Ribbels op de hoeven
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ribbels op de hoeven
Dakota heeft sinds hij op de wei staat op alle 4 zijn hoeven ribbels zitten, de dierenarts zegt dat het trauma van buitenaf kan zijn maar dat lijkt me sterk op alle 4 zijn hoeven. Het kan ook verandering van voeding zijn, ik denk ook dat dat de reden is, hij is van stal (voeding brokken en hooi) zo geleidelijk op een rijke wei gegaan, de vraag is alleen gaan die ribbels ook nog weg? Groeien die eruit?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Dit heb ik even een site geplukt:
Interessant is te zien hoe de stofwisseling invloed heeft op de hoorngroei.
Soms zie je een ribbel op de hoefwand ontstaan. Deze ribbel toont aan dat er iets in de voeding was veranderd waardoor er slechter hoornmateriaal was gekweekt.
Je ziet altijd in de geschiedenis. Daar is de hoef in feite een beetje ingezakt geweest en moesten er meer cellen opeen gestapeld worden om de stevigheid te behouden (het gewicht van het paard veroorzaakte deze noodzakelijkheid).
Interessant is te zien hoe de stofwisseling invloed heeft op de hoorngroei.
Soms zie je een ribbel op de hoefwand ontstaan. Deze ribbel toont aan dat er iets in de voeding was veranderd waardoor er slechter hoornmateriaal was gekweekt.
Je ziet altijd in de geschiedenis. Daar is de hoef in feite een beetje ingezakt geweest en moesten er meer cellen opeen gestapeld worden om de stevigheid te behouden (het gewicht van het paard veroorzaakte deze noodzakelijkheid).
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Die ribbels groeien gewoon uit de hoef.
Afhankelijk van zijn hoefgroei duurt dat een klein jaartje voordat de hoef 'gewisseld' is meen ik.
Bij veulens/jaarlingen zou je denken dat die ribbels wel 'gewoon' zijn. Ze gaan van veulenmelk over op gras & melk en daarna worden ze zelfstandig en moeten ze zelf gaan groeien op gras, hooi & brok.
Afhankelijk van zijn hoefgroei duurt dat een klein jaartje voordat de hoef 'gewisseld' is meen ik.
Bij veulens/jaarlingen zou je denken dat die ribbels wel 'gewoon' zijn. Ze gaan van veulenmelk over op gras & melk en daarna worden ze zelfstandig en moeten ze zelf gaan groeien op gras, hooi & brok.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ik weet bijna zeker dat het van de voeding komt, want tot het moment dat hij de wei op ging in april had hij het niet, maar goed als het er maar weer uitgroeit en belangrijker nog, geen kwaad kan!
† I'ts better to have loved and lost them...
Je ziet het vaak bij paarden die op een gegeven moment van land naar stal gaan of juist andersom. Verandering van voeding.
Het zal door het goeien van de hoef en slijten steeds verder naar onder schuiven. En daarna gewoon afbekapt worden.
Het zal door het goeien van de hoef en slijten steeds verder naar onder schuiven. En daarna gewoon afbekapt worden.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
ik heb altijd geleerd dat paarden ribbels kregen op hun hoeven als ze ergens te kort van hebben gehad of dat ze ziek zijn geweest oid.
Bij Dewi heb ik het niet gezien (en bij alle andere veulens die wij hebben gehad ook niet)
Maar het groeit wel weg en dan zie je er niets meer van.
Bij Dewi heb ik het niet gezien (en bij alle andere veulens die wij hebben gehad ook niet)
Maar het groeit wel weg en dan zie je er niets meer van.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo