overvragen of niet?
overvragen of niet?
wat denken jullie, ga ik mijn a-tje op deze manier overvragen?
ik rij nu 4x per week, 3x een buitenrit van min. een uur, en 1x les in de bak, ook een uur.
De les is niet zeer intensief, maar we leren en doen heel veel.
de buitenritten zijn voornamelijk stappen en genieten van de omgeving, verder eens een aantal keren wijken voor het been op het zandpad, om haar gehoorzaam te houden(snel afgeleid), her en der een heuveltje op galloperen, en op hetzelfde zandpad van stap in galop aanspringen, om de bilspieren sterker te maken. Dit alles hooguit 2/3x, en dan weer lang teugeltje verder.
Maar omdat het zulks mooi weer is de laatste tijd, wil ik elke gelegenheid aan grijpen om lekker naar buiten te gaan met haar. Dus dan kan het best zijn dat ze 5x per week gereden wordt, waarvan 4x een buitenrit met bovengenoemde, en 1x per week les(ik kan de buitenrit ook aanpassen, alleen maar lange teugel)
Zal 5x per week rijden te veel zijn voor een 4 jarige? en dan bedoel ik met name, qua hoe vaak ik dan op die rug zit.
ik rij nu 4x per week, 3x een buitenrit van min. een uur, en 1x les in de bak, ook een uur.
De les is niet zeer intensief, maar we leren en doen heel veel.
de buitenritten zijn voornamelijk stappen en genieten van de omgeving, verder eens een aantal keren wijken voor het been op het zandpad, om haar gehoorzaam te houden(snel afgeleid), her en der een heuveltje op galloperen, en op hetzelfde zandpad van stap in galop aanspringen, om de bilspieren sterker te maken. Dit alles hooguit 2/3x, en dan weer lang teugeltje verder.
Maar omdat het zulks mooi weer is de laatste tijd, wil ik elke gelegenheid aan grijpen om lekker naar buiten te gaan met haar. Dus dan kan het best zijn dat ze 5x per week gereden wordt, waarvan 4x een buitenrit met bovengenoemde, en 1x per week les(ik kan de buitenrit ook aanpassen, alleen maar lange teugel)
Zal 5x per week rijden te veel zijn voor een 4 jarige? en dan bedoel ik met name, qua hoe vaak ik dan op die rug zit.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
ik denk dat het wel kan, aangezien karev toch altijd wat aan de zware kant is. wel moet je goed opletten als je ziet dat karev duidelijk gewicht begint te verliezen of zijn rug wat bloot wordt dan zal je een beetje gas terug moeten nemen. in ieder geval klinkt het heerlijk zoals je bezig bent met je fjordje.
5 keer per week is op zich niet veel als je het rustig aan doet. Je kan er ook voor kiezen om de ene week 5 dagen te rijden en de week erna bv wat minder.
5x per week echte training zou ik niet met een jong dier doen, maar zoals je het nu beschrijft moet een (bijna) 4-jarige dat wel aankunnen.
Zodra je merkt dat het niet gaat kan je altijd minder gaan rijden.
5x per week echte training zou ik niet met een jong dier doen, maar zoals je het nu beschrijft moet een (bijna) 4-jarige dat wel aankunnen.
Zodra je merkt dat het niet gaat kan je altijd minder gaan rijden.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik heb altijd geleerd, 3x per week met en 3-jarige, 4x per week met een 4-jarige en 5x per week met een 5-jarige te werken. Daarna gewoon dagelijks.
Maar wat is werken? Een rustig buitenritje vind ik niet werken. Goed kijken naar wat je paard zelf aangeeft en bereid zijn weer een stapje terug te doen als het toch even teveel blijkt te zijn.
Maar wat is werken? Een rustig buitenritje vind ik niet werken. Goed kijken naar wat je paard zelf aangeeft en bereid zijn weer een stapje terug te doen als het toch even teveel blijkt te zijn.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
ja echt een uur keihard werken is het niet, gewoon een uurtje lekker buitenrijden, met af en toe een oefening voor gehoorzaamheid, anders gaat alles op Karev's tempo.
Maar ik had wel eens gehoord dat als je in het begin tevaak op een jong dier gaat rijden, dat die rug dan op latere leeftijd gaat inzzakken, is dat ook zo dan?
Maar ik had wel eens gehoord dat als je in het begin tevaak op een jong dier gaat rijden, dat die rug dan op latere leeftijd gaat inzzakken, is dat ook zo dan?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ja, ik kan bij die van jou natuurlijk niet naar binnen kijken, maar ik neem toch aan dat het kraakbeen inmiddels bot is geworden.
Als je nou megaveel zou wegen, maar volgens mij valt dat reuze mee. Zou niet best zijn als fjordjes door zouden zakken omdat er 5x in de week iemand op heeft gezeten toen ze 4 waren....
Als je nou megaveel zou wegen, maar volgens mij valt dat reuze mee. Zou niet best zijn als fjordjes door zouden zakken omdat er 5x in de week iemand op heeft gezeten toen ze 4 waren....
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
een 4 jarige (net aan) vind ik nog erg jong om er meer dan vier keer in de week mee aan de gang te gaan. Het maakt dan niet zo veel uit of je een uur een buitenrit doet of een half uur dresuur per keer. Ze moeten het ook tussen de oren nog een beetje verwerken.
Net als yvette zegt: een driejarige doe je maximaal 3x per week iets mee, met een vierjarige 4x en met een vijfjarige 5x. En hoe zwaar het is en hoe lang hangt een beetje van het dier af.
Net als yvette zegt: een driejarige doe je maximaal 3x per week iets mee, met een vierjarige 4x en met een vijfjarige 5x. En hoe zwaar het is en hoe lang hangt een beetje van het dier af.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo