Exceemdeken alweer op?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 11 apr 2008, 18:40

Als je paard jeuk heeft en hij kan nergens aan schuren vind ik het eigenlijk zielig. Als ik jeuk heb wil ik ook krabben het lijkt me een marteling om het niet te kunnen. Ik zou wel wat ophangen waar ze wat aan kan schurken zonder zich kapot te maken bijvoorbeeld van die matjes van de paardendrogist. Daar kunnen ze behoorlijk gefrustreerd van raken als ze kriegel worden van de jeuk maar kunnen er niets mee.

Nou heb ik een hele heftige eczemer die zichzelf helemaal stuk maakt dus niet eentje die zo nu en dan eens wat manen en staart mist. Die van mij komt af en toe gewoon niet uit zijn jeuk en doet dan niets anders meer dan met zijn buik over de grond schuren.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 11 apr 2008, 19:13

Ik ben ook erg blij met de pagony-deken en Zortin doet ongeveer 2 jaar met 1 deken (met wat extra naaiwerk tussendoor). Ik heb vorig jaar een pony met zo'n deken als die van jou gezien, maar dat was geen succes. Die hals zakte ook steeds af.

Zortins manen gaan er ook niet plat van liggen, maar hij draagt wel een oversize maatje.

Bij Jamie en Zortin helpt wassen van de manen (en staartwortel) juist wel 1 of 2 dagen tegen de jeuk. Ik was dan met teershampoo of anti-jeukshampoo voor honden. Daarna inspuiten met anti-klit tegen beschadigingen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 11 apr 2008, 19:44

ik heb Vera nog steeds in haar blote kont lopen en er zijn nog geen tekenen van schuren (ja die plekken op haar "gezicht", maar dat is wat anders), ik zat je vanmiddag juist te bedenken dat ik haar aankomend weekend wil wassen met ZT shampoo en haar dan ook weer in haar burka wil gaan heisen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Tanja

Bericht door Tanja » vr 11 apr 2008, 21:03

@Klijntje,bedoel je dan Tika 24 uur op het land laten staan en niet 's nachts in de paddock?

@Marijke ,ik ben ook inderdaad van plan om een borstel op te hangen zowel in het land als in de paddock ,
vind het ook zielig als ze nergens aan kan kriebelen.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » za 12 apr 2008, 04:21

Ik bedoel juist wel 's nachts in de paddock, ipv op stal :)

Marijke, ik snap wat je bedoelt maar soms moet je je paard wel tegen zichzelf beschermen vind ik. Jeuk hebben en niet kunnen schuren is erg, maar liever dat dan bloedende wonden.
Ze kunnen nog altijd krabben met hun achterhoef of er idd bij gaan zitten.
Maar, een oplossing zoals borstels of matjes lijkt mij een zeer goede tussenweg ;)

Gelukkig krijgt Zico echt jeuk van de mugjes dus met deken op heeft ie eigenlijk nergens last van.
Afbeelding
douwina

Bericht door douwina » za 12 apr 2008, 09:29

Vorig jaar is Ylirjana ook begonnen met schuren maar ben er nog niet over uit of het wellicht een lichte vorm van zomerexceem is. In haar voorpluk en aan het begin van haar manenkam had ze heel veel schilfertjes. Mede daardoor en door het verharen denk ik dat ze begonnen is.

Yli heeft nu nog geen enkele keer geschuurd en haar huidje is ook nog niet droog maar ik ga die biohuidolie van Leovet uit voorzorg maar even halen. Mocht ze beginnen dan kan ik dat er gelijk op doen. Of zou ik dat nu alvast ter preventie kunnen gebruiken? En smeren jullie dat elke dag of om de zoveel dagen?
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » za 12 apr 2008, 10:20

Tanja schreef:

Nou nog een vraag,
Ik wil Tika straks in de paddock 's nachts zodat ze niet 24 uur op het gras loopt.
De paddock is 16 m2 maar, het algemeen bekent dat paarden met eczeem veel heen er weer lopen,is dat dan wel fair tegenover Tika?
Ik zou dan eerder andersom doen. Van wat ik hier altijd hoor is het de zon die dat fructaan ofzoiets activeert in het gras, en dat heb je dus 's nachts niet...

Hier hebben ze 7 weken op zand gestaan, ging erg goed, maar hoe de combinatie van zand en gras werkt weet ik niet... Baas gaat deze lente/zomer de paarden controleren om te zien hoe ze zich nu houden (en in welke situatie).
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mir

Bericht door Mir » za 12 apr 2008, 14:52

@Douwina: ik zou oppassen met preventief behandelen als je niet zeker weet of het eczeem is. Je verstoort er toch de normale functies van de huid mee, althans je beïnvloedt ze. Ik persoonlijk zou wachten met smeren tot ze begin maakt met schuren en je redelijk zeker weet dat het door eczeem komt ipv door verharen. Is wel stom misschien om erop te gaan zitten wachten, maar stel dat ze helemaal geen eczeem heeft?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 12 apr 2008, 14:57

Dat ben ik met Mirjam eens. Zolang het niet nodig is niet teveel smeren. Ik smeer Ros ook alleen maar in als hij erg droog is en kloofjes krijgt. Dan was ik het eerst zodat de dode huidcellen er vanaf komen en dan masseer ik het in. De huidolie kan ik ook gebruiken omdat hij onder zijn deken staat, als ze niet onder een deken staan zou ik zeker met warm en zonnig weer een smeersel op oliebasis proberen te vermijden. Ik heb nog een "receptje" ergens voor het maken van een eigen (goedkoper) smeersel. Ik ga even zoeken en dan zal ik het hier wel neerzetten.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 12 apr 2008, 16:27

ZOwel Raya als Pybelien hebben hier nog geen deken op. Het gaat met beide dames zo goed.
Wij geven hun Suikerbalans van Erik Laarakkers (wij hebben vorig jaar met zijn onderzoek meegedaan)
De manenkam van Raya is ook niet echt hard. Maar als ik ook maar iets geschuurd zie, dan gaat de deken er weer op.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
douwina

Bericht door douwina » di 15 apr 2008, 21:13

Nog bedankt voor jullie antwoord meiden! Jullie hebben helemaal gelijk. Ik wacht af and keep my fingers crossed dat ze niet begint :=

Ben wel nieuwsgierig naar jouw huis-tuin-en-keuken-middeltje Marijke. Heb je het al boven water?
Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 16 apr 2008, 07:16

Sorry, was helemaal vergeten dat ik het op zou zoeken...

Je kan bij de Action of kruidvat eucalyptusbadolie van Kneipp halen en een neutrale huidolie. Die half om half mengen en iedere dag op het haar van manenkam en staartwortel smeren. Niet op de huid aanbrengen. Niet alle paarden verdragen het goed op de huid.
Het ongedierte heeft aan dat mengsel een behoorlijke hekel.
douwina

Bericht door douwina » wo 16 apr 2008, 21:26

thanks Marijke! Mocht het nodig zijn dan ga ik het gelijk halen!
Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » di 29 apr 2008, 10:37

Orlinde heeft alweer een eerste schuurplek in haar manen.
Ik hou nog even een slag om de arm, want dat is precies nadat ze de eerste 2 dagen kort op de wei was geweest om te wennen aan het gras (max 30 minuten per dag maar wel heel rijk gras).

Maar ik ben alvast gaan shoppen op internet naar eczeemdekens. Wat zijn er veel verschillende! Ik kende alleen de Boett en de Pagony van horen zeggen (en van hier), maar er zijn er veel meer. Ik vond 13 verschillende merken totaal. Jammer dat alleen Boett een zandkleurige heeft; dat leek met het mooist bij een fjord.
(Helemaal tof zou een zandkleurige zijn die dan bovenop de hals wit en zwart heeft als een fjord... ik zou m meteen kopen! 8)7 ).

Heeft een van jullie ervaring met dekens van nylon gaastof (bv van Sectolin via website van agradi)? Werken die ook echt tegen die kleine rotvliegjes?
En ervaring met die Ivanhoe en dan alleen het halsdeel gebruiken?
En die van Equi-theme (via website horseshophorsepower)?
Plaats reactie