Paardjes wisselen, wijsheid?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Paardjes wisselen, wijsheid?

Bericht door nina1993 » vr 18 apr 2008, 08:30

Zonet zijn de laatste 2 verkochte pony's opgehaald. Nu hebben we dus nog een wat magere merrie met veulen, een ruintje dat gevoelig is voor bevangenheid en 2 fjordenmerries waarvan de 1 op dieet staat en de ander bijna uitgeteld is.

Normaal puzzel je wel wat uit, maar dit is even lastiger.

De fjorden staan nu aan huis, de drachtige had ik liever wat meer in het gras gehad, maar dan heb ik er geen zicht meer op. Dat is dus geen optie.
De ander is te dik en moet echt wat kilo's kwijt, dus die mag ook niet op het volle gras.
De bevangen shet spreekt voor zichzelf, die komt al helemaal niet op dat voorjaarsgras.
En de zogende merrie heeft het gras heel hard nodig.

De dierenarts zei dat het beter was om de drachtige fjord niet aan veel paarden voor te stellen, maar het bij eentje te houden.

Hoe zouden jullie deze puzzel oplossen?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 18 apr 2008, 09:09

als je zhellie zowiezo aan huis wilt tot aan het veulen zou die dus met die bevangen-gevoelige-pony moeten....

en dan voor de dikke fjord en de magere merrie met veulen een stuk van het verse weiland afzetten?!?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » vr 18 apr 2008, 12:03

als ze altijd al bij elkaar hebben gestaan zou ik het gewoon zo laten, ze worden juist eerder onrustig als je de groep veranderd, maar als ze elkaar niet gewend zijn zou ik het inderdaad op een paardje erbij laten. Ik zou dan voor de kleinste kiezen, dan kan je het voer wat je de merrie ekstra wilt geven hoog hangen of zetten zodat die kleine er niet bij kan en bovendien kan ze zo;n kleintje misschien makkelijk de baas zodat je makkelijk ekstra kan voeren zonder dat die kleine zich bevangen vreet.

En anders helemaal appart achter een draadje zodat ze de rest wel goed kan zien en volgen, maar dat je toch makkelijk ektra kan bijvoeren zonder dat de rest het opeet.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » za 19 apr 2008, 03:49

Als het helpt zou ik Zhellie gewoon aan de rest introduceren.. Met Tatum en Jes ging dat prima, allebei hoogdrachtig.. Als ze maar genoeg ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ydel

Bericht door Ydel » za 19 apr 2008, 10:21

of je wacht tot het veulen geboren is, ze is toch al uitgeteld?? :D
hihi
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
nina1993

Bericht door nina1993 » za 19 apr 2008, 11:52

Na wat overleg een een nachtje aankijken Blijven ze lekker lopen zoals het nu is. De een alleen op een kale wei, de ander samen met het veulen alleen op de volle wei en de 2 fjorden aan huis.

Met alleen een draadje in een wei zonder stroom (en daardoor dus ook een draadje zonder stroom) hou je een shetlander nog geen 10 minuten binnen :+ .

@ Eveline: Ze was gisteren volgens de 11 maanden telling inderdaad al uitgerekend, dus we laten het voor een weekje, misschien nog anderhalf lekker zo.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie