Hoe kun je zien of een pony drachtig is?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Hilly
Contacteer:

Hoe kun je zien of een pony drachtig is?

Bericht door Hilly » vr 04 jul 2008, 08:57

"Rare" vraag: hoe kun je zien of je pony drachtig is als je niet scant?
Ik neem aan dat de hengstigheid dan wegblijft? Of hoe werkt dat?
Ik vraag het omdat Frits (minishet) een week of 4 geleden getracht heeft om Pleun (maxishet) te dekken maar hij kon er niet bij. De telescoop kon niet langer uitgedaan worden, zeg maar. Maar ik weet dat beesten heel inventief zijn als ze willen dat het gebeurt, duszzzzzz
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
yvette

Bericht door yvette » vr 04 jul 2008, 09:10

Scannen of opvoelen. Hengstigheid kan ook uitblijven om andere redenen, of je kan het gemist hebben (niet elke merrie is even duidelijk hengstig).
Wil je wel adviseren het te laten nakijken zodat je weet of je de merrie anders moet voeren, en natuurlijk moet je ze nu uit elkaar halen, want inderdaad: waar een wil is, is een weg... :D
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Hilly
Contacteer:

Bericht door Hilly » vr 04 jul 2008, 09:17

Ze zijn inmiddels uit elkaar gehaald hoor, al de dag erna. Maar ja, er is maar een zaadje nodig. Volgens mij zijn ze zelfs in staat om een schep uit de schuur te halen en een gat te graven om in te gaan staan.
Ze was de vorige keer zeer duidelijk hengstig maar toen stond Frits er dus en dat was een hengst die natuurlijk heeeeeeeel veel aandacht aan haar gaf door enorm heen en weer te dribbelen en zichzelf te showen.

Wellicht toch maar scannen.
'NO FJORD, NO GLORY'
Vera

Bericht door Vera » vr 04 jul 2008, 10:43

of nog even afwachten. als je haar nog een keertje hengstig ziet hoeft dat natuurlijk niet. Als je haar niet hengstig meer ziet zou ik haar over een paar maanden laten voelen, dan weet je het zeker.
Omdat je niet perse een veulen wilt hoef je niet perse te scanen, dat doe je omdat je zo veel mogelijk kansen wilt en de merrie dan ook gelijk weer bij de hengst kan doen. Dus even afwachten en bij uitblijven hengstigheid even op laten voelen is prima te doen, dat kan je dan eventueel gelijk met bv de enting laten doen zodat je wat kosten uitspaart.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » vr 04 jul 2008, 11:20

En ik heb ook wel eens gehoord dat je bij paarden ook een gewone mensenzwangerschapstest (met urine) kan doen. Nooit uitgeprobeerd eigenlijk.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Viv

Re: Hoe kun je zien of een pony drachtig is?

Bericht door Viv » vr 04 jul 2008, 13:17

Hilly schreef:"Rare" vraag: hoe kun je zien of je pony drachtig is als je niet scant?
I
Op de kop houden en goed schudden, als je wat hoort rammelen zit er een veulentje in _O- *sorry ben melig*
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 04 jul 2008, 15:39

Zou toch maar laten scannen. Marre van mij ging voor een toyhorse op de grond liggen zodat hij erbij kon, toen was het telescoopje ineens wel lang genoeg.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Hilly
Contacteer:

Bericht door Hilly » vr 04 jul 2008, 15:41

Yeah, ik laat haar toch maar scannen.
Ben erg benieuwd. Het zijn twee stamboek shets die samen gepaard (haha, leuke woordspeling) hebben en als het gelukt is, lijkt het me stiekem wel erg leuk.
'NO FJORD, NO GLORY'
Plaats reactie