Hoi,
Imka staat nu ongeveer twee weken op het land op onze nieuwe lokatie. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin al kost het mij lichamelijk ontzettend veel energie. Gewoon weg omdat ik vier weken terug nog op de operatie tafel lag en nu al weer iedere dag bij mijn paardje te vinden ben. Met Imka daar in tegen gaat het ook niet zo lekker. Dwz het gaat super op het land, ook lichamelijk zit ze prima in dr vel toppie zelfs. Maar nu komt het als wij willen borstelen en opzadelen is ze toch een partij gestresst. Echt niet normaal, dit is ook iets wat je van Imka niet zou verwachten eigenlijk. Nu weet ik het is pas 14 dagen maar was zou dat dan zijn. Is dit iets van ik heb het niet naar mijn zin. Of kan het zijn dat het met Hosta toch niet zo klikt als dat wij denken aangezien Hosta erg duidelijk de baas is en Imka dat zo eng vind. Dit is natuurlijk extra aanwezig als wij er zijn. Misschien is het een idee zit ik nu meteen te denken om niet meer te voeren uit de hand als wij komen want meestal krijgen ze een appel of boterham van ons. En dan is Hosta erg boos op Imka. Maar goed ik hoop dat dit nog wel over gaat. Hoe is dat bij jullie was dit ook zo met de overgang van stalpaard naar weidepaard.
En nog wat, hoe zit het met de hoeven van jullie paardje. Hoe doen jullie dat als het buiten erg nat is. Zijn er onder jullie paarden ook die met ijzers altijd in het land staan. Imka heeft dr ijzers namelijk echt nodig ze is al twee keer hoefbevangen geweest en dr hoefbeentje is iets gekanteld dus dat levert pijn op bij lopen op harde ondergrond. En aangezien het weiland natuurlijk niet te rijden is word dat moeilijk. Er is bij ons aan het eind van de straat een manege waar ik wil gaan vragen of het mogenlijk is dat we daar in de bak kunnen komen rijden. Dit zou ideaal zijn. Want sinds dat wij weg zijn op onze oude stal zijn Imka dr pezen weer helemaal dun. Ik denk dat het door de hitte kwam die het zand afgaf dat was echt onwijs warm en dan met die overgang ineens...
Maar goed mijn vraag is dus, hoe doen jullie dat met jullie paardjes in de winter en natte periode's. En hoe lang moesten jullie paarden wennen aan een nieuwe omgeving en liepen ze jou dan ook omver met druk doen? Of zou dit een teken zijn van dat ze het niet naar dr zin heeft. Ik zelf heb namelijk wel het idee dat ze het naar dr zin heeft...
Het is moeilijk...! Je zou denken een "vrij" is een blij paard
Paarden zomer en winter op het land hoe gaat dat bij jullie?
- nancy imka
Over druk zijn, dat weet ik niet. Omdat ik Fjordy niet anders heb gekend dan 'weidepaard'.
Hier staan ze ook altijd in de wei. Ik rij alleen in de wei als het super droog is, omdat ik niks kapot wil lopen. Met slecht weer rij ik dus ook altijd buiten, in de winter dus altijd eigenlijk
. Hij stond met slechte weer op ijzers, en dat ging prima eigenlijk. Alles bleef er onder zitten, en zat niet vast in de modder.
Hier staan ze ook altijd in de wei. Ik rij alleen in de wei als het super droog is, omdat ik niks kapot wil lopen. Met slecht weer rij ik dus ook altijd buiten, in de winter dus altijd eigenlijk

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Een gestresst paard tijdens het borstelen/opzadelen kan ook in verband staan, met dat ze graag bij haar weidegenootjes is.
Sas kan het ook enorm en heeft nog nooit anders gedaan, zodra een ander paard haar verliet was het stressen. Door negeren en routinematig bezig zijn wordt dit vanzelf beter.
Hier staan de paarden met ijzers gewoon in het land. Dag en nacht, jaarrond. Hooguit in hartje winter niet. Ook modder, regen, droogte...maakt niet uit. Sommige paarden lagen ze dan zo af, anderen was het geen probleem. Per paard verschillend. Heeft Imka speciaal beslag ivm haar hoefbevangenheid?
Sas kan het ook enorm en heeft nog nooit anders gedaan, zodra een ander paard haar verliet was het stressen. Door negeren en routinematig bezig zijn wordt dit vanzelf beter.
Hier staan de paarden met ijzers gewoon in het land. Dag en nacht, jaarrond. Hooguit in hartje winter niet. Ook modder, regen, droogte...maakt niet uit. Sommige paarden lagen ze dan zo af, anderen was het geen probleem. Per paard verschillend. Heeft Imka speciaal beslag ivm haar hoefbevangenheid?
Geluk is de vrucht van intens werk
- nancy imka
Nou niet echt speciaal beslag ofzo, maar dr hoeven zijn niet echt van goeie kwaliteit. Ik geef al kerabol door dr voer bij om dit toch te stimuleren (dit is biotine met nog wat meer erdoorheen) Voor staat ze wel op ijzers met dubbele lippen waarom ik heb geen idee dit is ook nog niet zo heel lang. Maar verder niet echt speciaal, dit heeft ze wel gehad maar dat is langzaam aan steeds meer weer normaal geworden.Bella schreef:Een gestresst paard tijdens het borstelen/opzadelen kan ook in verband staan, met dat ze graag bij haar weidegenootjes is.
En met dat stressen ik weet het niet hoor, vandaag was ze weer de rust zelf. En het is ook niet zo dat ze uitelkaar gehaald worden want we staan naast elkaar te borstelen. Gister stond ze in het tuig buiten het hek en Hosta nog bij het stalletje en toen stond ze weer als een makke beer voor de kar...
Ik hoop maar dat het gewoon wennen is.
Wij gaan trouwens wel kijken of het een mogenlijkheid is om rond het stalletje te gaan straten zodat we het daar rondomheen kunnen verharden dat mocht het niet kunnen in het land staan ze in ieder geval droog
Kobus en Ollie waren direct thuis toen we ze hier loslieten twee jaar geleden. Die hadden elkaar nog en dus was het goed. En ja, er was gras, dus al het andere was minder interessant.
Hier lopen ze eigenlijk het hele jaar op de wei. Alleen in het voorjaar (rond januari/februari) is het hier wat natter (goede zandgrond) en dus lopen ze dan in de rijbak (25x50) samen te klooien/eten.
Alleen Oliver loopt op ijzers (muv winter) en die loopt dan dus ook gewoon met ijzers op de wei.
Eea is gewoon heel afhankelijk van je grond. Kijk of alles het kan hebben. Wordt het natter, reserveer daar een stuk voor dat ze gewoon helemaal aan bagger mogen lopen, dat je in drogere tijden iets rechttrekt etc etc. en waar je evt in kan rijden als buiten rijden niet echt een optie is.
Dan kan je de rest van de wei gewoon goed houden voor begrazing.
Hier lopen ze eigenlijk het hele jaar op de wei. Alleen in het voorjaar (rond januari/februari) is het hier wat natter (goede zandgrond) en dus lopen ze dan in de rijbak (25x50) samen te klooien/eten.
Alleen Oliver loopt op ijzers (muv winter) en die loopt dan dus ook gewoon met ijzers op de wei.
Eea is gewoon heel afhankelijk van je grond. Kijk of alles het kan hebben. Wordt het natter, reserveer daar een stuk voor dat ze gewoon helemaal aan bagger mogen lopen, dat je in drogere tijden iets rechttrekt etc etc. en waar je evt in kan rijden als buiten rijden niet echt een optie is.
Dan kan je de rest van de wei gewoon goed houden voor begrazing.