wat heb je allemaal nodig om je paard op het land te houden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

wat heb je allemaal nodig om je paard op het land te houden

Bericht door nancy imka » wo 07 mei 2008, 14:47

Hey,

Voor het eerst in mijn leven gaat Imka naar een andere stal waar ze alleen een stukje land hebben en een schuilstalletje. Verder hebben we er niks. Er zit heel dichtbij een manege dus rijden zou daar kunnen al rij ik liever gewoon buiten.

Nou vroeg ik mij af of jullie konden helpen met een "boodschappenlijstje" te kunnen maken met wat we nodig hebben.

Zelf hadden we al bedacht:

* schrikdraad maar dat heb ik
*stroomdraadpaaltjes
*handvaten voor schrikdraad
*schrikdraad apparaat

Iets voor het najaar
*stro (al denken we er over om zaagsel of vlas in de stal te doen dat kunnen we per keer kopen en mee nemen in mijn auto stro moet je dan echt per zo veel kopen en laten brengen het is alleen wel even uitproberen wat zijn jullie ervaringen)
* hooi we willen als het even kan van het land af kopen gezien dit goedkoper is

Hoe doen jullie dit qua rijden met je paardje. In de winter heb je natuurlijk niet de mogenlijkheid om dr binnen te zetten als ze warm zijn. Is dit een probleem als ze zelf ook kunnen kiezen...? Zulk soort tips wil ik gewoon weten. Er komt van alles in mn hoofd langs vind het echt spannend voor het eerst echt zelf verantwoordelijk voor mijn paardje heb er echt zin in :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 07 mei 2008, 14:57

Ik zou inderdaad zorgen dat je een goede omheining hebt. Staat er al wel wat? Of moet je echt alles nog plaatsen? Ik zou alleen maar paaltjes en lint gebruiken voor het verzetten van een lintje zodat ze niet teveel gras op een dag krijgen. Rondom zou ik wel een degelijke omheining willen hebben. Ik weet niet of je de beschikking hebt over een automatische drinkbak? Wij hadden een oude vleesbak als waterbak en daar ging ruim 100 liter in, die was echt ideaal. Ik vind speciekuipen niet zo handig als drinkbak. Die van ons knikkerden een speciekuip altijd om. Een ander goed alternatief is een oude badkuip.
Wij hebben afgelopen winter eigenlijk helemaal geen bodembedekking in de stal gehad. Ze liepen gewoon op het beton. Maar ze hadden wel altijd de bak om droog in te kunnen liggen. We hebben 2x de stal gevuld met vlas toen het te nat was om buiten droog te kunnen liggen.

Qua rijden in de winter, als het regent en je paard gaat in de blubber liggen dan is het lastig schoon krijgen natuurlijk. Ik reed dan gewoon niet. Dat kan je natuurlijk oplossen door er een (regen)deken op te leggen. Dan blijft het gedeelte van het zadel wel schoon en droog, alleen bij de singel moet je dan even extra poetsen. Ik zorgde er na het rijden voor dat hij goed was afgekoeld. Met een wintervacht betekent dat dus extra lang stappen. Ik heb het nooit als lastig ervaren maar je moet er wel even goed de tijd voor nemen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 07 mei 2008, 15:03

Marijke&Rosco schreef:Ik zou inderdaad zorgen dat je een goede omheining hebt. Staat er al wel wat? Of moet je echt alles nog plaatsen? Ik zou alleen maar paaltjes en lint gebruiken voor het verzetten van een lintje zodat ze niet teveel gras op een dag krijgen. Rondom zou ik wel een degelijke omheining willen hebben. Ik weet niet of je de beschikking hebt over een automatische drinkbak? Wij hadden een oude vleesbak als waterbak en daar ging ruim 100 liter in, die was echt ideaal. Ik vind speciekuipen niet zo handig als drinkbak. Die van ons knikkerden een speciekuip altijd om. Een ander goed alternatief is een oude badkuip.
Wij hebben afgelopen winter eigenlijk helem Ze liepen gewoon op het betonaal geen bodembedekking in de stal gehad. . Maar ze hadden wel altijd de bak om droog in te kunnen liggen. We hebben 2x de stal gevuld met vlas toen het te nat was om buiten droog te kunnen liggen.

Qua rijden in de winter, als het regent en je paard gaat in de blubber liggen dan is het lastig schoon krijgen natuurlijk. Ik reed dan gewoon niet. Dat kan je natuurlijk oplossen door er een (regen)deken op te leggen. Dan blijft het gedeelte van het zadel wel schoon en droog, alleen bij de singel moet je dan even extra poetsen. Ik zorgde er na het rijden voor dat hij goed was afgekoeld. Met een wintervacht betekent dat dus extra lang stappen. Ik heb het nooit als lastig ervaren maar je moet er wel even goed de tijd voor nemen.
Staat er al wel wat
Ja er staat zeker wel wat, maar aangezien Imka dr verleden met haar bevangenheid wil ik in de hand kunnen houden wat ze wel en niet eet. En langs de omheining willen we een stroomdraad spannen omdat Hosta nogal jeukerig is en graag schuurd dus zou het fijn zijn als ze dat niet deed :D
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een automatische drinkbak?
Wij hebben twee spacie bakken ze staan er nu ook al mee in de paddock en gooien er niet mee tot op heden dus dit is wat dat betreft te doen. Alleen zetten we er dan wel twee neer omdat het nu dag en nacht word ipv alleen overdag maar die hebben we toch al
Ze liepen gewoon op het betonaal geen bodembedekking in de stal gehad. . Maar ze hadden wel altijd de bak om droog in te kunnen liggen
Wij hebben verder helemaal niks daar, alleen een stal(letje) echt net aan voor twee paarden en verder weiland dus dan is het wel lekker om iets aan bodembedekking erin te hebben. Maar wij dachten stro gaan ze doorheen lopen blijft hangen komt naar buiten en geeft zo'n zooi.
Hoe is dit met vlas?
Het is alleen al voor mij makkelijk te halen met de auto... en kosten delen we en het is de bedoeling dat ze toch niet dag en nacht erin staan alleen om even te liggen/schuilen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » wo 07 mei 2008, 18:01

Heb je van die hoekpotjes? En dubbele poortgreepogen zij heel handig..
Ben vandaag net inkopen gaan doen voor mijn omheining. Moet een dubbele rij maken om de veulens er in te houden..

Ik gebruik speciekuipen en die blijven doorgaans goed staan. Het land achter de stal is voorzien van automatische drinkbakjes.

Vaak heb je in van die zaken een heel assortiment aan dat soort zaken. Heel veel van Gallagher, maar die zijn nogal duur, eigen merk is net zo goed!!

Een goede omheinig aan de buitenkant is wel gewenst, gewoon stevige hoekpalen. Voor de stripbegrazing kun je dan van die rantsoenpaaltjes gebruiken.

Als je zorgt dat er goed stroom op staat is dat wel te doen..

Edit, van die schroefpotjes zijn ook erg handig.. Wel opletten dat je met een punt hebt zodat ze zichzelf erin vast draaien en niet die waarbij je moet boren e.d. heb ik vandaag gezien en ik had die bijna per ongeluk meegenomen..

Schrok er van hoe duur dat Cord was.. Laat maar, ik gebruik wel wat anders.. Jemig 81 euro voor 200 meter.. Staat wel mooi ,maar is het me niet waard..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 07 mei 2008, 20:33

Ik heb weer lekker getypt vanmiddag zie ik al...:D

Als er al een goed omheining omheen zit dan is het een eitje natuurlijk. Je kan inderdaad om de kanten paaltjes zetten met een extra draadje. Wij gebruikten altijd blauwe prikpaaltjes. Die zijn een stuk goedkoper en bij ons bleven ze er prima achter. Bij ons werkte een stoeptegel in de speciekuipen zelfs niet...maarja het was ook een stel lomperd bij elkaar.
Gallagher is inderdaad schreeuwend duur. Wij hadden wel de isolatoren van Gallagher met rubbertjes ertussen. Verder hadden we overal breed lint. Je moet het wel eens in de zoveel tijd strak trekken want na een bui en veel wind wilde het nog wel eens slap gaan hangen.
Vlas is ideaal omdat je het en makkelijk kan halen en je mestvolume is veel kleiner dan bij stro. Als het net ligt dan lopen ze wel het een ander naar buiten maar als je een beetje pot valt dat reuze mee. Wij hebben ook wel eens een pallet vlas laten brengen als de pakken heel zijn dan kan je het gemakkelijk buiten laten liggen dan zit je niet steeds met het moeten halen. Dat is misschien ook nog een optie.
Esther

Bericht door Esther » wo 07 mei 2008, 21:15

Dat lint vind ik waardeloos, gaat zo slap hangen, moet je het weer aantrekken, doe mij maar gewoon een draad..

En over de poortgrepen.. Die met een veer lijken heel handig, maar die lubberen zomaar uit, de simpelen zijn het beste..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 07 mei 2008, 21:42

- stevige omheining! Voor zonebeweiding kun je plastic spul gebruiken, maar gebruik voor rondom alsjeblief degelijk spul!! Gallagher is heel duur, maar ook gewoon heel goed. Kijk en vergelijk goed voor je aankoopt! Kijk vooral goed of je schrkapparaat groot genoeg is voor de lengte draad die je krijgt.
- stevige drinkbakken (wellicht is automatisch een optie?)
- balen vlas kun je inderdaad buiten opslaan, dus dat bespaart een hoop werk!
- kijk ook eens of je geseald hooi kunt inkopen. Ook dat is namelijk buiten op te slaan en scheelt weer extra haaluren.
- hoe gaat het met weilandonderhoud?? (slepen, mest ruimen, strontplekken uitmaaien, verwijderen van onkruid)
- voor je paard dat niet naar binnen kan na het werken geldt dus gewoon goed droogstappen en een deken erop waar hij gewoon mee buiten en binnen kan. Vraag is uberhaupt hoe goed je op de grond kunt rijden waar je terecht komt :D

Dit schiet mij even te binnen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 mei 2008, 07:01

Wij hebben bij de nieuwe stal van die elastieken bij de in- en uitgang. Dat is fijner dan een veer :j. Je hebt ook van die afsluitingen waarbij alles op een rolletje een kastje in gaat (weet even niet hoe ik het beter uit moet leggen). Die zijn ook handig.
Esther

Bericht door Esther » do 08 mei 2008, 08:54

Maar ook onwijs duur toch??
Dat elastiek lijkt me ook wel fijn, maar we hebben nu gewoon een gladde draad en dat gaat ook prima.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 mei 2008, 09:06

Klopt dat is ook duur :j, ik vind die sluitingen die zichzelf oprollen met name handig omdat het als je het open laat ook geen aarde maakt en je stroom zo optimaal door blijft lopen. Heb je koord of lint als afsluiting moet je het altijd ergens aan vast kunnen maken en dat waait dan natuurlijk weer los of iemand knupt het om een paal heen. Maar dat is met die elastieken ook hoor. Ik wil best wat meer betalen als het praktisch is en van dit soort dingen heb je er vaak niet veel nodig.
Esther

Bericht door Esther » do 08 mei 2008, 09:21

Nou, die rauwdauwders hier het het altijd ineens weer kapot.. Vind ik zonde om dan van dat dure spul te kopen.. Als het nu wat beschaafder gaat dan zou ik ook investeren in wat handig spul.. Maar toch vind ik het erg duur hoor..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 08 mei 2008, 13:14

Bij het nieuwe stekkie waar wij naar toe gaan staat een degelijke omheining hij is alleen voor Hosta veel te laag. Nou wilde wij gewoon stroompaaltjes om de zoveel meter aan het hek maken en een stroomdraad erboven spannen zodat ze er niet overheen gaan hangen. En verder hoeft het niet veel te houden aangezien het echt is om stukken af te zetten.

Hij had het er over dat hij eventueel het land kan slepen dus dit is natuurlijk erg mooi. De mest moeten we afvoeren maar dit waren we zelf al van plan. Gezien de wormdruk laag te houden (en aangezien er nu al 2jr niks staat en er daarvoor schaapjes over heen gegaan zijn is dit schoon nu). En we willen ook de mest weghalen om onkruid tegen te gaan. Verder moeten we het land ook onderhouden en dit word natuurlijk wel iets wat wij nog nooit gedaan hebben.

Maar goed we hebben er helemaal zin in :D

Stroompaaltjes gaan we snel even voor kijken
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 08 mei 2008, 13:42

Hier hebben bijna alle paarden in de weides speciekuipen, dat gaat eigenlijk altijd goed, tenzij ze leeg zijn, dan worden ze wel eens omvergegooit.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 08 mei 2008, 17:57

tja speciekuipen zijn voor Exel not done, die gooit ze om, maarja die presteert het ook om een badkuip om te kiepen, dus mijn badkuip is gebarricadeerd met jerrycans gevuld met water.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie