bandages, peesbeschermes goed of slecht?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
kittyhartsvriendin

bandages, peesbeschermes goed of slecht?

Bericht door kittyhartsvriendin » wo 16 apr 2008, 15:17

ik hoor veel verschillende dinges van verschillende kanten.

de een zegt dat peesbeschermers niet goed zijn omdat ze steun geven en later je paard misschien niet meer zonder kan rijden.

de ander zegt dat het juist wel goed is en dat dat juist enorm belangrijk is om dat te dragen.

en bandages zijn dan weer net hetzelfde verhaal

de een zegt het is goed het geeft extra steun en verbeterd de bloeds omloop

en de ander zegt dat als je ze eenmaal gebruikt dat je paard later niet meer zonder kan.

hoe zit het nu dan?
wat is het beste om te doen?
en wat als je ze dan af en toe gebruikt?
wat gebruikt je het beste bij springen?
wat gebruikt je het beste bij dressuur?

want ik ben nu helemaal de kluts kwijt over dit gedoe.
alvast dankje voor het lezen van die hele tekst en ook bedankt als je antwoord of een reactie plaatst.
Laatst gewijzigd door kittyhartsvriendin op wo 16 apr 2008, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 16 apr 2008, 15:46

Ieder heeft hierover zijn eigen mening. Feit is dat benen onder beenbescherming minder warmte kwijt kunnen dan zonder, dat peesbeschermers meer bescherming tegen aanstoten bieden dan bandages en dat het geen van alle de bloedsomloop verbeteren kan.

Voor mij telt het punt van bescherming meer dan de warmte aangezien ik vind dat de temp in de pees zelf niet al te kritiek wordt. Ik spuit wel altijd na het werk met koud water af tegen dikke benen. Teveel ondersteuning en niet meer zonder kunnen beschouw ik als grote nonsens.

Hoop dat je hieruit zelf een keuze kunt maken.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Esther

Bericht door Esther » wo 16 apr 2008, 16:16

Ik denk dat je zelf die afweging moet maken.. De meningen zijn nogal verdeeld..
Met gewoon dressuur werk in de bak zou ik ze niet om doen, maar als je wat veiligheid wilt met springen of als je paard in het bos wat pittig is of wat slordig met lopen zou je ze om kunnen doen. Dan zou ik wel kiezen voor peesjes/strijklappen i.p.v. bandages..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kittyhartsvriendin

Bericht door kittyhartsvriendin » wo 16 apr 2008, 16:20

al heel erg bedankt om te reageren :D
ik zou graag wat verschillende meningen horen enzo zodat ik later toch de beste keus maak natuurlijk naargelang de omstandigheden van paard , werk en omgeving enzovoort.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 16 apr 2008, 16:40

Beenberscherming heet niet voor niks beenbescherming.

Als het de benen zou verstevigen, zouden het wel beenverstevigers heten.

Doel is dus het beschermen tegen aantikken door eigen benen en bv takken of balken van hindernissen. Als jouw pony zich niet aantikt tijdens de dressuur zou ik de beschermers daarbij laten zitten. Zonder is altijd beter voor het kwijt kunnen van warmte en doorbloeding.

Bij springen of bosritten kan je inderdaad overwegen om de benen wat extra bescherming te geven. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor peeskappen. Bangages zijn leuk voor de show en kunnen voor een keer ook geen kwaad, maar ze geven zeker tegen aantikken met eigen benen veel minder bescherming.

Die zogenaamd gevaarlijke hoge peestemperaturen die ze met bandages zouden halen is trouwens grote onzin. Als dat namelijk waar is mag jij nooit meer schoenen aan als je gaat wandelen of sporten ;)
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 16 apr 2008, 19:11

zou het zeker alleen doen als echt nodig bij je paardje, ken zat verhalen van mensen die fout bandageren en daarmee blijvende schade toebrengen aan het dier.

ik zou ook eerder voor beschermers als bandages kiezen, die zijn nl al enigszins voorgevormd.

maar niet voor de mode meedoen 8)7 en misschien iets fouts doen
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 17 apr 2008, 06:34

bandages zijn dacht ik de meeste mensen het erover eens dat die erg drukken, waardoor de pezen erg warm kunnen worden en dit is slecht... daarkomtbij leggen 9 op de 10 mensen bandages verkeerd aan.....

strijklappen vind ik alleen nodig als je paard strijkt

peesbeschermers draag ik wel altijd... maar ik trek niet zoals velen het klitteband strak aan, ik leg de peesbeschermer om het been en plak ze vast. Deze bescherming is vooral fijn als je paard wat ruimer loopt en zichzelf aan tikt, of als je veel verruimingen rijd.
ook bij springen en buitenritten draag ik deze.
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
lauraatje

Bericht door lauraatje » do 17 apr 2008, 11:38

Ik gebruik nooit bandages; vind dat de benen veel te warm worden en ze bieden totaal geen steun.

Peesbeschermers gebruik ik altijd (in de bak en buiten). Inderdaad zoals Cindy al zei, niet het klitteband aantrekken. Ze hoeven niet strak, maar ze hoeven alleen maar te blijven zitten om het been. San tikt zichzelf nog al eens aan, dus daarom gebruik ik ze.
Ook strijkt ze en dus gebruik ik ook strijklappen (altijd). Wederom niet het klitteband straktrekken, maar zodanig vastmaken dat het goed blijft zitten.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 17 apr 2008, 15:18

lauraatje schreef:Ik gebruik nooit bandages; vind dat de benen veel te warm worden en ze bieden totaal geen steun.
Het gaat ook nooit over steungevers of beenverstevigers ;) Het is beenbescherming.

Peeskappen, strijklappen, 3-1 dingen en bandages geven ook geen steun, maar wel bescherming. Trek idd nooit! de klittebandsluiting met elastiek aan. Gewoon dichtplakken en klaar. En nogmaals, geen dingen omdoen als het niet nodig is, al kan het voor een keer geen kwaad.
Afbeelding
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » do 17 apr 2008, 15:52

Jeempie schreef:Voor mij telt het punt van bescherming meer dan de warmte aangezien ik vind dat de temp in de pees zelf niet al te kritiek wordt.
Hoe weet je dat?

Ik ga mee met anderen hier, ik vind zelf bijv het hele 'setjes' gedoe ook echt belachelijk, doe je paard alleen iets om als ie het nodig heeft. En niet omdat het er toevallig zo hip uitziet.
Zico draagt dus strijklappen achter, omdat hij zijn kogels bij elke stap aantikt.
Afbeelding
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 17 apr 2008, 17:05

Klijntje schreef:
Jeempie schreef:Voor mij telt het punt van bescherming meer dan de warmte aangezien ik vind dat de temp in de pees zelf niet al te kritiek wordt.
Hoe weet je dat?
Door alle onderzoeken die er gedaan zijn, door eigen ondervindingen, en denk je nou echt dat Anky enz bandages omdoen bij hun paarden als ze daarmee een groot risico op blessures lopen?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Jilly

Bericht door Jilly » do 17 apr 2008, 17:08

Ik zou gewoon naar je paardje kijken, als ze echt vaak aantikt oid is het best ze te gebruiken.
Maar als ze niet of zelden aantikken of strijken vind ik het niet nodig om ze om te hebben.

Met springen gebruik ik ze wel áltijd.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 17 apr 2008, 17:18

Jeempie schreef: Door alle onderzoeken die er gedaan zijn, door eigen ondervindingen, en denk je nou echt dat Anky enz bandages omdoen bij hun paarden als ze daarmee een groot risico op blessures lopen?
Veel mensen hebben dat onzinnige verhaal gelezen wat pas in de Bit stond over te hoge peestemperatuur onder de bandage en lap. Daar staken ze een metertje tussen het been en de lap in, maakte de temp van 38,6 graden daaruit op en trokken daaruit de conclusie dat de pees te warm werd. Grote onzin dus, ze zijn ten eerste nooit in de pees geweest en ten tweede kan een pees echt wel tegen een kleine 39 graden. Dat is namelijk geen ongekend gevaarlijk hoge temperatuur voor een pees.

Ze zeggen wel: meten is weten, maar dan moet je wel meten wat je echt wilt weten. Denk niet dat mensen hun paard zomaar lenen om de echte peestemperatuur te gaan meten :D
Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » do 17 apr 2008, 17:46

Ik heb eigenlijk altijd beenbescherming om bij vera. Het liefste doe ik niks om, maar ze strijkt gewoon gigantisch en ze kan nogal eens lomp doen en door haar voorbenen gaan waardoor ze met haar achterbenen tegen haar voorbenen kan komen (1 keer al eens aangetikt) dus daarom doe ik het en natuurlijk voor het springen, maar voor de rest met andere paarden, gewoon lekker zonder!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » do 17 apr 2008, 19:59

Ik gebruik ze niet, behalve als ik ooit weer ga springen. Vanwege de temperatuur van de pezen (stond laatst een artikel over in de bit volgens mij). Maar als je paard strijkt of zichzelf op een andere manier raakt dan zou ik het wel doen.
Contessa
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 18 apr 2008, 06:11

Orion1996 schreef:
Jeempie schreef: Door alle onderzoeken die er gedaan zijn, door eigen ondervindingen, en denk je nou echt dat Anky enz bandages omdoen bij hun paarden als ze daarmee een groot risico op blessures lopen?
Veel mensen hebben dat onzinnige verhaal gelezen wat pas in de Bit stond over te hoge peestemperatuur onder de bandage en lap. Daar staken ze een metertje tussen het been en de lap in, maakte de temp van 38,6 graden daaruit op en trokken daaruit de conclusie dat de pees te warm werd. Grote onzin dus, ze zijn ten eerste nooit in de pees geweest en ten tweede kan een pees echt wel tegen een kleine 39 graden. Dat is namelijk geen ongekend gevaarlijk hoge temperatuur voor een pees.

Ze zeggen wel: meten is weten, maar dan moet je wel meten wat je echt wilt weten. Denk niet dat mensen hun paard zomaar lenen om de echte peestemperatuur te gaan meten :D
hier ben ik het idd mee eens! als je een paard zijn gewone temp. meet na heftige inspanning is die ook loeihoog! halen we toch ook niet meteen de veearts!

en dat anky en de rest ze om doen moeten zij weten, maar bij mij geen bandages! ik ben ook eerlijk genoeg om te zeggen dat ik ze ook niet goed kan leggen, dan te strak dan te los, dan niet mooi verdeeld, etc dus de druk is nooit gelijkmatig en dan kan bij hitte wél vochtophoping ontstaan wat blijvende schade aan kan richten!

geef mij maar peesbeschermertjes ;)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
yvette

Bericht door yvette » vr 18 apr 2008, 07:19

Iedereen moet het lekker zelf weten. Bandages vind ik alleen voor de sier. Of het echt schade toebrengt of niet...de meningen verschillen.
Bij Iza gaan er peesbeschermers om met springen (omdat ik bang ben dat ze zich vangt), met longeren (op een korte volte kunnen ze nog wel eens zwabberen met hun eigen benen en mevrouw heeft ijzers) en buitenrijden (ivm stoten tegen stoepjes e.d.). Dus puur voor dingen van buitenaf. Niet voor steun of zo.
Als mijn paard steun van beenbescherming nodig zou hebben, had ik toch een groot probleem denk ik :D
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
lauraatje

Bericht door lauraatje » vr 18 apr 2008, 07:55

Orion1996 schreef:
lauraatje schreef:Ik gebruik nooit bandages; vind dat de benen veel te warm worden en ze bieden totaal geen steun.
Het gaat ook nooit over steungevers of beenverstevigers ;) Het is beenbescherming.

Peeskappen, strijklappen, 3-1 dingen en bandages geven ook geen steun, maar wel bescherming. Trek idd nooit! de klittebandsluiting met elastiek aan. Gewoon dichtplakken en klaar. En nogmaals, geen dingen omdoen als het niet nodig is, al kan het voor een keer geen kwaad.
Dat bedoel ik ook; staat er inderdaad niet bij. Maar bescherming geven bandages ook niet; mijns inziens.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 18 apr 2008, 15:04

Ben het wel met Yvette eens, heb ook ooit bandages gekocht maar meer omdat ik het mooi staan. Vind ze voor het rijden overigens dood eng, als ze los gaan...

Peesbeschermers heb ik wel een tijd gebruikt, maar nu ook niet meer ondanks dat Vinga een behoorlijke peesblessure achter de rug heeft.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Sarissa

Bericht door Sarissa » vr 18 apr 2008, 15:34

Bandages kan je wel gebruiken maar dan moet je wel weten hoe het moet.
Ik heb stage gelopen op een Dressuurstal en daar hadden sommigen paarden het wel om.Daar heb ik ook geleerd hoe je goed moet bandageren.
Maar je moet de bandages niet te strak aan trekken maar ze moeten ook weer niet te los zitten.
Ik rij altijd met Peeskappen en strijklappen & springschoenen. En soms bandages als ik een heel setje om doe :D
Mijn Topfjord Sarissa!! ( Melissa x Jolster )
B+12 ---> L1+10---> L2+0
Ruiterbewijs gehaald met Sarissa! :D
Plaats reactie