.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
carola

Bericht door carola » di 22 jul 2008, 20:55

ik heb gewoon het hoofdstel aangedaan en kon er zo mee weg rijden.
heb me natuurlijk wel eerst verdiept in bitloze hoofdstellen en heb de juiste (voor mijn gevoel) eruit gekozen.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » wo 23 jul 2008, 06:46

Cindy, als ik bitloos rij met m'n gekruiste-teugel-hoofdstel en bijv rechterstelling vraag dan gaat dan prima hoor. Ik geloof echt niet dat het verwarrend voor je paard is om dan links druk te krijgen... Wijken voor druk in het algemeen, is voor paarden toch juist iets heel logisch. Bovendien zoals Viv zegt, je geeft de hulp niet alleen met je handen maar zeker ook met de rest van je lijf, m.i. bestaat er dan voor je paard geen twijfel over wat je bedoeling is :)
En, stel je gaat met een stalhalster rijden en je knoopt de teugels gewoon aan de zijkanten vast. Neem rechts aan en het halster zal ook links tegen hoofd/wang druk geven ;) Qua bitten werkt een D- of kneveltrens met hetzelfde idee.
Ben benieuwd met welk type bitloos hoofdstel je evt zou willen gaan rijden?
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 23 jul 2008, 11:20

Klijntje schreef:Cindy, als ik bitloos rij met m'n gekruiste-teugel-hoofdstel en bijv rechterstelling vraag dan gaat dan prima hoor. Ik geloof echt niet dat het verwarrend voor je paard is om dan links druk te krijgen... Wijken voor druk in het algemeen, is voor paarden toch juist iets heel logisch. Bovendien zoals Viv zegt, je geeft de hulp niet alleen met je handen maar zeker ook met de rest van je lijf, m.i. bestaat er dan voor je paard geen twijfel over wat je bedoeling is :)
En, stel je gaat met een stalhalster rijden en je knoopt de teugels gewoon aan de zijkanten vast. Neem rechts aan en het halster zal ook links tegen hoofd/wang druk geven ;) Qua bitten werkt een D- of kneveltrens met hetzelfde idee.
Ben benieuwd met welk type bitloos hoofdstel je evt zou willen gaan rijden?
ja daar zit ook wel wat in ja :j
ik heb me er nogniet in verdiept dus heb geen idee... maar bij een gewoon hoofdstel zitten je teugels tenslotte ook niet gekruist?! lijkt mij gewoon prettiger/handiger!
Plaats reactie