Bijten: hoe leer je een jaarling dat af?
Cees was gelukkig van 1 flinke mep al onder de indruk. Die is nu in zn touwsabbelstadium beland. Naja dat mag wel, kannie vast wennen aan een bit straks hahahaa.
Tsja als een mep niet meer helpt....... hmmmmm.... negeren?? Het is eigenlijk een soort van aandacht trekken dus misschien negeren en ander gedrag uitermate belonen?
Tsja als een mep niet meer helpt....... hmmmmm.... negeren?? Het is eigenlijk een soort van aandacht trekken dus misschien negeren en ander gedrag uitermate belonen?
Ik grijp meestal ook de lip vast en hou die even vast of geef er een draai aan. Op het moment dat jij je hand naar achter doet voor een mep zijn ze vaak allang vertrokken. Of een draai om (van
) de oren. Maar de lip vastpakken gaat bij rappe paarden toch het snelst. De prikker in je hand klinkt het meest direct, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, ben allergisch voor naalden en prikkers, zelfs bij een ander
.

Die van mij had er vroeger ook wat van weg.. maar de truc met de lip draaien werkte hier vanaf de eerste keer, deze winter kond ik gerust op het muurtje aan z'n stal zitten en hij met z'n mond over m'n rug, maar verder dan wat met z'n lip spelen ging hij niet. (heerlijk zo'n massage
)

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Lip omdraaien heb ik ook al zo vaak gedaan, dat helpt even maar daarna is het weer HAP.
Moet zeggen nu hij op de wei staat het wel minder is, misschien is het ook verveling geweest?
Ben er wel achter dat alleen een brul geven ook wel helpt. Slaan heeft totaal geen zin bij Dakoot
Moet zeggen nu hij op de wei staat het wel minder is, misschien is het ook verveling geweest?
Ben er wel achter dat alleen een brul geven ook wel helpt. Slaan heeft totaal geen zin bij Dakoot

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Als hier een jonkie (ouderen ook btw) echt bijt, krijgt ie eigenlijk vrij automatisch een gigantische oplawaaier of maar iets wat raakt en hoop geschreeuw, tot ik het in hun ogen kan zien dat ze bang zijn van me. Dan denk ik: Zo..dat kwam over. (en als het goed is komen ze dan ineens heel snel met een onderdanig koppie naast je staan)
Daarna heel consequent elke beweging in de gaten houden en als ze weer aanstalten maken....zijn ze niet jarig.
Als Cai nu bijt dan weet ie heel snel dat het menens is en daar hoef ik nu vaak alleen een schreeuw te geven of mn vinger op te steken.
Daarna heel consequent elke beweging in de gaten houden en als ze weer aanstalten maken....zijn ze niet jarig.
Als Cai nu bijt dan weet ie heel snel dat het menens is en daar hoef ik nu vaak alleen een schreeuw te geven of mn vinger op te steken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Dat kan er ook wel mee te maken hebben. Die van mij is in de winter (wanneer hij helaas te weinig buiten kon) ook veel vervelender dan in de zomer.Dreeke schreef: Moet zeggen nu hij op de wei staat het wel minder is, misschien is het ook verveling geweest?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- nobbygaard
Hoewel ik Crystal van jongsaf aan gestraft hebt, doet ze het ook nog steeds. En ook naar mensen. Ze krijgt nog ieder keer een klap of ik draai aan haar lip, maar ze blijft het proberen. Ik blijf geduld houden en hoop dat het over is als haar puberteit over is, meestal is dat wel het geval.Ydel schreef:vanaf de geboorte tikkie op de neus....
ideaal
vanaf het begin af aan in de kiem smoren...
maar ja, daar heb je nu niets meer aan...![]()
ydel heb ik gekocht als 2 jarige en daar krijg ik het ook niet meer uit
Heb ook bewust een bal en grote liksteen neergelegd zodat ze daar ook in kan bijten. Want ze bij ook echt in alles wat ze tegenkomt.
Ik heb ook zo'n leuke 2-jarige happer!
Als hij weer eens zijn opstandige buien krijgt, neem ik vaak een zweepje mee de wei in.
Niet om hem mee te slaan, maar om hem af te leiden. Slaan helpt niet, dat weet ik en doe ik eigenlijk ook niet meer. Af en toe als hij me weer eens laat schrikken door net een velletje beet te pakken... Maar dat is dan meer uit mijn eigen frustratie en niet goed te keuren. Hij stopt hierdoor echt niet!
Als ik een zweepje of stok heb en hij wil me happen, dan geef ik hem een klein klopje met de zweep op zijn schouder of borst. Dan heeft hij echt zoiets van 'huh? wat was dat?'. Wil hij dan weer happen, doe ik het weer. Op den duur is hij het dan zat en loopt hij weg. Als ik dit een aantal dagen volhoud, merk ik echt goed verschil.
Niets, maar dan ook echt nog geen snoepje uit je hand geven helpt ook goed.
Bij andere dominantere paarden zetten wordt hij ook rustiger van.
Ik ben wel blij te lezen dat meer mensen last hebben van een bijter!
Als hij weer eens zijn opstandige buien krijgt, neem ik vaak een zweepje mee de wei in.
Niet om hem mee te slaan, maar om hem af te leiden. Slaan helpt niet, dat weet ik en doe ik eigenlijk ook niet meer. Af en toe als hij me weer eens laat schrikken door net een velletje beet te pakken... Maar dat is dan meer uit mijn eigen frustratie en niet goed te keuren. Hij stopt hierdoor echt niet!
Als ik een zweepje of stok heb en hij wil me happen, dan geef ik hem een klein klopje met de zweep op zijn schouder of borst. Dan heeft hij echt zoiets van 'huh? wat was dat?'. Wil hij dan weer happen, doe ik het weer. Op den duur is hij het dan zat en loopt hij weg. Als ik dit een aantal dagen volhoud, merk ik echt goed verschil.
Niets, maar dan ook echt nog geen snoepje uit je hand geven helpt ook goed.
Bij andere dominantere paarden zetten wordt hij ook rustiger van.
Ik ben wel blij te lezen dat meer mensen last hebben van een bijter!

Bella schreef:Als hier een jonkie (ouderen ook btw) echt bijt, krijgt ie eigenlijk vrij automatisch een gigantische oplawaaier of maar iets wat raakt en hoop geschreeuw, tot ik het in hun ogen kan zien dat ze bang zijn van me. Dan denk ik: Zo..dat kwam over. (en als het goed is komen ze dan ineens heel snel met een onderdanig koppie naast je staan)
Ik ben echt super hard tegen Toot geweest. Op gegeven moment was hij idd best bang voor mij als ik maar een schijn beweging maakte. Maar het heeft echt geholpen, want hij is nu en super braaf en hij is ook niet meer bang. Doordat ik hem dus ook vaker aan kan halen zonder dat hij hapt !

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Toen Tjico terug kwam op 3 jarige leeftijd heeft hij mij 1x gebeten.
Ik heb zijn neusvleugel gepakt en keihard terug gebeten, sindsdien laat hij mij met rust. Hij weet donderds goed dat het niet mag en kan.
Verder zo min mogelijk aan de neuzen zitten en uit een voerbak eten geven. Helaas dat eerste is erg lastig als ze op een manege staan. Gelukkig wordt er bij ons vaak gezegd dat ze niet de neuzen moeten aaien, maar het hoofd of de hals.
Ik hoop voor je dat Dakota het gauw gaat afleren. Succes!
Ik heb zijn neusvleugel gepakt en keihard terug gebeten, sindsdien laat hij mij met rust. Hij weet donderds goed dat het niet mag en kan.
Verder zo min mogelijk aan de neuzen zitten en uit een voerbak eten geven. Helaas dat eerste is erg lastig als ze op een manege staan. Gelukkig wordt er bij ons vaak gezegd dat ze niet de neuzen moeten aaien, maar het hoofd of de hals.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Toen Tjico terug kwam op 3 jarige leeftijd heeft hij mij 1x gebeten.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
- nobbygaard
Crystal heeft gisteravond Mees in zijn rug gebeten. Ik was met Nobby aan het rijden en mees ging de trailer terug zetten omdat hij daar mee weg was geweest. Hij ging nog even Crystal aaien en gedag zeggen en toen hij dus naar het hek liep om naar de auto te gaan, beet zij hem vol in zijn rug (is een aardige blauwe plek). Hij gaf haar gelijk een klap, waarop zij weg wilde lopen, maar hij riep dat ze stil moest blijven staan en daar was ze toch wel zo aardig van onder de indruk dat ze bleef staan. Maar vanochtend zette ik haar in de wei en toen probeerde ze het toch weer.